ועדת הכספים תצביע בשבוע הבא על מתן האישור למכירת מפעל "עשות" אשקלון

מכירת המפעל הביטחוני המסונף לתעשייה הצבאית תתבצע בין אם תימצא הסכמה עם העובדים ובין אם לא תימצא הסכמה

ועדת הכספים תצביע סופית בעוד שבוע על מתן האישור למכירת המפעל הביטחוני "עשות" אשקלון המסונף לתעשייה הצבאית בין אם תימצא הסכמה עם העובדים ובין אם לא תימצא הסכמה. החלטה זו קיבל היום יו"ר הוועדה ח"כ אברהם הירשזון (ליכוד) בתום ישיבה רביעית של הוועדה שעסקה בהפרטת המפעל. הירשזון הקציב שבוע נוסף לסיום המשא ומתן לנוכח צמצום הפערים בין עמדות הצדדים.

במהלך הישיבה התברר כי העובדים חזרו בהם מסיכום שהושג עם המנכ"ל הקודם של משרד ראש הממשלה אביגדור יצחקי והם תובעים לאפשר פרישה מרצון של העובדים לאחר העברת המפעל לבעלים החדשים. המנכ"ל החדש של משרד ראש הממשלה, אילן כהן עמד על יישום עקרון הרציפות השלטונית והודיע שיתנגד לאפשרות כזאת אשר עלולה לרוקן את המפעל לאחר מכירתו מהעובדים הטובים ולהטיל על הבעלים מעמסה כספית יקרה פי כמה משווי המפעל. ועד העובדים מבקש לאפשר פרישה מוקדמת לכל עובד שהגיע לגיל 44.

כהן אמר שהדרישה לא הגיונית של העובדים משמעותה כי אם כולם יפרשו ייאלצו הבעלים לשלם לא פחות מ-200 מיליון שקל - כמיליון שקל לעובד - והדבר נראה לו לא סביר כי לא ניתן לאפשר מצב שבו 75% מעובדי המפעל יכולים לפרוש. בעיניו זה מצב חריג בעלה שלכות חמורות לגבי כל תהליך ההפרטה במשק.

כהן אמר כי חובת ההתייעצות עם העובדים נעשתה מעל ומעבר במשך 8 חודשים באווירה עניינית והתביעה החדשה עלולה למלכד את כל התהליך עקב ההשלכות הכספיות.

מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות, אייל גבאי אמר כי עלות הפרישה של העובדים לפני ההפרטה היא 45 מיליון שקל כשערך המפעל כולו הוא 60 מיליון ובעיניו העמדה החדשה של העובדים נועדה להכשיל את המשא ומתן ולכן יש לאשר בדחיפות את ההפרטה לפני שכל המתמודדים על רכישת המפעל יברחו. "נמאס להם מהסחבת עם העובדים ונשמח אם הוועדה תאמר את דברה", אמר גבאי.

נציג העובדים, פרץ מצרפי התלונן כי לעובדים אין בטחונות אם ייצאו לפנסיה וטען כי הסכמי פרישה מרצון בדומה לדרישתם נחתמו עם עובדי רפאל ובזק.

מנכ"ל תעש אריה מזרחי גם הוא התלונן על הסחבת והתריע מפני קריסת המפעל. לדבריו הרוכשים הפוטנציאלים כבר דוחקים לדעת כיצד יסתיים המשא ומתן עם העובדים.

נציגת ההסתדרות עו"ד דורית טנא-פרצ`יק אמרה כי הבעייה המרכזית שבעצם נותרה למשא ומתן היא של היציאה לפנסיה מוקדמת. יו"ר דירקטריון, אבי פלדר, אמר כי לעשות אשקלון יש עתיד כלכלי, צבר ההזמנות מסתכם ב-60 מיליון דולר כשני שלישים מהזמנות מחו"ל והזמנות מסגרת ל-10 השנים הבאות מסתכמות ב-160 מיליון דולר.

חברי הוועדה דחקו בסיכום הדיון בעובדים לצמצם את דרישת הפרישה מרצון למינימום של כ-10 עובדים אפשריים מכלל אלה שיהיו זכאים לפרישה.