ארגונים ערביים-אמריקניים הצהירו על תמיכה בקרי, אך הוא הכריז "עם ישראל חי" בעצרת בפלורידה

באיגרת לבוחרים יהודיים, שואל גוף רפובליקני: מדוע בעצם הצהירו ערבים בארה"ב על תמיכה בישראל? הם כנראה מאמינים שקרי לא יתמוך בישראל כמו בוש

המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ון קרי, השמיע אתמול (ב') בפלורידה כמה מההצהרות הפרו-ישראליות ביותר שיצאו ממחנהו במסע הבחירות לנשיאות וחיזר אחר בוחרים יהודיים בקריאות בעברית "עם ישראל חי" ובסיפורים על טיסה במטוס סילון של חיל האוויר מעל ישראל ועל טיפוס למצדה.

במקרה או שלא במקרה, בחר קרי להתרפק על בוחריה היהודיים של פלורידה בדיוק כאשר בוושינגטון הבירה נערכה עצרת תמיכה גדולה של ארגונים ופעילים ערביים-אמריקניים במועמד הדמוקרטי. את קרי ייצגו אחיו, קמרון, גר שביקר לא מכבר בישראל, ויו"ר משותף של המטה שלו, ג'ין שאהין, מושלת ניו-המפשיר.

ובמקביל, בכנס נשים יהודיות שנערך אתמול בוושינגטון, הופיעו תותחים כבדים של שני המחנות: הגברת הראשונה לורה בוש ותרזה היינץ קרי, אשתו של המועמד הדמוקרטי.

אירועים אלה מדגישים את החשיבות הגוברת של הקול היהודי, ואת העליה, אמנם קטנה יחסית, בחשיבות הקול הערבי במערכת בחירות רוויית מתחים ויצרים, שתוצאותיה יוכרעו, קרוב לוודאי, בכמה מדינות שבהן יש ריכוזים יהודיים גדולים, ובמידה פחותה גם ריכוזים ערביים.

כמעט בכל ניתוחי מערכת הבחירות יש הסכמה, שניצחון בפלורידה, אוהאיו ופנסילווניה, או לפחות בשתיים מהשלוש, הכרחי כדי לזכות במפתח לבית הלבן. בשלושתן, ובמיוחד בפלורידה, הקולות היהודיים הם פלח משמעותי מעוגת הבוחרים. זה מקור החיזור הנמרץ של קרי אחר הבוחרים היהודיים בדרום מזרח פלורידה, באזור שבין פאלם-ביץ' למאיימי.

בהופעתו אתמול לפני קהל יהודי מריע בווסט פאלם ביץ', שבה ריכוז גדול של גימלאים יהודיים, ביקש קרי לשמור על גרעין התמיכה היהודית המסורתית במפלגה הדמוקרטית. בבחירות הקודמות, ב-2000, הצביעו כ-75% מיהודי ארה"ב בעד גור, וקצת פחות מ-25% בעד בוש. האסטרטגים הדמוקרטיים חוששים, כי בגלל התפיסה שבוש ידיד איתן של ישראל ושקרי לא כל-כך, תפיסה שקיבלה באחרונה גיבוי מהסנטור היהודי ג'וזף ליברמן, יערקו בוחרים יהודיים למחנה הרפובליקני.

הדמוקרטים עושים מאמצים עילאיים למנוע סחף פוטנציאלי כזה במדינה כפלורידה, שבה, כך מלמד הניסיון, כמה מאות קולות יכולים להכריע את תוצאות הבחירות. ההתלהבות שבה קיבל הקהל היהודי בווסט פאלם ביץ' את קרי היא אולי סימן לכך שלדמוקרטים אין כל כך מה לחשוש. ההתלהבות הזו הקרינה על קרי.

"היתה לי הזכות לטוס במטוס סילון (של חיל האוויר) מעל ישראל, לראות מיד ראשונה עד כמה חמור מצבה הביטחוני, עד כמה צרים גבולותיה, עד כמה זעירה ושבירה המדינה", סיפר קרי לשומעיו, שרבים מהם לבשו חולצות שנשאו את הכתובת "קרי אדוארדס" בעברית. "טיפסתי על פסגת מצדה ושם, על הצוק, צרחתי, יחד עם צוערי חיל-האוויר ואחרים 'עם ישראל חי'". את שלוש המילים האחרונות השמיע קרי בעברית והקהל אהב זאת, לפי דיווחים באמצעי תקשורת.

"אנו נגן על מדינת ישראל טוב יותר מאשר (ג'ורג' בוש)", הכריז קרי. הוא הבטיח, כי יעמיד על אחריותן אותן מדינות ערביות שתומכות בטרור יותר משעשה זאת בוש.

עצרת התמיכה בקרי שערכו למעלה מ-100 פעילים ערביים אמריקניים בוושינגטון, ובכללם ד"ר ג'יימס זוגבי, נשיא המכון הערבי-אמריקני, מצביעה על השינוי הגדול שחוללה מדיניות בוש ביחסם של ערביי ארה"ב לממשלו. בבחירות הקודמות הצביעו בעד בוש 45.3% מהבוחרים הערביים ובעד גור כ-38%. לפי סקר שנערך בספטמבר, בבחירות הקרובות יצביעו 49% מערביי ארה"ב בעד קרי ו-31% בעד בוש.

מדיניות בוש במזה"ת, תמיכתו החזקה במדיניות ממשלת ישראל והפלישה לעיראק אינן הסיבות היחידות להסתייגות הבוחרים הערביים מהנשיא. בעיה כאובה יותר, מבחינתם, היא מה שהם מכנים הוקעה ציבורית של מוסלמים בארה"ב וצמצום זכויותיהם האזרחיות, לרבות מעקב פדרלי רציף במסגדים וגירוש מסיבי של מהגרים ערביים נטולי תיעוד.

באיגרת לבוחרים יהודיים, שואל גוף רפובליקני, הקואליציה היהודית-רפובליקנית: מדוע בעצם הביעו הפעילים הערביים תמיכה בקרי? "ברור שקבוצות אלה אינן תומכות בבוש בגלל תמיכתו הבלתי מתפשרת בישראל ומלחמתו הבלתי נלאית בטרוריסטים מוסלמיים", נאמר באיגרת.

מנכ" הגוף הרפובליקני, מתיו ברוקס, מציין, כי כל מנהיג ישראלי חשוב, מראה"מ אריאל שרון ומטה, אמר כי לישראל מעולם לא היה ידיד כה טוב בבית הלבן כמו ג'ורג' בוש. המוסלמים, לעומת זאת, מאמינים, כי קרי לא יתמוך בישראל כפי שתומך בה בוש. "זה לא מפתיע בהתחשב במסרים הסותרים ובהפכפכות הצהרותיו הפוליטיות", נאמר באיגרת.