קליין: אין צורך בהנפקת שטר בן 500 שקל; האינפלציה הודברה, וזו מתנת בנק ישראל לעניים

קליין ואולמרט אינם מודאגים מהיחלשות הדולר: "החולשה תמיד מעגלית - מה שיורד גם יעלה"

מ"מ רה"מ ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, ונגיד בנק ישראל, דוד קליין, אינם מודאגים מהיחלשות הדולר. אולמרט וקליין העריכו כי היחלשות הדולר, הנובעת מהיחלשות המטבע האמריקני בשווקים בחו"ל, לא תשפיע מהותית על הייצוא הישראלי. השניים דיברו בטקס להשקת בול "יובל לבנק ישראל".

"מה שקורה בתחום מטבע חוץ אצלנו קורה ברוב העולם. יש תהליך של היחלשות הדולר, שנובע מהגירעון הגדול מאוד במאזן התשלום של ארה"ב ובתקציב האמריקני. הבנק המרכזי האמריקני נוקט במהלך של העלאת ריבית, שבאה למתן במידה מסוימת את התהליך הזה. בסופו של דבר יושג שיווי משקל חדש, שיהיה מתאים למצב הכלכלי בארה"ב ובעולם", אמר קליין.

אולמרט ציין, כי הייצוא הישראלי עלה השנה, למרות ההיחלשות היחסית של הדולר. "באופן טבעי, ברור שבמקומות מסוימים היחלשות הדולר לא עוזרת לנו בייצוא. העובדה היא שהדולר יורד, אבל ההיחלשויות האלה הן תמיד מעגליות, יש תקופות שהדולר עולה ויש תקופות שהדולר יורד. אני מעריך, כי לטווח הארוך היחלשות הדולר לא תשפיע באופן מהותי על הייצוא הישראלי", אמר אולמרט.

בטקס להשקת בול היובל לבנק ישראל, אמר קליין, כי המשק הישראלי עבר תהליך חשוב מאינפלציה תלת-ספרתית לאינפלציה חד-ספרתית וליציבות מחירים, ולכן אין עוד צורך להוציא שטרות חדשים בערכים גבוהים יותר.

"ב-12 השנים האחרונות, מאז הנפקת שטר ה-200 שקל, לא נוצר הצורך להנפיק שטרי כסף הגבוהים יותר מ-200 שקל, ואני רוצה להאמין ולקוות שלא ייווצר עוד הצורך הזה. זו התרומה של בנק ישראל לשכבות החלשות: אין כמו אינפלציה כדי לערער את מעמדם של העניים", אמר קליין.

לפני מספר שנים הועלתה האפשרות להנפקת שטר חדש בעריך של 500 שקל, הנושא את דיוקנו של רה"מ המנוח, יצחק רבין. לדברי קליין, אין עוד צורך בכך, מאחר והאינפלציה הודברה. לדבריו, רק כשישית מכ-200 מיליון השטרות שבמחזור הם בערך של 200 שקל.