סקופ עומדת בהבטחות: הרווח זינק פי 2.6 לכ-14.7 מיליון שקל ברבעון השלישי

החברה שרפה 52.6 מיליון שקל ויתרת המלאי עומדת על 248.6 מיליון שקל - גבוה מהונה העצמי * שמואל שילה, מנכ"ל החברה: "אני מעריך שבשנה הבאה הרווח ישורשר גם לתזרים"

שמואל שילה, מנכ"ל חברת סקופ לסחר במתכות, ממשיך להציג קבלות. בקיץ, במסגרת כנס משקיעים שערכה החברה, הבטיח שילה כי החברה שבניהולו ובשליטתו (59.9%) תציג השנה רווח תפעולי של 65 מיליון שקל לפחות על הכנסות של 400 מיליון שקל לפחות - וכבר בתום 3 הרבעונים הראשונים של השנה מחצית מהדרך הושגה.

סקופ מדווחת היום, כי הרווח התפעולי שלה בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם בכ-80 מיליון שקל (פי 2.75 לעומת התקופה המקבילה אשתקד) - הרבה מעל ליעד השנתי שלו התחייב שילה. המכירות בתשעת החודשים צמחו ב-75% ל-359.4 מיליון שקל, וגם כאן לא נראה שלסקופ תהיה בעיה לחצות ברבעון הקרוב את הרף שקבע שילה. הרווח הנקי של החברה מתחילת השנה זינק פי 3.5 והסתכם ב-42.2 מיליון שקל.

גם ברבעון השלישי לבדו המספרים של סקופ טובים למדי. ההכנסות צמחו ב-96% ל-136.6 מיליון שקל, הרווח התפעולי צמח ב-177% ל-27.5 מיליון שקל והרווח הנקי זינק פי 2.6 לכ-14.7 מיליון שקל.

גידול במלאי

אלא שלא הכל חיובי בסקופ, ולצד השיפור המרשים בדו"ח הרווח וההפסד, ממשיכה החברה להציג מספרים מדאיגים בדו"ח החשוב לא פחות - דו"ח תזרים המזומנים. ברבעון השלישי שרפה החברה 52.6 מיליון שקל, ומתחילת השנה כבר מדובר בתזרים שלילי של 111.6 מיליון שקל.

התזרים השלילי הגדול נובע בעיקר מגידול בשני סעיפים משמעותיים: גידול חד של 92.7 מיליון שקל ביתרת הלקוחות מתחילת השנה, וגידול של 84.8 מיליון שקל בסעיף המלאי בתקופה זו.

אומנם בסקופ אומרים כל העת שהאסטרטגיה של החברה דוגלת במתן אספקה מהירה ללקוחות בטווח של עד ימים ספורים - ולכן היא מחויבת להחזיק רמת מלאי גבוהה. אלא שנכון להיום, מדובר על רמת מלאי של 248.6 מיליון שקל - גבוה מהונה העצמי של החברה (שעמד בתום הרבעון על 224 מיליון שקל). בימים שבהם מחירי הברזל ושאר המתכות נמצאים ברמות שיא, מדובר בסיכון לא קטן, שכן ירידת המחירים תשחק בצורה משמעותית גם את שווי המלאים.

גיל חבר, חשב החברה, אומר שמדובר בחשש מוגזם. "אנחנו לא בתחום הברזל, אלא בתחום הפלדה, הנירוסטה המתכות הצהובות (פליז, נחושת ועוד) ומגוון רחב של מוצרים. המוצרים שלנו אינם קומודיטיס. אנחנו בהחלט מושפעים מהנעשה במחירי המתכות בעולם, אבל לא באופן מיידי, כי המלאי שלנו מאוד מבוזר בתחומים רבים, ולכן הסיכונים אינם גבוהים.

"מלבד זאת, אני לא יודע אם צפויה עוד עלייה במחירי המתכות, אבל בוודאי שלא צפויה ירידה חדה. הסינים ממשיכים להזרים ביקושים למתכות, והם מהווים 26%-27% מהתצרוכת העולמית. אומנם העלו שם את הריבית ומנסים לצנן את הכלכלה הסינית, אבל בטווח הקרוב הם עדיין מושכים את המחירים".

ועדיין, למה סקופ צריכה גידול כל כך משמעותי במלאי וביתרת הלקוחות?

"בתחום שלנו אי אפשר להציג גידול ניכר במכירות בלי להגדיל את ההון החוזר. הכנסנו ברבעון שורה ארוכה של מוצרים חדשים, וכשאתה מכניס מוצרים כאלה אתה חייב לרכוש מלאי גדול של המוצרים על כל המגוון שלהם. בנוסף, צריך להעניק ללקוחות אשראי, ולכן שני הסעיפים גדלו בצורה ניכרת".

מחיקת השקעה

מתי זה יתקזז והרווח החשבונאי יתורגם גם למזומנים?

"אני מעריך שבשנה הבאה הנושא הזה יתיישר והרווח ישורשר גם לתזרים".

סעיף אחר בדו"ח הרווח וההפסד של סקופ הוא סעיף ההוצאות האחרות, שכלל מחיקה של יתרת השקעתה של החברה בסטרט-אפ Work Place IQ. ברבעון השלישי מחקה סקופ את יתרת השקעתה בחברה בסך של 1.6 מיליון שקל, ובסך הכל השקעה זו הסתכמה ב-3.4 מיליון שקל.

סקופ החזיקה ב-3.8% מחברת הסטרט-אפ באמצעות החברה-הבת, אל-זון. Work Place IQ, לשעבר אפליקאד, עסקה בפיתוח ושיווק מערכות תוכנה לניהול נכסים ואחזקה. מלבד המחיקה שבוצעה השנה, הפרישה סקופ בעבר עוד כמיליון שקל בגין השקעה זו, כך שבסך הכל הגיעה עלות ההשקה הכושלת לכ-4.4 מיליון שקל.

בחודש אוגוסט הודיעו סקופ וחברת ישראל מנדלסון על חידוש המו"מ למיזוג ביניהן, לאחר שמגעים דומים התפוצצו לפני כשנה. לדברי חבר, עדיין אין התקדמות במו"מ, וכי הוא צפוי להמשך גם בחודש הקרוב. על פי התוכניות, אם המגעים אכן יצלחו, ימשיכו שתי החברות לפעול כשתי חברות בורסאיות נפרדות, והמיזוג יהיה רק ברמת בעלי השליטה. מיזוג מלא בין השתיים הוא דבר שאולי יבוצע רק בעתיד.