ירידה רביעית ברציפות במדד המשולב: איבד 0.3% בספטמבר

בנק ישראל: השינוי מצביע על האטה בקצב ההתרחבות במשק * את הירידה בפעילות בחודשים האחרונים הובילה הצריכה הפרטית

אינדיקציה נוספת לתפנית השלילית בפעילות הכלכלית במשק. המדד המשולב של בנק ישראל לבחינת מצב המשק ירד בספטמבר, ב-0.3%, בהמשך לירידות בשלושת החודשים הקודמים. כך מנתונים שפירסם היום (א`) בנק ישראל.

המדד המשולב לבחינת מצב המשק ירד בארבעת החודשים ברציפות יוני-ספטמבר ב-0.6% במצטבר. כלכלני מחלקת המחקר של בנק ישראל מציינים, כי השינויים במדד בחצי השנה האחרונה, מצביעים על האטה בקצב ההתרחבות במשק, לאחר עלייה משמעותית בפעילות ברבעון האחרון של 2003 וברבעון הראשון של 2004. המדד בנקודות היה בספטמבר 138.6 נק`, ובניכוי מחזור העסקים 109.9 נק`.

את הירידה בפעילות בחודשים האחרונים הובילה הצריכה הפרטית, והמדובר בירידת הפידיון בענפי המסחר והשירותים במשק, באוגוסט ב-0.6% בהמשך לירידה של 0.3% ביולי, בניכוי עונתיות. כן נמסר על ירידה חדה של 9.5% במדד ייצוא הסחורות בספטמבר, לאחר עלייה של 21.1% באוגוסט. גם מדד הייבוא ירד בספטמבר בשיעור חד של 10.6%, לעומת עלייה של 30.1% באוגוסט. הירידות בספטמבר לעומת העליות החדות באוגוסט בשני מרכיבי המדד ייצוא וייבוא, קשורות לשביתות בנמלים.

הנתונים מצביעים על שינוי כיוון שלילי בתעסוקת עובדים בסקטור העיסקי, לראשונה נרשמה של ממש במספר השכירים במיגזר העיסקי. עלפי הנתון האחרון מספר השכירים בסקטור העיסקי ירד ב-0.5%, ל-1.655 מיליון איש בלבד, צמצום של 7,600 עובדים בחודש אחד. קודם לכן במהלך השנה 12 החודשים האחרונים נוספו 35.8 אלף מועסקים חדשים במיגזר העיסקי, עלייה של 2.2%. לפי פרופ` רפי מלניק לשעבר מבכירי בנק ישראל, והיום דיקן ביתה הספר למימשל במרכז הבינתחומי בהרצליה, מדד מלניק למצב המשק ירד בספטמבר ב-0.3% בהמשך לקיפאון באוגוסט. בסיכום הרבעון השלישי של 2004 גדל מדד מלניק ב-0.5% בלבד, לעומת עליות גבוהות יחסית של 1.7% ושל 2.2% ברבעון הראשון והשני בהתאם. לפי מלניק עיקר הירידה בפעילות המשקית בספטמבר נגרמה בעקבות התייצבות ואף ירידה בפידיון ענפי המסחר והשירותים, והתייצבות בביקושים המקומיים, הקשורים לאי הוודאות הפוליטית שמאפיינת את החודשים האחרונים.