רוברט זליק: ארה"ב וישראל - לקראת פיתרון ההגנה על קניין רוחני בתרופות

הבלעדיות תיספר מרישום התרופה בישראל, אך תפקע קודם, במקרה של סיום הבלעדיות בארה"ב

ארה"ב תקבל חקיקה ישראלית להגנה על קניין רוחני בתחום התרופות, אשר תתיר לחברות הפרמצבטיקה הישראליות ייצוא גם בתקופת הבלעדיות שיעניק החוק לתרופות האתיות של החברות הבינלאומיות.

אולם, ייצוא זה יותר רק אם ייעשה מבלי להסתמך על תיקי התרופות האתיות שמגישות החברות הבינלאומיות למשרד הבריאות לצורך רישום של תרופות חדשות בשוק בישראל.

הדבר סוכם בין נציב הסחר האמריקני, רוברט זליק, לבין שר התמ"ת, אהוד אולמרט, בשיחות שקיימו בסוף השבוע, בביקור זליק בישראל.

החלטה זו עשויה להכביד על חברות הגנריקה הישראליות, ובראשן טבע, אך היא לא תחסום את האפשרות לייצא תרופות גנריות ישראליות אל מדינות שלישיות, בתקופת הבלעדיות, כפי שדרשו חברות הבנות של חברות התרופות בינלאומיות, המאוגדות בארגון פארמה ישראל.

במחלוקת לגבי המועד ממנו תיספר בלעדיות לחמש שנים אשר תעניק ישראל, נודע ל"גלובס", כי ארה"ב מסכימה להפחית את חמש השנים ממועד רשומה לראשונה של תרופה אתית בישראל למקובל בהסכם נפט"א. דהיינו, הבלעדיות תיספר ממועד רישום התרופה האתית בישראל, אך תפקע קודם לכן במקרה של סיום הבלעדיות בארה"ב, קנדה או מקסיקו (כנקבע בהסכם נפט"א).

ישראל ביקשה בשיחות להוסיף לפקיעת הבלעדיות בארץ גם את אירופה, יפאן ואוסטרליה, אך לכך טרם הסכימו האמריקנים. מכל מקום, גם זליק וגם אולמרט אמרו היום (א') בירושלים, כי פתרון הנושא קרוב.

אולמרט העריך, כי הנושא ייפתר סופית לאחר דיונים טכניים נוספים אשר יתקיימו עם ביקורו הצפוי בארה"ב, בתוך חודשיים. בביקור זה אף ייפגש אולמרט עם נציגי חברות התרופות האמריקניות, כדי להסביר להם את העמדה הישראלית.

זליק אמר, כי הושגה "התקדמות טובה", והתהליך עם ישראל נמשך. לדבריו, אין תאריך יעד לסיום הבחינה שמקיימת ארה"ב לגבי מעמדה של ישראל בתחום ההגנה על זכויות קניין רוחני.

זליק אמר עוד, כי לא קיים איום בהורדתה של ישראל בדירוג ברשימת המדינות המפרות קניין רוחני, שכן "ארה"ב וישראל הן בעלות קשרים כלכליים חזקים, ואם יש לי פרטנר שמוכן להתקדם, אני מעדיף זאת על האופציה האחרת, של רשימת הדירוג".

לדברי גורמים ישראלים בצוות המשא ומתן, משרד הבריאות יצטרך למצוא דרכים לאפשר רישום תרופות גנריות לייצוא למדינות שלישיות בתקופת הבלעדיות, מבלי להסתמך על תיקי הרישום של החברות האתיות.