תומכים בלתי צפויים בעיסקת בעלי העניין בין צים למשפחת עופר - איגוד קציני הים

איגוד קציני הים לחברי האסיפה הכללית של החברה לישראל: "פרנסת העובדים בצים מותנית באישור ההצטיידות באוניות של סמי עופר "

האיגוד הארצי של קציני הים (המסונף להסתדרות הכללית), והמאגד בתוכו בעיקר את קציני הים המשרתים על האוניות של חברת הספנות צים, הודיע היום (ה') לאסיפה הכללית של בעלי המניות של החברה לישראל, כי הוא תומך בעיסקת ההצטיידות של צים. מדובר בעיסקה הגדולה במסגרתה אמורה צים למכור ולחכור 12 אוניות מסמי עופר, אחד מבעלי השליטה בחברה לישראל, באמצעות עיסקת בעלי העניין הגדולה ביותר שנעשתה אי פעם בחברה ציבורית בארץ. כזכור, רשות ניירות ערך אסרה על בנק לאומי להצביע באסיפה, למרות היותו בעל עניין בחברה לישראל, וזאת בטענה שהבנק הוא אחד המלווים הראשיים לקבוצת עופר.

איגוד קציני הים כותב בפנייתו לאסיפה הכללית של בעלי המניות, שאמורה להתכנס בשבוע הבא, כי "חובתם של חברי האסיפה הכללית לראות תמיד אל מול עיניהם את טובת בעלי המניות בחברה לישראל. החלטה נכונה וראויה יכולה להתקבל רק לאחר בדיקת מכלול הסוגיות וההשלכות הישירות והעקיפות הקשורות לעניין אישורה או אי אישורה של תוכנית ההצטיידות. יש לבדוק ולבחון כיצד תשפיע ההחלטה על זכויות העובדים, כפי שהן עולות מתוך ההסכמים הקיבוציים. דחיית תוכנית ההצטיידות תגרום להתרקנותו מכל תוכן של ההסכם הקיבוצי הקיים".

יו"ר איגוד קציני הים, אבי לוי מסביר, כי עיקרו של הסכם ההפרטה של צים, שנחתם בתחילת השנה, לתקופה של שבע שנים, הוא התחייבות צים למינימום 19 אוניות ישראליות, אשר בהן יועסקו קצינים ישראלים. יצוין, כי בעקבות הסכם ההפרטה הפכה צים להיות חברה בבעלות מלאה של החברה לישראל, שבשליטת סמי ועידן עופר. לסמי עופר עיסקי ספנות בחו"ל גם ללא קשר לפעילות צים.

לדברי לוי, קיימת התחייבות מפורשת למכסת אוניות ישראליות, ורק מתוך אמון ביו"ר דירקטוריון צים, אודי אנג'ל, האיגוד נעתר לבקשתו של אנג'ל לנצל הזדמנות עיסקית ולאפשר מכירתן של שבע אוניות מבין 19 האוניות, אחרי שהצהיר כי תמורת המכירה נועדה לממן את תוכנית ההצטיידות, ובכלל זה רכישת אוניות חדשות במקומן.

עוד אומר איגוד קציני הים, כי האוניות נמכרו הודות לסיוע ולשיתוף הפעולה שקיבלו נציגי הרוכשים מקציני האוניות, "וקופת המזומנים של צים תפחה במאות מיליוני דולר כתוצאה מרווחי הון, ואילו העובדים נותרו כמי שמקור פרנסתם ותעסוקתם מותנה באישור ההצטיידות".

לדברי איגוד קציני הים, "דחיית העיסקה תיטיב במיוחד עם קבוצת אחים עופר. האוניות יימכרו לגורם אחר במחירים גבוהים בעשרות מיליוני דולר, ובהמשך יוחכרו לצים על ידי תאגיד זר, וכך יחוסלו כ-150 מקומות עבודה וייגרם נזק כספי לצים". בפנייה לחברי האסיפה הכללית אומרים עוד קציני הים, כי "אנו תקווה כי תתייחסו בכובד ראש להתחייבויות צים כלפי עובדיה, אשר הודות לשיתוף הפעולה שלהם התאפשרה רכישת מניות המדינה. אישור ההצטיידות ישדרג את מעמדה הבינלאומי של החברה, וכל החלטה אחרת תזעזע את מערכת יחסי העבודה, תגרום לנזק ארגוני ותפגע במרקם היחסים ההוגנים והטובים הקיימים מזה שנים בין ההנהלה לקציני הים. אנחנו רוצים לקוות שמועד האסיפה הכללית ייזכר כיום חגה של הספנות הישראלית, יום שבו ניתן אישור לבעלי המניות להצטייד ב-12 אוניות, מתוכן שמונה שיצוותו בקצינים ישראלים, דבר שיבטיח את קיומו של צי סוחר ישראלי וייצור עשרות מקומות עבודה".