דן פרופר תוקף את שטרום: שישחרר אותנו כבר מהלכלוך שבחקירת הרשתות

"הוא יודע שאין לו סמכות להתערב ביחסים עם הרשתות, לכן הוא מעכב כבר שנתיים וחצי את הדו"ח"

"לכלכו אותנו ולא משחררים אותנו מהלכלוך. זה כבר שנתיים וחצי ששמי מופיע כמי שחוקרים נגדו, במקום לשחרר אותנו מעול האשם, להוציא לאור את צדקתם של אלה שהיו בסדר, ולתלות בכיכר העיר רק את מי שלא היו בסדר".

כך אמר היום מנכ"ל אוסם דן פרופר בסיור עיתונאים במפעל אוסם בשדרות על העיכוב בפרסום מסקנות חקירת רשות ההגבלים לבדיקת היחסים בין הרשתות לספקי המזון הגדולים.

בהתייחס לממונה על ההגבלים, דרור שטרום, אמר עוד פרופר, כי "הממונה יודע שאין לו סמכות חוקית להתערב בנושא, לכן הוא מעכב את פרסום מסקנות הדו"ח. לטובת כולנו, עדיף שיפרסם כבר את הדוח ולא ישאיר את החרב תלויה מעל ראשנו כבר שנתיים וחצי".

המשנה למנכ"ל אוסם ויו"ר תעשייני המזון, גזי קפלן, הוסיף: "אנחנו מקבלים את רוב מסקנות הדו"ח ומסכימים שנעשו דברים שלא היו צריכים להיעשות. אבל אי אפשר להשתהות בפרסום פרשה יותר משנה וחצי".

לדבריו, על שטרום לפרסם מיידית את המסקנות גם משום שבלעדיהן התעשייה אינה יכולה לדעת מה צפוי בעתיד בנושא זה. "אנחנו תעשיינים, לא ספקולנטים", אמר קפלן. "אנחנו לא חיים מהיום למחר, אלא בתכנון לטווח ארוך".

קפלן אף מתח היום ביקורת על החוק לעידוד השקעות הון החדש, בעיקר משום שאינו כולל מסלול תעסוקה. לדברי קפלן, "תעשיית המזון חזקה ותסתדר גם בלי זה, הפריפריה היא זו שתמות. 70% מעובדי תעשיית המזון מועסקים כיום בפריפריה וביישובי קו העימות.

עוד מתח קפלן ביקורת על כך שעל-פי הסיכום הקיים הסיוע לתעסוקה ייקבע על פי זכיית מפעלים במכרזים שיתקיימו פעמיים בשנה. לדבריו, כשאחד הקריטריונים הוא השכר שישולם לעובדים, הרי לאוסם סלטי צבר וכל מפעל מזון אחר, אין כל סיכוי לנצח בהתמודדות מול מפעלי היי-טק.

לדברי קפלן ופרופר, המצב כיום אינו מאפשר לתעשיית המזון תחרות הוגנת בתנאי התמודדות שווים, מול הייבוא.

תעשייני המזון מעריכים כי מכירות המזון יגדלו השנה ריאלית ב-2.7%, ויסתכמו בהיקף של 41.6 מיליארד שקל. ההשקעות במכונות ובציוד מיובאים יירדו ב-13%, להיקף 650 מיליון שקל. גם ייבוא המזון צפוי לגדול השנה ב-15%.

ייצוא המזון יגדל השנה ב-9.9%, ויסתכם ב-560 מיליון דולר, ולראשונה זה שלוש שנים תקלוט תעשיית המזון כ-600 עובדים השנה.

עם זאת, מפעלי המזון מאיימים כי אם מסלול תעסוקה לא יהיה חלק מחוק ההשקעות החדש, שבעה עד עשרה מפעלי מזון גדולים לא יקימו מפעלים שתכננו להקים בפריפריה.

לשנת 2005 צופים מפעלי המזון גידול ממוצע של 5% במכירות לשוק המקומי, וגידול של 11.7% בייצוא.