ירחון המועצה הישראלית לצרכנות: תכשיר הניקוי "דאב", המשווק בישראל כסבון, לא עומד בקריטריונים המגדירים סבון

בחו"ל "דאב" משווק כקרם * שיעור זעום של חומר פעיל בסבון נוזלי "הוואי" - מגיע ל-%6 בלבד

בדיקה מעבדתית של סבוני רחצה שערך ירחון המועצה הישראלית לצרכנות "בדוק", מעלה כי הסבון הנוזלי "הוואי" מתוצרת "הנקל סוד", מכיל שיעור זעום של חומר פעיל, המגיע ל-%6 בלבד. לשם השוואה, שיעור החומר הפעיל בסבונים הנוזליים "קרליין" ו"דאב" מגיע ל-%20-%21.

הסבון המוצק של החברה הגרמנית "דאב", המשווק תחת ההגדרה "סבון קרם לטיפוח", אינו סבון כלל. הוא גם אינו אל-סבון (סבון סינתטי), כפי שהוא מוגדר על גבי אריזה אחרת, עליה מצוין: "דאב" - אל סבון קרם לטיפוח העור, מכיל %25 קרם לחות". מסתבר, כי בחו"ל המוצר אכן אינו משווק כסבון: בכיתוב באנגלית המלה סבון אינה מופיעה כלל, והמוצר מוגדר כקרם.

בדיקת "בדוק", שנערכה על ידי המעבדה לכימיה במכון התקנים, וכללה עשרה סבונים טבעיים וסינתטיים, מוצקים ונוזליים, מעלה כי "דאב" אינו עומד בקריטריונים של סבון. כקנה מידה להשוואה בבדיקה, שימש התקן הישראלי לסבונים. התקן קובע, למשל, מינימום של %78 חומר פעיל, ואילו שיעור החומר הפעיל שנמצא ב"דאב" מגיע ל-%27.1 בלבד. בנוסף, אחוז החומרים שאינם נמסים במים גבוה יחסית לדרישות התקן.

הטעייה נוספת שנמצאה בבדיקה היא לגבי האל סבון הנוזלי "נקה 7". על פי המוצהר, רמת החומציות (P.H) היא 7, בעוד שבבדיקה נמצא כי רמת החומציות היא 5.5 בלבד.

דרגת החומציות משקפת איזון מבחינת יחסי חומציות-בסיסיות, המונעת גירויים ויובש.

מנהל המעבדה בהנקל סוד, יצרנית "הוואי", אמר בתגובה, כי במוצרים "קוסמטיים", כגון אל-סבון, מצויים מרכיבים פעילי שטח החשובים לעידון המוצר ולהשפעתו החיובית על העור, וכי לא ריכוז החומר הפעיל קובע את טיבו של הסבון, אלא סוג החומר הפעיל.

באשר ל"דאב", נמסר מהיבואנית חברת "ליוור", כי לא ניתן לבדוק את המוצר של "דאב" על פי הבדיקות הנהוגות בישראל לסבון, או על פי מה שמוגדר כאלסבון. אנשי ליוור טענו כי לא רלוונטי לבדוק תכשיר ניקוי אישי רק לפי יכולת הניקוי שלו, אלא יש לבדוק גורמים כמו עדינות, עד כמה הוא מגן על העור וכמה לחות יש בו. כאמור, בחו"ל המוצר אינו מוגדר כסבון אלא כקרם.

מנקה כימיקלים נמסר, כי יש לבדוק את המוצר אחרת מהדרך בה נבדק. עוד הוסיפו, כי החברה מתכוונת לשנות בקרוב את ה-P.H של הסבונים הנוזליים ל-5.5- 6.5, ואז תשונה התווית בהתאם.

בין האל-סבונים המוצקים, המוצר עם הכמות הגבוהה ביותר של חומר פעיל הוא "נקה 7" (%56).

שיעור החומר הפעיל בשני הסבונים הטבעיים המוצקים שנבדקו - "לוקס" ו"פלמוליב" - כמעט זהה: %78 ב"לוקס" ו-%78.3 ב"פלמוליב". שיעור זה הוא כנדרש בתקנות.

בין תכשירי האל-סבון הנוזליים, המוצרים עם כמות החומר הפעיל הגבוהה ביותר הם "קרליין" (%21.4) ו"דאב" (%20).

בין תכשירי האל-סבון הנוזליים, המוצרים עם כמות החומר הפעיל הנמוכה ביותר הם: "הוואי" - %6.5 חומר פעיל בלבד, ו"נקה 7" - %14.8 חומר פעיל.