ח"כ שמחון עשוי, בתוך חודש, להמליץ לתקן חוק הגז כך שיאפשר לספקיות לעסוק גם בהנחת הצנרת להולכת הגז

הודיע על כך למשרדי האוצר והתשתיות; שמחון גם ביקש מהממונה על ההגבלים העסקיים לבדוק האם מדיניות הממשלה הינה משום עידוד יצירת מונופול של חברת החשמל

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ שלום שמחון הודיע היום למשרדי האוצר והתשתיות כי אם בתוך חודש לא יבהירו איך יגיע גז טבעי למפעלים בדרום ובצפון ים המלח הוא ימליץ לוועדה לתקן את חוק הגז כך שיאפשר לספקיות לעסוק גם בהנחת הצנרת להולכת הגז.

שמחון גם ביקש מהממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד דרור שטרום להבהיר לו בהקדם חוות דעת בשאלה אם מדיניות הממשלה שמשמעותה מאלצת צרכנים קטנים להתחייב מראש לשלם את תעריף הולכת הגז וכן להתחייב על כמות הגז שיצרכו - יש בה משום עידוד יצירת מונופול של חברת החשמל והעדפתה על פני צרכנים פוטנציאליים קטנים מהחברה.

שמחון טען כי הממשלה הוליכה שולל את ועדת הכלכלה בטענה כי משיקולי תחרות אסור לאפשר לחברות המספקות גז גם להניח את צנרת ההולכה שכן כעת מתברר כי התקדמות פרויקט ההולכה תקועה בגלל הממשלה.

שמחון אמר זאת בדיון על התקדמות פרויקט ההולכה של הגז הטבעי.

דן ורדי, מנכ"ל חברת נתיבי גז לישראלי שקיבלה בחוק את המנדט להניח את מערכת ההולכה היבשתית לאחר שלא נמצא יזם פרטי, אמר כי המערכת מחולקת לשני מקטעים: האחד המבוצע במימון ממשלתי בין אשדוד גזר ואשקלון והשני במימון פרטי או ציבורי. הוא אישר כי הממשלה אכן התנתה את ההתקדמות במקטע השני בתנאי שייבחר ספק גז שני שטרם נבחר. בנוסף הוא אישר כי הממשלה החליטה שגיוס המימון ייעשה באמצעות שוק ההון ומשמעות ההחלטה היא שכל צרכן יתבקש להתחייב לשלם את תעריף ההולכה ולהתחייב על הכמות שיצרוך מראש, ומרגע שיחובר למערכת ההולכה.

שמחון פרש את התנאי הזה כעידוד למונופול בתחום ושאל אם חברת החשמל נדרשה למלא את התנאים הנדרשים מהצרכנים האחרים. חברי הוועדה טענו כי מדובר במצב מסורבל. שר התשתיות לשעבר ח"כ יוסף פריצקי אמר "שהממשלה חייבת להחליט אם מערכת ההולכה היבשתית תקום כפרויקט ממשלתי או פרטי. "מה שאתם עושים זה ללכת על דרך ביניים - חצי תה חצי קפה וזה לא יכול לעבוד בצורה כזאת", אמר פריצקי.

גדעון תדמור מנכ"ל חברת ים תטיס ספקית הגז בשטח לפי שעה הודיע כי כבר בעבר הסכימה החברה לממן בעצמה את מערכת ההולכה כדי להבטיח את הגעת הגז לצרכנים. נמרוד נוביק, נשיא חברת מרחב שנבחרה כספקית גז שנייה הנשענת על מקורות הגז הטבעי של מצרים, הבהיר כי על אף שאין זו משאת נפשו, החברה תהיה מוכנה גם היא לשאת בעול הנחת מערכת ההולכה היבשתית. נציגת בריטיש גז אמרה כי החברה מתקשה להגיע להסכמים עם יצרנים אחרים כל עוד לא ברור עתידו של הקטע היבשתי והתנאים לתשלום עבור השימוש בו.

אלי רונן מנכ"ל משרד התשתיות אמר לוועדה כי תחזית החברה היא שעד סוף 2005 , 30% מכמות החשמל תופק בגז טבעי. לדבריו תחנת הכוח באשדוד שמופעלת בגז טבעי מספקת כיום 12% מצריכת החשמל והפעלתה חוסכת לחברה 120 מיליון דולר בשנה. בעניין מערכת ההולכה הימית שאורכה פחות מ-100 ק"מ אמר רונן כי יש כוונה לחבר אליה את אזורי התעשייה בפלמחים וחדרה. לדבריו, הפעלת התחנה באשדוד גם הפחיתה את זיהום האוויר באזור בשיעור של 75%.

ח"כ איתן כבל (עבודה) אמר שנראה לו שהתחזית הזאת היא אופטימית. הוא תהה אם משרד התשתיות אכן מפקח על התמונה הכוללת של התקדמות פרויקט הגז.

ורדי הוסיף כי עלות המקטע שמממנת הממשלה תהיה מעל 100 מיליון דולר צנרת עבורו נרכשה ותגיע עד יולי 2005. המכרז לקבלנים להנחת הצנרת ייצא לקראת סוף שנה זו. הקבלנים ייבחרו ביוני הבא ואמורים לסיים את העבודה כעבור שנה.