אביגדור קפלן: ועדת בכר רצתה להגביר תחרות ובפועל תחליש אותה

קפלן על ועדת בכר: "זה אינו מודל מעשי הניתן ליישום פרקטי, סוכני ביטוח ינושלו מפרנסתם" * ברבעון השלישי ירד הרווח של כלל ביטוח ב-16.7%

בכל פגישה בחודשים האחרונים חוזר מנכ"ל כלל, אביגדור קפלן, ומסביר כי לדעתו מחיר המניה נמוך מדי והשוק לא מתמחר נכון את כלל ביטוח. ממחצית ספטמבר, לאחר שכלל רכשה את מיטבית ותקעה יתד איתן בשוק הפנסיה, פתחה המניה "מבער אחורי" וזינקה ב-20%. כלל הוסיפה לשווי השוק שלה כחצי מיליארד שקל והתשואה מתחילת השנה עומדת על 7.2%.

קפלן לא מוכן להתייחס לכיוון אליו צועדת המניה. "אני לא רוצה להתייחס למחיר המניה. מה שיקבע השוק זה המחיר שיהיה".

אבל נראה שזו רק ההתחלה. כלל צפויה להיות מהנהנות העיקריות מהמלצות ועדת בכר. כחברת ביטוח היא תרוויח מכל העולמות, תוכל לרכוש נכסי קופות גמל וקרנות נאמנות, ולראשונה לשווק את מוצריה דרך מערכת ההפצה הבנקאית החזקה. קפלן כבר הבהיר בעבר, כי ישאף לרכוש נכסים עד למקסימום שיתיר לו החוק.

בעיות ההפצה לא נפתרו

עם זאת המלצות הוועדה יפגעו קשות בכוח המכירה הנוכחי של כלל, סוכני הביטוח, ומנגד מודל מכירת הביטוח בבנקים טרם סוכם. ועדת בכר רוצה, כי הלקוח ישלם דמי יעוץ, הבנקים רוצים לקבל מחברות הביטוח דמי הפצה. בענף הביטוח יודעים גם, כי ההתמודדות מול בנקים כסוכנים ומפיצים תהיה יותר קשה מאשר מול סוכני הביטוח.

* איך אתה רואה את המלצות צוות בכר?

"אנחנו לומדים את החומר. יש המלצות סבירות ויש לא סבירות. ההמלצות לא פותרות בעיות, בעיקר בתחום ההפצה. דרך גביית העמלות וההגעה ללקוח הסופי, למי הוא משלם? אלו סוגיות שלא קיבלו בדו"ח התייחסות רצינית. בשם קדושת הפרדת הרשויות, ניהול כסף, ייעוץ והפצה עשו כאן אובר שוטינג לא מעשי. הוועדה רצתה להגביר את התחרות, ובפועל תחליש אותה".

* מדוע ההגדרות של יועץ ומפיץ בעיתיות?

"לדעתי, ההפרדה בין יועץ, משווק ומפיץ בעייתית מאוד ולא תואמת את מצב השוק. יש היגיון בהפרדה, אבל בפרקטיקה תיווצר בעיה שתסכן את סוכני הביטוח. בצורה שהדו"ח כתוב ינושלו סוכני הביטוח מפרנסתם. בנקים עלולים להוות כוח מונופסוני מול חברות הביטוח".

* מה עמדתך בסוגיית דמי ההפצה?

"אני סבור, כי נכון שהבנקים יגבו דמי יעוץ מהלקוח ויהיו חייבים לו נאמנות, אבל אני חושש שזה אינו מודל מעשי הניתן ליישום פרקטי. אני לא רואה לקוח נכנס לבנק, מכניס יד לכיס ומשלם את העלות הריאלית של ייעוץ פנסיוני אמיתי ומתמשך. זה מודל שאינו מתאים לשוק הישראלי".

* אתה תומך בהפרדת קופות הגמל וקרנות הנאמנות מהבנקים?

"יש פה הזדמנות. השאלה היא מה מוכרים. האם את כל חברת הניהול של הקופה או רק את ניהול הכסף. ישנם סימני שאלה רבים, מה קונים ובאיזה מחיר".

ירידה ברווח

אתמול (ד') פרסמה כלל את דו"חות הרבעון השלישי בו מדווחת כלל על רווח נקי של 76.6 מיליון שקל - ירידה של 16.7% בהשוואה לרבעון המקביל. הירידה נבעה בעיקר מקריסה של 69.7% ברווח מעסקי ביטוח חיים. יודגש, כי הירידה בהכנסות מהשקעות, שגרמה לירידה בדמי הניהול שנגבו מהפוליסות המשתתפות ברווחים, אינה הגורם העיקרי. קפלן מסביר, כי אי אפשר להצביע על משתנה אחד. "יש ירידה ברווחיות מוצרים, כגון ריסק, ירידה ברווחיות תיק הסנה הישן ושילמנו לסוכנים עמלות שימור תיק. לכן, התוצאה המצרפית היא הירידה שנרשמה".

מתחילת השנה הסתכם הרווח הנקי של החברה על 350.6 מיליון שקל - עלייה של 6.5% בהשוואה לתקופה המקבילה.

לצמיחה ברווחיות תרם השינוי בשיעורי מס החברות שהעניק לכלל 24.8 מיליון שקל. קפלן הביע שביעות רצון ומעריך, כי גם תוצאות הרבעון האחרון יהיו בסדר.

בעסקי ביטוח כללי נרשמה ברבעון עלייה של 17% ברווח, שהסתכם ב-83.7 מיליון שקל. ההכנסות מסוכנויות ביטוח וכלל פיננסים הוכפלו ל-15 מיליון שקל, בעיקר תודות לפעילות כלל פיננסים. ההכנסות מהנוסטרו קטנו אף הן ב-32.2% והסתכמו ב-18.7 מיליון שקל.

[ הרחבה במהדורה המודפסת ]