היזם בני לנדא: האי-ודאות הפוליטית היא לא פחות מקטסטרופה לכלכלה

"כשלא צופים את עתיד קיום המדינה בוודאות, ישראל אינה אטרקטיבית לאף אחד פרט לציוני כמוני"

"אי ודאות פוליטית היא לא פחות מקטסטרופה לכלכלת המדינה. מדינת ישראל אינה אי המנותק מהעולם הכלכלי וכל דבר שפוגע באמינותה, ביציבותה ובאטרקטיביות של המדינה, פוגע קשות ביכולת שלנו להביא השקעות זרות".

כך אמר אתמול (ד') ל"גלובס" היזם בני לנדא, מייסד אינדיגו, המכהן כיועץ אסטרטגי בכיר ליו"ר HP, קרלי פיורינה, וחבר בדירקטוריון הטכנולוגי-אסטרטגי של החברה.

"עכשיו", מוסיף לנדא, "לאי ודאות המדינית והכלכלית, נוספה אי ודאות פוליטית, וזה רע מאוד לכלכלת המדינה".

בנוגע לשאלת הנזק שיייגרם בדחיית ביצוע הרפורמות, אומר לנדא: "אני מבין קטן בפוליטיקה ולכן איני יודע מה צפוי. מה שאני כן יודע הוא, שאם לא יתקנו את חוק עידוד השקעות הון, המדינה הזאת תמשיך את הגלישה שלה לכיוון העולם השלישי. וזה, כאשר במדינות מקבילות התמיכה גדלה והתוצר הגולמי לנפש גדל, בעוד אצלנו הוא כמעט סטגנטי.

"גם כך אנחנו מפגרים בהרבה אחרי מדינות רבות שפעם קראנו להן 'עולם שלישי', כמו קוריאה, סינגפור ומדינות נוספות שפעם הסתכלנו עליהן מלמעלה. היום אנחנו באמת נמצאים על גבול העולם השלישי ואנחנו מחליקים למטה".

לנדא סבור, כי "גם אם הרפורמות היו מתבצעות, זה לבדו לא היה מספיק כדי לגרום פתאום לצמיחה דרמטית בכלכלת המדינה, אז על אחת כמה וכמה שעכשיו נמשיך את הגלישה".

להערכתו, "הרפורמות היו יכולות להאיט את הנפילה של המדינה יחסית לעולם, ובלעדיהן, המצב עוד הרבה יותר גרוע".

עם זאת, לדבריו, החשש הגדול ביותר, נובע מהאי ודאות שנוצרה. "הרפורמות והמדיניות הכלכלית חשובים, אבל תנאי ראשון לאטרקטיביות המדינה, הוא יציבות מדינית בישראל, פתרון לבעיה המדינית של איזורנו ויציבות באיזור.

"מיותר להגיד שכל עוד יש טרור ואיום פיסי, ישראל היא לא מקום אטרקטיבי. הרי אף אחד לא משקיע לשבוע-שבועיים, אלא לטווח ארוך. וכשלא צופים את עתיד קיום המדינה בוודאות, ישראל לא יכולה להיות אטרקטיבית למישהו, חוץ מאשר לציונים כמוני". לנדא מכר ב-2002 את אינדיגו ל-HP ב-800 מיליון דולר, לאחר שהתנה את מכירת החברה ברכישתה בידי גורם שימשיך לפעול בישראל.

"הבעיה", גורס לנדא, "היא שחוץ מאלה שקוראים את הספר 'הפרוטוקולים של זקני ציון', כולם מבינים שהיהודים לא שולטים בכלכלה, בבנקאות ובכסף של העולם, והעוצמה אינה בידם.

"אם זה היה כך, היינו יכולים לקוות שיהודים יעשו החלטות השקעה לא שפויות מבחינה כלכלית, רק על בסיס ציוני. אבל זה לא כך, ובגלל זה אנחנו לא רואים השקעות במדינה".

בתוך כל אירועי אתמול, אומר לנדא, הדבר שזיעזע אותו ביותר היה גילוי סיסמאות ההסתה לרצח שרון. "הסיוט הכי גדול שלי", אומר לנדא, "הוא שבעוד 100 שנים יהודים יסתכלו על הניסיון הזה של 60 שנות מדינת ישראל, וייווכחו לדעת שזה היה ניסוי כושל".