משרד התשתיות פרסם מכרז לייעוץ הנדסי בפרויקט הולכת הגז הטבעי

מכון התקנים יוציא תקן למערכת הולכה לגז שיתבסס על התקן ההולנדי

משרד התשתיות ורשות הגז הטבעי פרסמו היום (ה') מכרז, המוערך במיליוני דולרים, לייעוץ הנדסי למערכת הולכת הגז, שתוקם בהשקעה של 400 מיליון דולר. באחרונה פורסם מכרז להקמת מערכת ההולכה, והמכרזים להקמת מערכות החלוקה יפורסמו בשנה הבאה.

המכרז מבקש מיזם בינלאומי, בין חברת הנדסה זרה בתחום הגז הטבעי וחברת הנדסה ישראלית. לחברה הישראלית צריך להיות ניסיון בקידום תוכניות מתאר ארציות של תשתיות קוויות, כולל הכנת סקרי טבע ונוף, סקרי סיכונים של מתקני אנרגיה ותסקירי השפעה על הסביבה. כן עליה להיות בעלת ניסיון של 10 שנים בתחום ההנדסה והפיקוח על מערכות תשתיות, בהיקף שני פרויקטים בשווי 30 מיליון דולר.

החברה הבינלאומית צריכה ניסיון בהקמת שלושה פרויקטים של מערכת גז טבעי בלחץ גבוה, בעלות של 100 מיליון דולר לפרויקט, ב-10 השנים האחרונות. עליה להעסיק יועץ עם ניסיון בתכנון שלושה פרויקטים של חלוקת גז בעלות 10 מיליון דולר ב-10 השנים האחרונות.

ההסכם יהיה לשנה, עם אופציה להארכה מדי שנה, עד לחמש שנים. את המכרזים להקמת מערכות ההולכה והחלוקה מוציאה החברה הממשלתית, נתיבי גז טבעי.

בתוך כך נמסר, כי בימים אלה שוקדים במכון התקנים הישראלי על הכנת תקן למערכת הולכה לגז טבעי. התקן הישראלי למערכת ההולכה, ת"י 5664, יתבסס על התקן ההולנדי ויפורסם באנגלית. לדברי המכון, השינויים בתקן ההולנדי נעשים מבלי לפגוע ברמת הבטיחות, ונובעים מהצורך לאפשר עבודה עם חברות שונות, ולא רק הולנדיות. התקן מגדיר מרחקי בטיחות מבניינים, מתקני חשמל, כבישים ומסילות רכבת, וכולל התייחסות לצנרת בזמן רעידות אדמה.

עם סיום הכנת התקן, יכין המכון תקנים למערכת החלוקה, התפעול והתחזוקה, להכשרת כוח אדם ולצנרת לחץ. המעבר הצפוי לשימוש בגז טבעי יפחית בלמעלה מ-50% את פליטת המזהמים מתחנות הכוח, ויעמיד את ישראל בין המדינות הפועלות להקטנת אפקט החממה.