נזיפה חמורה לח"כים פרס, בן אליעזר, איציק ורמון על נסיעתם לחתונת ידידם המיליונר במונאקו

היועצת המשפטית של ועדה האתיקה של הכנסת: "למעשה נדרשים הח"כים לשלם לאוצר את שווי המתנה, בסדר גודל של אלפי שקלים"

ועדת האתיקה של הכנסת רשמה היום (ג') נזיפה חמורה לבכירי סיעת העבודה, הח"כים שמעון פרס, בנימין בן אליעזר, דליה איציק וחיים רמון, על נסיעתם לחו"ל לחתונת ידידם המיליונר הישראלי והבינלאומי אהרון פרנקל במונאקו, על חשבונו, כשהוא מממן עבורם את הוצאות הנסיעה והאירוח היקר. פרס ואיציק הגיעו לחתונה במטוסו הפרטי של פרנקל.

הוועדה גם החליטה להפנות את תשומת לבם של הח"כים לסעיף בחוק שירות הציבור (מתנות), המחייב אותם בנסיבות העניין לשלם לאוצר המדינה את שווי הוצאות הנסיעה והאירוח שקיבלו. זאת מאחר שלדעת הוועדה נסיעה לחו"ל של ח"כ לאירוע פרטי, במימון המזמין שאיננו קרוב משפחה, היא בגדר מתנה שחלות עליה הוראות החוק הנ"ל. לדעת הוועדה, הח"כים היו צריכים לסרב לקבל את טובת ההנאה מפרנקל ולממן מכיסם הפרטי את הוצאות הנסיעה והאירוח במונקו.

היועצת המשפטית של הוועדה (והכנסת), עו"ד אנה שניידר, אמרה ל"גלובס" כי להלכה נדרשים הח"כים הננזפים לשלם לאוצר את שווי המתנה בסדר גודל של אלפי שקלים אבל בהעדר נוהל אכיפה אין היא יודעת אם וכיצד ניתן לדרוש מהם את התשלום, גם בהעדר מידע בדוק על שיעורו המדויק. שניידר אמרה כי הפניית הח"כים לחוק הנ"ל נועדה בעיקר להדגיש את חומרת העבירה על תקנון האתיקה, בנוסף לנזיפה. על ביצוע החוק ממונה שר המשפטים.

החלטת הנזיפה ניתנה בעקבות קובלנה של אליעזר וולטמן, מנכ"ל עמותת אומ"ץ (אזרחים למען מינהל תקין וצדק חברתי ומשפטי), שהוגשה לפני כארבעה חודשים.

בדיון בקובלנה התברר כי פרס דיווח מראש, אך בהתראה קצרה, על הנסיעה לחתונת פרנקל ("ידיד אישי ויהודי יקר"), כנדרש בתקנון האתיקה. עם זאת, פרס לא גילה את מקור המימון. במכתב נוסף הוא גילה שישתתף על חשבונו גם במסיבת בר מצווה בג'נבה של בנו של דוד עמר, מנכבדי הקהילה היהודית של שוויץ וצרפת, לשעבר ממרוקו.

לחתונת פרנקל עמד פרס להגיע בדרכו חזרה מנסיעה קודמת לכנס האקדמיה להישגים בשיקגו, אליו הוזמן כנואם מרכזי ומשם ליוסטון טקסס, כדי להשתתף באירועי יום ההולדת ה-80 של הנשיא בוש האב. נסיעה זו היתה על חשבון האקדמיה, ופרס נסע, בלוויית ח"כ איציק, שגם נלוותה אליו לחתונה. פרנקל שלח להביאם במטוסו הפרטי.

איציק טענה באוזני הוועדה כי לשכת פרס ארגנה את נסיעתה וכי השתתפותה בחתונה היתה מאולצת, בהיותה כבולה לסדרי הנסיעה של פרס.

