עתירה לביטול ההסכם בין הזרע למינהל להקמת 1,000 יחידות דיור בפארק איילון

העותרות, עמותת אדם טבע ודין והתנועה לאיכות השלטון, מבקשות צו על תנאי נגד המשיבות

עמותת אדם טבע ודין והתנועה לאיכות השלטון הגישו היום (ב') עתירה לבג"ץ, בבקשה להוציא צו על תנאי נגד חברת הזרע ומינהל מקרקעי ישראל, המתכננים להקים בשטח פארק איילון 1,000 יחידות דיור.

העתירה הוגשה יום לפני הדיון בולנת"ע (ועדה לעניינים תכנוניים עקרוניים) באישור תוכנית פארק איילון, כפי שהוכנה על ידי משרד הפנים. תוכנית זו אינה כוללת שטחי בינוי בפארק, והיא מייעדת את שטחו לנופש בלבד.

בעתירה תוקפות אדם טבע ודין והתנועה לאיכות השלטון את זכויות חברת הזרע במקרקעין, ומבקשות מבית המשפט שיורה כי להסכם ההרשאה של חברת הזרע עם המינהל אין תוקף משפטי.

עוד טוענות העותרות, שהחלטות מינהל מקרקעי ישראל בנוגע לחברת הזרע מעוררות תמיהה והתקבלו בחוסר סמכות, וכי הסכם ההרשאה שנחתם בין הזרע לבין המינהל ביולי 2002, הותנה בתוצאות בג"ץ אחר.

את העתירה המדוברת הגישה תנועת הקשת המזרחית הדמוקרטית, והבג"ץ מנע מהמינהל מלבצע עסקאות מסוג זה, בשל חוסר סבירות בגובה הפיצויים שנתן לחקלאים בקרקע שייעודה שונה.

אט"ד מדגישה בעתירה, שהמינהל הפר במקרה זה את חובתו לפעול כנאמן הציבור לשמירה על קרקעות המדינה למען בעלי ההון.

גם השר לאיכות הסביבה, אילן שלגי, הודיע שיפעל לקידום הפארק ולמניעת הבנייה בו. לדברי שלגי, חברת הזרע פועלת בציניות, ומקדמת את הפרויקט באמצעות קמפיין מסית ומודעות המגייסות את "השד העדתי". לדבריו, התנהגות כזו מעוררת שאת נפש.

לדעת שלגי, לתושבי דרום גוש דן מגיע פארק גדול על כל השטח המתוכנן, ולכן המשרד לאיכות הסביבה ימנע כל בנייה בו.

יו"ר השדולה למען פארק איילון בכנסת, ח"כ חמי דורון משינוי, אמר שאין לאפשר בנייה בפארק, שכן הדבר יביא, בין היתר, לירידת ערך הנכסים ביישובים הסמוכים לתל-אביב ובשכונות הדרומיות של העיר.

חברת הזרע הודיעה בתגובה, שהגישה את הצעתה לפיתוח מתחם איילון, ומימון הקמת הפארק באמצעות בנייה למגורים על 12% בלבד מהשטח, מתוקף הרשאה לתכנון שקיבלה ממינהל מקרקעי ישראל.

עוד נמסר, שהבג"ץ שהגישו אט"ד והתנועה לאיכות השלטון הוא חסר תועלת, ומהווה צעד נוסף במערכת ההטעיה של הארגונים הירוקים הנאבקים נגד הסיכוי היחיד להקמת פארק איילון. בכך הם רומסים בכך את זכויותיהם של תושבי הדרום, שכן רק תוכנית הזרע תבטיח הקמת פארק מפותח כבר בשנים הקרובות.

עוד טוענת הזרע, שהעיריות פושטות הרגל לא יקצו את 500 מיליון שקל הנחוצים להקמת הפארק. אי הבנייה משמעותה השארת האזור בשיממונו, עם הררי זבל ונחלי ביוב.

גם עו"ד אלי זוהר, המייצג את הזרע, פנה לשלגי. לדבריו, מוטב להקים את הפארק עכשיו ולא להתפתות לתוכניות מגלומניות שלא יביאו להקמת הפארק בדורנו. זוהר הדגיש, שהדרך שבה מתנהלים העניינים תמנע זאת, ותגרור את הנושא לבית המשפט.

מחברת הזרע נמסר, כי "החלטת הוולנת"ע מטילה את מימון הקמת פארק איילון, בעלות של 500 מליון שקל, על הכיס הציבורי, זאת בשעה שידוע שאין למדינת ישראל את היכולת להעמיד משאבים כספיים למטרה זו. לכן, משמעות ההחלטה היא שהאזור ישאר בשיממונו לאורך שנים. עוד טוענת הזרע, שהיא משוכנעת, שהמועצה הארצית והממשלה ייבחנו את הנושא ללא דמגוגיה, ויאפשרו הקמת פארק לתושבי דרום תל-אביב תוך אימוץ העיקרון של בנייה למגורים על חלק קטן מהשטח כפי שמקובל בעולם כולו".