מס מחזור או מס ריאלי, לבחירתך

התגבשה הוראת שעה בעניין בחירת מסלול המס ל-2003

כתוצאה מהמבוכה וחוסר הבהירות ששררו באשר להשלכות המס של מימוש רווחי הון מניירות ערך סחירים, על ידי משקיעים, בשנת המס 2003 (מס מחזור או מס ריאלי), הביאה ועדת הכספים של הכנסת, ביום 18.12.2003, לתיקון תקנות המס הרלוונטיות.

להלן תמצית התיקון (שפורסם בקובץ תקנות 6283 מיום 1.1.2004):

* משקיע "בלתי מסחרי" (לרבות חבר בני אדם, שהוראות סעיף 6 לחוק התיאומים בשל אינפלציה - או הוראות סעיף 130א. לפקודה - אינן חלות בקביעת הכנסתו) רשאי למכור, מיום 21.12.2003 ועד ליום 31.12.2003, נייר ערך או יחידה בקרן נאמנות פטורה או מעורבת, ולרכוש מחדש את אותו נייר ערך (או את אותה יחידה), באמצעות חבר בורסה, באותו אופן שבו מתבצעות עסקאות מחוץ לבורסה, והכל באותה כמות, באותו היום, ולפי מחיר תום יום המסחר (לגבי יחידות בקרן נאמנות - וניירות ערך של חברה ישראלית, הנסחרים בחו"ל - המחיר הקובע הינו זה שהיה בתוקף ביום הקודם).

* "מכירה רעיונית" כאמור איננה מתאפשרת (גם למי שהינו משקיע בלתי מסחרי) לכל אחד מאלו:

א. קרן נאמנות חייבת.

ב. "בעל שליטה" (כהגדרתו בסעיף 32(9) לפקודת מס הכנסה), בחברה שנייר הערך שלה נמכר.

ג. מי שחלות עליו הוראות סעיפים 101 או 102 לפקודה (סעיפים העוסקים בבעלי המניות ערב רישום החברה בבורסה, ובהקצאת מניות לעובדים).

* בחר המשקיע לבצע "מכירה רעיונית", יראו את יום ביצוע הפעולה כיום רכישה חדש של נייר הערך (או היחידה בקרן הנאמנות) והמחיר המקורי החדש יהיה מחיר תום יום המסחר (או זה שהיה בתוקף ביום הקודם).

פרצות מס

בה בשעה, הצהיר שר האוצר כי בכוונתו להביא לידי חקיקת הוראת שעה, לשנת 2003, לפיה יהיו המשקיעים רשאים לבחור - בשנת המס 2003 - אם יחויבו במס בשיטת מס המחזור, או בשיטה הריאלית, ובלבד שהשיטה שבחרו תחול על כל מכירותיהם באותה שנה.

והנה, משגובשה הצעת החוק בעניין הוראת השעה לשנת 2003 (ראה הצעת חוק מספר 104 מיום 12.5.2004), הסתבר כי נמצאו פרצות מס מהותיות, ותקלות מס אחרות, שמשרד האוצר היה נחוש למנען.

בין היתר, היו כאלו שביצעו "מכירה רעיונית" (בתוקף התיקון מחודש דצמבר 2003) של ניירות ערך ישראלים שנרשמו למסחר (לפני 1.1.2003) בבורסה בחו"ל, ולכן לא חלו עליהם הוראות סעיף 101 לפקודת מס הכנסה.

אחרים העבירו ניירות ערך לחברות שבשליטתם, ובכך "ברחו" מהגדרת בעל שליטה, כפי שנכללה בסעיף 32(9) לפקודת מס הכנסה.

הנוסח הסופי

על כן בחרה נציבות מס הכנסה לכלול בהוראת השעה סייגים לרוב, ובכך נוצרה תשתית לחיובי מס בלתי סבירים. כל "התקלות" הללו הועלו בפני ועדת הכספים, בישיבה שהתקיימה בשבוע שעבר ונוהלה על-ידי חבר הכנסת, אהוד רצאבי, יו"ר ועדת המשנה למיסוי ולשוק ההון. להלן תמצית הנוסח הסופי שאושר לקריאה שנייה ושלישית (כפשרה הגיונית בין המצוי לבין הרצוי):

* הוראת השעה אינה חלה על מכירה לקרוב.

* הוראת השעה אינה חלה על נייר ערך זר, למעט נייר ערך של חברה תעשייתית (וחברת החזקה תעשייתית) תושבת ישראל, הנסחר בבורסה מחוץ לישראל באמצעות חבר בורסה בישראל, שלגביו בוצעה מכירה רעיונית.

* הוראת השעה אינה חלה על נייר ערך שהוקצה ליחיד בשל היותו עובד, למעט נייר ערך שחויב במס בעת הקצאתו לעובד לפי הוראות סעיף 2(2) לפקודה, והמס כאמור שולם.

* הוראת השעה אינה חלה על נייר ערך שהוחזק על ידי המוכר הזכאי לפני מועד רישומו למסחר בבורסה, אלא אם בעת הרישום כאמור חלו עליו הוראות סעיף 101 לפקודה, ללא דחיית אירוע המס, או שחלו הוראות סעיף 21א. לחוק עידוד תעשייה וכתוצאה מכך הייתה מכירתו של נייר הערך פטורה ממס, אילו נמכר בתום שנת המס 2002.

* הוראת השעה לא תחול אף על מכירת ניירות ערך בידי מוכר זכאי, אם בתקופה שבין 18.12.2003 לבין 31.12.2003 הוא העביר מניות או זכויות שהיו לו לחבר בני אדם הנחשב "קרובו" (כהגדרתו בסעיף 105יא. לפקודה), ובעקבות העברה זו חדל להיות בעל שליטה.

מוכר שבחר ביישום הוראת השעה יהיה מנוע מקבלת פטור, הנחה, ניכוי, זיכוי, או קיזוז כלשהם, בשל מכירת אותו נייר ערך. כן לא יותר למוכר הזכאי, בשנת המס 2003 או לאחריה, קיזוז הפסד שהיה לו בשנת המס 2003 ממכירת נייר ערך כלשהו.

*הכותב הוא ממשרד רוז'נסקי, הליפי, מאירי ושות'.