בקובלנה צוטט הפרסום ב"ידיעות אחרונות", שבו הסביר פרס את השתתפותו בחתונה בכך ש"פרנקל מקושר מאד במוסקבה והוא פותח לנו דלתות בשלטון הרוסי בצורה בלתי רגילה".

מתגובת בן אליעזר לקובלנה עולה כי הוא לא דיווח מראש על הנסיעה לחתונה, ולא הבהיר את מקורות המימון. הוא רק הגיב על הקובלנה באומרו שבינו לפרנקל ישנם יחסי ידידות וחברות מזה זמן רב, ועל רקע זה הוא הוזמן לחתונה. "מעולם לא היו ביני לבין מר פרנקל יחסים עסקיים כלשהם. הוזמנתי על בסיס חברי ושמחתי לכבדו ביום שמחתו", כתב בן-אליעזר.

הוועדה מצטטת מהפרסום לפיו פרנקל שלח לבן-אליעזר כרטיס טיסה ואירח אותו על חשבונו במלון "דה פרי" היוקרתי במונטה קרלו, שנחשב לאחד המפוארים. מחירו של חדר ללילה במלון זה נע בין 2,500 ל-5,000 שקל, כאשר מחירה של סוויטה הוא 10 אלפים שקל ללילה.

גם מתגובת רמון לא ברור כיצד מומנה נסיעתו למונאקו. רמון טס לשם מווינה, אחרי שהשתתף באירוע משפחתי של איל הקזינו מרטין שלאף. את נסיעתו לחתונה הוא הסביר לוועדה בהיותו חבר אישי של פרנקל קרוב לעשר שנים. "אנחנו נפגשים באופן קבוע מספר פעמים בשנה ומשוחחים לעיתים קרובות בטלפון. עצם ההחשדה כי השתתפות באירוע פרטי של חבר אישי יש בה משום קבלת טובת הנאה היא מגוחכת ונלעגת ואפילו קצת מעליבה. על פי אותו היגיון יש לאסור על חברי הכנסת להיענות להזמנה לארוחת ערב בביתו של איש עסקים כלשהו", טען רמון.

רמון אף מתרעם על הוועדה שבכלל מתייחסת לקובלנה: "נראה לי כי עצם העיסוק בנושא הוא חלק מ'עליהום' כללי על אישי ציבור, הגורם לכך שאנשים בעלי ערך נרתעים ובורחים מעיסוק ציבורי ורבים וטובים מבין חברי הכנסת נוטשים את החיים הציבוריים בזה אחר זה".

הוועדה מצאה כי מימון נסיעה לחו"ל לחבר כנסת יכול להיחשב כמתן הנאה חומרית בניגוד לכללי האתיקה, שמטרתה להשפיע על שיקול דעתו במהלך פעילותו ולעתים אף כמתנה אסורה לפי החוק. הנסיעה לחתונה גם לא עולה בקנה אחד עם הכלל המאפשר נסיעה על חשבון המזמין אם היא לצורך שמירה על קשרים עם מדינות אחרות, הסברה והעלאת קנה של ישראל בעיני מדינות וגופים שונים בעולם.

על טענותיו של רמון מגיבה הוועדה: "גם היענות של חבר כנסת להזמנה לארוחה בביתו בישראל של איש עסקים כלשהו, עלולה בנסיבות מסוימות להוות הפרה של כללי האתיקה ואף להביא את הח"כ לידי ניגוד עניינים. על אחת כמה וכמה כאשר הח"כים מוזמנים לאירוע פרטי בחו"ל על חשבונו של אדם שעשוי להצטייר בעיני הציבור כתורם פוטנציאלי למפלגה, כשעל פי הפרסומים הוא בעל עסקים חובקי עולם ויש לו עסקים משמעותיים גם בישראל".

לחיזוק עמדה זו מצטטת הוועדה ידיעה ב"גלובס", שלפיה "אהרון פרנקל מושקע עם האחים יולי וסמי עופר ב-20 מיליון דולר בשני מגדלי משרדים, במגדל משה אביב ברמת-גן ובמרכז ויצמן בת"א".