נתניהו: יש להסיט חלק ניכר מהייצוא הישראלי אל שווקי אסיה

נתניהו ואולמרט, הצפויים לצאת בראש משלחת עסקית להודו ביום א' הקרוב, הודיעו כי לא יבטלו את נסיעתם למרות המשבר הקואליציוני

שר האוצר, בנימין נתניהו, טוען כי יש לשנות את יחס הייצוא הישראלי, המכוון היום ביותר מ-70% לאירופה ואמריקה, ולהסיט חלק ניכר אל שווקי אסיה. "הייצוא שלנו מוטה מערבה בצורה מוחלטת. זה אבסורדי שכמות הייצוא שלנו לשווקי הודו וסין היא מזערית, גם לעומת מה שקורה שם וגם לעומת הפוטנציאל הקיים", אמר נתניהו.

לדבריו, "בעשור הקרוב אנחנו חיייבים לקחת את האבן ולסובב אותה מזרחה. זו החלטה שכל חברה צריכה לקבל בעצמה, ואנחנו כמדינה צריכים לסייע לייצוא לעשות את המעבר הזה".

בהופיעו היום (ה') במכון הייצוא בת"א, אמר עוד נתניהו, כי "חתימת פרוטוקול פיננסי משותף לישראל והודו, הוא היעד מספר אחת שלנו בהודו". הוא ציין, כי בעיית הייצוא הישראלי נובעת מהצורך לבצע חדירה ברמת המדינות (המחוזות), בהם יש קשיים ביצירת בטוחות למייצאים. עקב כך, הוסיף כי ישראל נמצאת בשלב מתקדם של מו"מ עם ממשלת הודו להרחבת הפרוטוקול הפיננסי הקיים ברמה הלאומית, גם לרמת המחוזות בהודו.

בנושא הסטת ייצוא מהמערב למזרח, הוסיף נתניהו: "אנחנו צריכים לכוון מדיניות לאומית לשווקים העצומים של אסיה, שברור שאנחנו בפיגור בהם. אנחנו רוצים להדביק את הפיגור ולשעוט קדימה, כאשר היום אנחנו נמצאים בסין בפיגור נורא וגם בהודו אנחנו בפיגור".

נתניהו ציין, כי ממשלת הודו מגלה רצון מובהק להידוק הקשרים הכלכליים-פיננסיים עם ישראל, ומראה יחס חיובי כלפי המדינה, שעד כה לא נראה כי השתנה בעקבות חילופי השלטון בהודו במאי השנה.

עוד ציין, כי בנוסף להרחבת הפרוטקול הפיננסי, מבקשת ישראל להשיג החרגות לתנאי ייצוא ומכס, שממשלת הודו מקיימת ביחס למדינות שונות, כולל הקלות לייצוא יהלומים מלוטשים מישראל להודו (היום כ-15 מיליון דולר ייצוא, לעומת כ-750 מיליון דולר ייבוא).

הייצוא הישראלי להודו הוא בהיקף כ-200 מיליון דולר (לא כולל ייצוא בטחוני), מתוך ייצוא תעשייתי כולל של כ-21 מיליארד דולר.

לדברי נתניהו, אנו עומדים בפני שינוי הסטורי-מנטלי של השווקים המתעוררים בהודו ובסין, בהם ניכרת היציאה החדה והמהירה ביותר מהעוני אל המעמד הבינוני של מאות מיליוני אזרחים, כתוצאה מפתיחת השווקים בתוכם וכלפי משקיעים וסוחרי חוץ.

לדבריו, השינוי המהותי ביותר שהתרחש בכלכלה הגלובלית ב-200 השנים האחרונות הוא יצירת הכוח העולה בדרום מזרח אסיה, שיקפיץ את התל"ג העולמי.

נתניהו ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, השתתפו בכינוס לקראת יציאתם בראש משלחת עסקית להודו ביום א' הקרוב, בהשתתפות נציגי כ-50 חברות ישראליות. כל אחד מהם הודיע כי לא יבטל את נסיעתו, למרות המשבר הקואליציוני וכינוסו הצפוי של מרכז הליכוד. עם זאת, נתניהו בודק אפשרות להקדמת חזרתו לישראל לפני שובה של המשלחת ביום ו' הבא.

אולמרט אמר היום (ה') כי לא יבטל את הנסיעה, המגלמת פוטנציאל חשוב ביותר של פיתוח קשרי הכלכלה בין ישראל להודו ויצירת בסיס לשת"פ שיבוא לידי ביטוי עסקי בשנים הבאות. לדבריו, "צריך יהיה לדעת למנף את העובדה ששני השרים הכלכליים הבכירים בממשלה מגיעים לשם".

אולמרט הוסיף, כי "מבחינתנו הכל מתנהל לפי התוכנית, ושהקואליציה תחכה. ראיתי עכשיו את פרס, והוא ממילא חושב שהוא כבר שר, כך שזה לא משנה".