עמוס גלעד: יאסר ערפאת לא ויתר על שאיפתו להשמדתה של מדינת ישראל

"כל מנהיג פלשתיני, שניסה לקום ולערער על שיטת הטרור של ערפאת - פשוט נעלם"

האלוף (במיל.) עמוס גלעד, ראש האגף הבטחוני-מדיני במשרד הביטחון ולשעבר ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין, סבור שיאסר ערפאת לא ויתר על שאיפתו להשמיד את ישראל. על רקע יעד אסטרטגי זה, מדגיש גלעד, החליט ערפאת בספטמבר 2000 על מיתקפת רצח שהיא "טרור ממלכתי".

גלעד דיבר בחודש ינואר בכנס של מרכז בגין-סאדאת באוניברסיטת בר-אילן, והדברים מתפרסמים כעת בחוברת שהוציא המרכז. יצויין, כי בפרסומים מסוג זה יכולים המחברים לעדכן ולתקן את דבריהם כפי שנאמרו בפומבי, כך שהפרסום כעת משקף עדיין את דעתו של גלעד.

לדברי גלעד, ה"שלום" בו מעוניין ערפאת (המרכאות במקור - א.ל) בנוי על שתי מדינות: מדינה פלשתינית בגבולות 1967 ובה אין אפילו יהודי אחד, ומדינת ישראל בה מתרחש תהליך השיבה בצורה מואצת. לדעת גלעד, ערפאת ראה בצורה זו את תהליך אוסלו כבר ב-1999, שנה לפני פרוץ האינתיפאדה.

"כשערפאת משקיף על המזרח התיכון", מוסיף גלעד, "הוא רואה מרחב פלשתיני אחד ההולך ומתחזק, ומתגבש על בסיס תהליכים דמוגרפיים מהים התיכון ועד המדבר העיראקי".

ערפאת גם לא יהיה מוכן בשום אופן לוותר על השליטה בהר הבית, סבור גלעד. לדעת ערפאת. הר זה אינו מקודש ליהודים, ואילו "הר הבית שהיהודים מדברים עליו היה בתימן בגובה 4,000 מטרים ומעלה, ומי שרוצה להתפלל שם - שילך ויחפש את השרידים".

גלעד אומר, כי הוא נדהם לגלות לצערו, שלאורך השנים רק מעטים בישראל "הבינו עם מי יש לנו עסק". לדבריו, ערפאת רואה את עצמו כגדול המנהיגים המוסלמי, הערבי והפלשתיני, ולכן מבחינתו זכות השיבה חייבת להתקיים.

ערפאת אינו מכיר בישראל כמדינה יהודית שחיה בשלום, הוסיף גלעד, אלא רוצה לראות את ישראל נבלעת בסופו של דבר במרחב הפלשתיני. מכאן באה החלטתו לפתוח במיתקפת טירור, וכל מנהיג פלשתיני שהתנגד לדרך זו - דוגמת אבו-מאזן - "פשוט נעלם".

גלעד רואה את מקורות הטירור, כולל פיגועי ההתאבדות, ב"מערכת הסתה מטורפת, קשה, אלימה ומאוד קיצונית, שבמרכזה שלילת דמותנו בכלל כיצורי אנוש". בנוסף לכך, נמנעת הרשות הפלשתינית מטיפול כלשהו בתשתית החמאס הפועלת בצורה גלויה, במיוחד במערכת החינוך.

לדברי גלעד, אבו-עלא כלל אינו מנסה להילחם בטירור, משום שברור לו שלא יצליח בכך. 50 אלף אנשי כוחות הביטחון ברשות הפלשתינית "אינם יכולים לעשות דבר, כי זו ההנחיה שהם מקבלים בצינורות הפיקוד".

גלעד סיכם באומרו: "כל עוד המנהיגות של ערפאת בתוקף, אין סיכוי שיקום ברשות הפלשתינית מישהו שיוכל לקרוא תיגר על השיטה - הטירור, ועל הידע האסטרטגי". לדבריו, גם בתחום הביטחון האישי קיימת התדרדרות קשה בשטחים, הנובעת גם היא מעצם הימצאותו של ערפאת.

"בעתיד, אם תהיה אצלם מנהיגות מבוססת, יהיה צורך לחשוב על פיתרון שיתן מענה לכל הבעיות. עד אז פשוט אינני רואה בעיני רוחי צד למו"מ, ולא יעזור אם נייסר את עצמנו על כך", אמר גלעד.