מנכ"ל ניו קופל: נסיים את השנה עם גידול של 16%-18% בצי הרכב שלנו

החברה הציגה רווח של 15.7 מיליון שקל ברבעון השלישי, גידול של 338% לעומת הרבעון המקביל ניר גלילי: "להערכתי, בעוד שנתיים השוק יגיע למיצוי וחברות הליסינג יתחילו להיאבק על הלקוחות באמצעות הורדת מחירים"

עסקי הליסינג של שלמה שמלצר פורחים. חברת ניו קופל שבשליטת שמלצר, מפרסמת היום את תוצאותיה העסקיות לרבעון השלישי ולתשעת החודשים ראשונים של השנה, מהן עולה תמונה ורודה למדי שכוללת גידול בשורת ההכנסות, זינוק בשורת הרווח הנקי ועלייה בתזרים המזומנים של החברה.

מחזור ההכנסות של החברה גדל ב-18% לעומת הרבעון המקביל והסתכם בכ-180 מיליון שקל. מתחילת השנה הציגה ניו קופל הכנסות של 507 מיליון שקל, עלייה של 13.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הגידול במחזור ההכנסות של החברה מיוחס לעלייה במספר עסקאות הליסינג עליהן חתמה החברה ברבעון החולף. העסקה הבולטת ביותר היא עסקת הליסינג עם חברת אמדוקס, בהיקף של 250 מיליון שקל, שבאה לידי ביטוי בחלקה כבר ברבעון השלישי של השנה. כמות כלי הרכב של החברה עלתה מ-25,098 רכבים בסוף שנת 2003 ל-28,474 בספטמבר 2004, כאשר ברבעון האחרון נוספו לצי הרכב של החברה כ-1,000 מכוניות.

לצד הגידול במחזור ההכנסות, הצליחה ניו קופל לשפר גם את שיעורי הרווח הגולמי שלה, נתון שמצביע על כך שהצמיחה והגידול בכמות העסקאות לא באה על חשבון שולי הרווח של החברה ומוכיח שלא קיימת מלחמת מחירים בשוק. שיעור הרווח הגולמי של החברה עמד ברבעון השלישי על 34.1%, לעומת 28.5% בלבד ברבעון המקביל. כדי להיות בטוחים שלא מדובר בשיפור נקודתי, בדקנו את שיעורי הרווחיות הגולמית של החברה בתשעת החודשים הראשונים של השנה. בתקופה זו הסתכמו שולי הרווח הגולמי בכ-31.2%, לעומת 26.8% בתקופה המקבילה אשתקד.

"השיפור בשולי הרווח הגולמי שלנו מיוחס להתייעלות שביצענו במהלך השנה האחרונה, שכללה ניהול צי נכון יותר ושיפור התנאים מול הספקים. בנוסף חלה עלייה בדמי השכירות שהחברה גובה, הן כתוצאה מהעבודה שאנחנו עובדים עם לקוחות קטנים, שם שיעורי הרווח גבוהים יותר והן כתוצאה מעלייה בדמי השכירות שמשולמים לנו עם חידוש חוזים קיימים", אומר ניר גלילי, מנכ"ל חברת ניו קופל.

גלילי: "אנחנו מצליחים להרחיב כל הזמן את צי המכוניות שלנו ולהערכתי את שנת 2004 נסיים עם גידול של 16%-18% בצי הרכבים לעומת שנת 2003, לרמה של 29,600 רכבים. עם זאת, ברור לי שהגידול הזה לא יכול להימשך לעד ולהערכתי בעוד שנתיים השוק הזה ימצה את תהליך הגדילה שלו. אני סבור שבעוד שנתיים מהיום שוק הליסינג יתייצב והחברות יחלו להיאבק על הלקוחות, מה שצפוי לגרום לירידת מחירים".

