מימן ינסה לפתור את בעיות המימון של אמפל הרחק מעיני הציבור; צפוי למחוק את החברה מהנאסד"ק

ל"גלובס" נודע כי מימן צפוי לפרסם בתקופה הקרובה הצעת רכש למניות הציבור בחברה, ולהפכה לפרטית

הלחץ הציבורי והעיסוק בחובותיה הגבוהים של אמפל (AMPL) הביאו את בעל השליטה בה, יוסי מימן, להחליט למוחקה מהמסחר בנאסד"ק. ל"גלובס" נודע כי מימן צפוי לפרסם בתקופה הקרובה הצעת רכש למניות הציבור בחברה, ולהפכה לחברה פרטית.

ככל הידוע, מימון הצעת הרכש יבוא מהחברה עצמה, ולא ממימון בנקאי שיטול מימן. מימן מחזיק כיום ב-59.4% ממניות אמפל, שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 68.9 מיליון דולר בלבד.

מחיקת אמפל מהנאסד"ק מהווה למעשה הודאה של מימן בכשלון ההשקעה. כזכור, לפני למעלה משנתיים רכש מימן את השליטה באמפל מהאחים רז ודניאל שטיינמץ, תמורת כ-85.4 מיליון דולר ולפי מחיר של 7.46 דולר למניה, מחיר רכישה ששיקף שווי של כ-147 מיליון דולר לחברה. שווי השוק של החברה בעת חתימת מזכר ההבנות לעסקה, בחודש פברואר 2002, עמד על כ-100 מיליון דולר, כך שהמחיר כלל פרמיה של כ-50%. במועד השלמת העסקה, חודשיים אחרי כן, כבר עמד שווי השוק על כ-76 מיליון דולר בלבד, כך שבפועל שולמה פרמיה של קרוב ל-100% על מחיר השוק ביום הרכישה.

כיום כבר שווה אמפל בבורסה רק 68.9 מיליון דולר כאמור, כאשר שער מניה עומד של 3.47 דולר - 53% מתחת למחיר ששילם תמורתן מימן. ההפסד שלו על הניר עומד, עם כן, על 44.5 מיליון דולר על השקעה זו.

ככל הנראה, המניע של מימן למחוק את אמפל מהמסחר בבורסה הוא הרצון שלו לטפל בחובות הענק של החברה, בעיקר לבנק לאומי, הרחק מעייני הציבור כפי שלמשל עשה יצחק תשובה בגרין שגם לה היה חוב גבוה לבנק לאומי).

בנק לאומי היה המממן העיקרי של מימן בעת רכישת השליטה בחברה. הבנק העמיד לו אז הלוואה בהיקף של 78 מיליון דולר, כש-19.4 מיליון מתוכה צמודים לריבית הליבור פלוס 1.75% וניתנים לפירעון במהלך תקופה של חמש שנים, וכ-58.5 מיליון דולר מתוכה ניתנים לפירעון במשך שנתיים וצמודים לריבית הליבור פלוס 1%. את היתרה השלים מימן באמצעות הלוואת בעלים של כ-9.5 מיליון דולר שהעמיד לחברת נוי השקעות, החברה המשפחתית באמצעותה רכש את השליטה בחברה.

מימן עצמו חתם על ערבות אישית על ההלוואה שהעניק לו בנק לאומי (בדומה, אגב, לערבות האישית שלו בערוץ 10), וגם מניות נוי השקעות באמפל משועבדות לזכותו של הבנק. במילים אחרות, מימן ערב אישית להלוואה בגובה של כ-350 מיליון שקל, בזמן שהנכס שבידיו (אמפל) שווה הרבה פחות.

עיקר הבעיות של אמפל נובעות מההשקעה במירס, חברת הסלולר הרביעית בגודלה בישראל, בפועלת בעיקר במגזר העסקי. אמפל מחזיקה ב-25% במירס, והיתר בידי מוטורולה. לאחרונה הגישה אמפל תביעה כנגד מוטורולה, בדרישה כי השניה תרכוש ממנה את מניותיה במירס. אומנם בתביעה דורשת אמפל כי המכירה תעשה לפי תג מחיר של 766 מיליון דולר למירס (אותו השווי שבו הוצגה החברה לאמפל ב-1998, לפני רכישת המניות, שנעשתה בפועל לפי שווי נמוך בהרבה - 330 מיליון דולר), אבל אין ספק שגם לפי שווי של330 מיליון דולר תשמח אמפל להפרד מחברת הסלולר.

ההשקעה במירס מומנה לאמפל באמצעות שתי הלוואות נון-ריקורס, האחת מבנק הפועלים (37.3 מיליון דולר) והשנייה מבנק לאומי (33.4 מיליון דולר). את הקרן של שתי ההלוואות, המסתכמות בכ-71 מיליון דולר ונושאות ריבית ליבור פלוס 0.8% אמורה הייתה אמפל להתחיל לפרוע בסוף חודש מארס השנה. על-פי תנאי ההלוואה, אמורה הייתה אמפל להחזיר לבנקים 10% מקרן ההלוואה בסוף חודש מארס, כלומר כ-7 מיליון דולר.

אלא שבשל התביעה המשפטית כנגד מוטורולה, שהוגשה במאי האחרון, מירס טרם העבירה לאמפל את הדיבידנד התקופתי של 7.1 מיליון דולר, ולכן החברה התקשתה לפרוע את תשלום ההלוואה לבנקים, ואלו הסתפקו בתשלום חלקי.

נכון לסוף הרבעון השני (תוצאות הרבעון השלישי טרם פורסמו), לאמפל נכסים בהיקף של 350 מיליון דולר, מהם 77.2 מיליון דולר במזומנים ובני"ע סחירים. את המחצית הראשונה סיימה החברה בהפסד של 527 אלף דולר לעומת רווח של 8 מיליון דולר שתקופה המקבילה אשתקד.