מסע שכנוע בבונדס לשינוי האיסור על קרנות ממלכתיות לרכוש אג"ח זרות

נשיא הבונדס: ארבע מדינות שינו את החוק ורכשו בונדס בעשרות מיליוני דולרים בשנה שעברה

ארגון הבונדס בארה"ב מגביר את מאמצי החיזור אחר מחוקקים ברמת המדינות, במאמץ להביא לשינוי החוקים במדינות אלו האוסרים על קרנות הפנסיה הממלכתיות לרכוש אג"ח של מדינות זרות. כך אמר ל"גלובס" נשיא הבונדס בארה"ב, יהושע מצא.

מדינת לואיזיאנה היא ההצלחה האחרונה במאמץ זה. שר האוצר של המדינה, ג'ון קנדי, הודיע בשבוע שעבר, כי שלוש קרנות שבשליטת המדינה - הקרן לאיכות החינוך, קרן המילניום וקרן מדיקייד לטיפול רפואי בקשישים - ירכשו אג"ח של ארגון הבונדס בשווי של חמישה מיליון דולר, בעקבות שינוי בחוק המדינה שמאפשר לקרנות להשקיע עד 5% מתיקי ההשקעה שלהן באג"ח של ממשלות זרות. איגרות החוב הישראליות הן הראשונות, ולפי שעה היחידות, שרכשה לואיזיאנה.

לדברי מצא, "התרוצצתי בבאטון-רוז' (בירת לואיזיאנה) מאנשי ממשל למחוקקים ובחזרה. גייסנו את הקהילה היהודית הגדולה בניו-אורלינס ובבאטון-רוז' ובלעדיהם השינוי לא היה המצליח. זו משימה לא קלה.

"במדינות רבות אסור (לגופים בשליטתן) להשקיע באג"ח שנחשבות מסוכנות, באג"ח של מדינות זרות ובאג"ח שלא זכו בציון AAA. הנייר שלנו אינו AAA. אבל מקבלי ההחלטות בלואיזיאנה ובמדינות אחרות הבינו לא רק שמדובר באג"ח מהטובות בעולם, אלא גם שמדובר בביטוי מוחשי לתמיכה בישראל", אמר מצא.

בנוסף ללואיזיאנה, הצליח הבונדס להביא לשינויי חקיקה בשלוש מדינות בשנה שחלפה, וכולן רכשו אג"ח של ממשלת ישראל בעקבות השינוי: ניו-ג'רזי, שרכשה בונדס ב-20 מיליון דולר; ניו-מקסיקו - עשרה מיליון דולר ואינדיאנה - חמישה מיליון דולר. "שינויי החקיקה מביאים לא רק להגדלת התפוצה של הבונדס אלא גם להגברת התמיכה בישראל בקרב המחוקקים, שנחשפו להסברה על חוסן הכלכלה הישראלית ועל הקשרים החזקים בינה לבין הממשל הפדרלי", אמר מצא.

בתשובה לשאלה האם הגברת מאמצי השיווק של הבונדס בקרב מדינות היא מענה על יוזמה של הכנסייה הפרזביטריאנית לבחון עקירת השקעות מישראל בתגובה על מדיניות ישראל בשטחים ועל ביקורת של כמה ארגונים יהודיים שהאשימו את הכנסייה בנקיטת עמדות אנטישמיות - השיב מצא: "אני לא מוכן להגדיר את הכנסייה הפברזביטריאנית כאנטישמית. אני יכול לציין את הצד שכנגד, הנוצרים האוונגלים, אוהבי ישראל. אני פועל תחת הרשות הפדרלית לניירות ערך ואינני מעוניין לצייר את הבונדס כארגון פוליטי".

אך גורמים בקהילה הפרו-ישראלית בארה"ב מעריכים, כי יוזמת הבונדס ברמת המדינות היא אחד מהמכשירים היעילים שעומדים לרשות ישראל לסיכול יזמות של הפרזביטריאנים ושל גורמים אחרים להפעיל נגד ישראל אמצעי לחץ פיננסיים, מהסוג שהופעל בעבר נגד דרום אפריקה. סנקציות כאלה היו בין הגורמים החשובים שתרמו לנפילת משטר האפרטהייד.

מצא אמר, כי בבונדס משקיעות 24 מדינות בארה"ב שרכשו אג"ח בשווי מאות מיליוני דולר, וכי הארגון פועל עתה לשינוי חקיקה בשלוש מדינות נוספות שבשמן סירב לנקוב. לדבריו, מדינות אוהבות לרכוש אג"ח של הבונדס מפני שהן רוצות להראות לציבור שהן אוהדות את ישראל.

יעד המכירות של הבונדס בארה"ב לשנת הכספים הנוכחית הוא 1.25 מיליארד דולר.