רשות הנמלים: לחייב את ההסתדרות בהוצאות לדוגמא בעניין קליטת עובדים

מבקשת מבית הדין פסיקה תקדימית בעניין קליטת עובדים בנמל והעדפת העסקת קרובי משפחה

רשות הנמלים מבקשת לחייב את ההסתדרות וועד העובדים בנמל אשדוד בהוצאות משפט לדוגמא בשיעור משמעותי ותקדימי בשל בקשתם לעכב הליכי קליטת עובדים בנמל, ולהשאיר נורמה שעניינה העדפה והעסקת בני משפחה.

רשות הנמלים כתבה בתגובה שהגישה אמש (ב') לבית הדין האיזורי בב"ש: "ארגון העובדים הגדול במדינה עותר לבית המשפט בבקשה להורות על תפירת הליכים לקליטת עובדים במקום עבודה בשירות הציבורי לטובת קרובי משפחה של עובדים במקום העבודה".

הרשות, באמצעות עוה"ד יעקב מלישקביץ ואיריס רש, טוענת, כי ההסתדרות וועד העובדים דורשים להנהיג שוב את הנורמות הקלוקלות של "חבר מביא חבר", ולהבטיח, כי לפחות מחצית מקומות העבודה ייתפסו על-ידי בניהם של העובדים הוותיקים.

לדברי הרשות, ההסתדרות וועד העובדים משוכנעים, כי הם בעלי הבית המנהלים את נמלי הים וכי מדובר בנחלתם הפרטית. הם הקובעים מי ייקלט ומי לא ייקלט לעבודה. הרשות טוענת, כי מעולם לא הוגשה לבית דין בקשה כה מרחיקת לכת, נראה כי נחצו כל הגבולות. "הגיעה הפעם השעה להגיב בחומרה הראויה על השימוש בהליכי משפט למטרות כה זרות ופסולות", נאמר.

תגובה זו של הרשות הוגשה בעקבות בקשה לצו מניעה שהגישו בשבוע שעבר ההסתדרות וועד העובדים בנמל אשדוד, שביקשו לעכב הליכי קליטת עובדים חדשים לנמל אשדוד.

לגופה של הבקשה טוענת ההסתדרות, כי הליך קליטת העובדים טרם הסתיים ובשלב זה החליטה הנהלת הרשות לקלוט רק 21 עובדים מתוך 150 עובדים שהיא מתכוונת לקלוט בסך הכל. לכן לא ייגרם לעובדים כל נזק אם לא יינתן הצו הזמני. מאידך, הנזק שייגרם לרשות בעצירת הליך הקליטה הוא כבד ובחלקו בלתי הפיך.

נטען, כי ההסתדרות וועד העובדים עשו יד אחת כדי להאריך את תהליך הקליטה למשך חודשים ארוכים וגם מנעו בכוח הזרוע ובאמצעים ארגוניים פראיים את קידום תהליך הקליטה. "כל התנהלותם היתה כדי לקדם מטרה זרה עליהם הם מצהירים בריש גלי - קידום מועמדותם של אנשי שלומם ושל ראשי הוועדים".

ההסתדרות והארגון מבקשים לאכוף נוהג בעבר על פיו גובשה מכסה של 50% מכלל הנקלטים לטובת בני העובדים. כלומר, ההסתדרות עומדת על כך שתתבצע העדפה של בני עובדים על פני מועמדים אחרים גם אם מועמדים אחרים מתאימים יותר. מדובר באפליה בוטה כנגד מועמדים טובים שאינם מקורבים.

נטען, כי העדפה כזו היא אפליה לרעה של מועמדים שאינם שייכים למשפחות עובדי הנמל ונודף ממנה ריח כבד של נפוטיזם בשירות הציבורי. לטענתם, נפוטיזם נתפס לרעה חולה בכל מדינה מתוקנת, ויש לבער תופעה זו מהיסוד.

בתגובתה טוענת הרשות, כי ההסתדרות מציגה עמדה המנוגדת להצהרותיה בבית המשפט העליון, לביטול הנוהג של העדפת קרובי משפחה בתהליך קליטת עובדים לנמלים. "באקרובטיקה מרשימה עושה ההסתדרות היפוך של 180 מעלות ומתנכרת להצהרתה בבג"ץ. מדובר בהתנהגות חמורה ובלתי חוקית".

הרשות טוענת, כי הבקשה שהוגשה גובלת בחוסר תום לב ואין בבקשה אף סעיף שאינו נגוע כל כולו בשיקולים זרים, מניעים פסולים ושימוש לרעה בהליכי משפט.

הרשות מעלה תמיהה, כיצד ייתכן שגוף ציבורי דוגמת ההסתדרות ידרוש מבית המשפט לסייע לו בתפירת הליך לקליטת עובדים בסקטור הציבורי כדי לקדם את קליטתם של קרובים למיניהם ובני משפחה. בית הדין מתבקש על-ידי הרשות לדחות את הבקשה, ולחייב את ההסתדרות וועד עובדי הנמל בהוצאות משפט לדוגמא.

(ס.ק 1066/04).