לעומת השיפור בשולי הרווח הגולמי, שיעור ההוצאות התפעוליות של החברה מסך המחזור דווקא נמצאה במגמת עלייה ברבעון השלישי ובתשעת החודשים הראשונים. הוצאות אלה היוו ברבעון השלישי 8.3% ממחזור ההכנסות, לעומת 7% ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה היוו ההוצאות התפעוליות של החברה כ-7.3% מסך ההכנסות, לעומת 6.5% בתקופה המקבילה אשתקד. למרות הגידול בשיעור ההוצאות התפעוליות, השיפור בהכנסות ובשיעור הרווח הגולמי של החברה השפיעו על הרווח התפעולי לחיוב וזה הסתכם ברבעון השלישי בכ-46.5 מיליון שקל, עלייה של 41.7% לעומת הרבעון המקביל.

בתשעת החודשים הראשונים הציגה ניו קופל רווח תפעולי של 121 מיליון שקל, עלייה של 33% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. שיעור הרווח התפעולי ברבעון השלישי ובתשעת החודשים הראשונים עמד על 25.8% ו-23.8% בהתאמה, לעומת 21.5% ו-20.4% בתקופות המקבילות אשתקד.

ירידה בהוצאות המימון

מכיוון שחברת הליסינג מתנהלות כמו "בנק קטן", שמרוויח על המרווח שבין עסקאות המימון שהוא מבצע לבין עסקאות הליסינג שהוא מוכר, הרי ששורת הוצאות המימון היא בעלת השפעה מהותית על הדו"חות הכספיים של חברות מסוגה של ניו קופל. גם בשורה זו הצליחה ניו קופל להראות שיפור והוצאות המימון של החברה ברבעון השלישי של השנה עמדו על 24.2 מיליון שקל, ירידה של 11% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, על בסיס תשעת החודשים הראשונים, גדלו הוצאות המימון של החברה בכ-1.7% לרמה של 75 מיליון שקל. ברבעון השלישי של השנה, שלא כמו ברבעון השני בו נהנתה החברה מהכנסות מיסים, שילמה החברה למס ההכנסה 6.6 מיליון שקל - מה שהותיר לה בשורה התחתונה 15.7 מיליון שקל, לעומת 3.5 מיליון שקל ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים כבר מציגה ניו קופל רווח נקי של 40.5 מיליון שקל, עלייה של 340% לעומת התקופה המקבילה.

תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת הסתכם בכ-102.7 מיליון שקל, לעומת 79.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. לצד העלייה בתזרים השוטף גדל גם היקף ההשקעות של החברה ברכישת כלי רכב ל-432 מיליון שקל, לעומת 145 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת לחברה נוצרו רווחי הון בהיקף של 108.3 מיליון שקל כתוצאה ממכירת רכבים ברבעון השלישי ורווחי הון של 334 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים. נתונים אלו יוצרים תזרים "חופשי" שלילי, שממומן באמצעות אשראי בנקאי וגיוסי הון שמבצעת החברה.

התוצאות הכספיות שמציגה ניו קופל ברבעון השלישי של השנה נחשבות לתוצאות מצוינות בענף הליסינג, אך כידוע, אין ארוחות חינם והרווחיות הגבוהה מלווה בנטילת סיכון לא קטן. ניו קופל מותחת את היכולות המימוניות שלה כמעט עד הקצה וההון העצמי שלה מהווה רק 11% מסך המאזן, בהתחשב באיגרות החוב להמרה שנמצאות בתוך הכסף ונספרות כהון עצמי.

ניו קופל היא החברה הממונפת ביותר בענף הליסינג: בדן רכב למשל עומד שיעור ההון העצמי מסך המאזן על 17%, בחברת קשר רנט א-קאר (הרץ) עומד ההון העצמי מסך המאזן על 32.3% וגם חברת באדג`ט, שנמחקה מהמסחר בבורסה, התמנפה בשיעורים דומים (25%) בדו"ח האחרון שפרסמה. "זו טעות לחשוב שאנחנו נמצאים ברמת סיכון גבוהה, מאחר שאנחנו לא תלויים בענף זה או אחר במשק, אלא מפוזרים היטב על פני מספר רב של ענפים. הסיכון שעסקי הליסינג שלנו לא יצליחו לשרת את החוב לא ממש ריאלי", אומר גלילי.