משרד רו"ח ברלב: ירידה של 27% בנזקי ההונאות ב-2004 ל-126.7 מיליון דולר

ארגון פשיעה הלבין כספים בעזרת חלפן כספים ו"עמותה לסיוע לנזקקים"

נותני שירותי מטבע ביצעו בשנת 2004 אלפי פעולות של הלבנת כספים בהיקף כולל של מיליארדי שקלים, כולל עבור ארגוני פשע. כך קובע משרד רואי החשבון של יהודה ברלב בדו"ח המעילות השנתי שפרסם היום (א').

משרד ברלב, המוביל בתחום הביקורת החקירתית, מציין כדוגמא מקרה שכבר טופל בידי המשטרה ומשרד האוצר, בו סייע חלפן כספים גדול לארגון פשע להלבין את הכנסותיו מכספי הימורים בלתי חוקיים וזיופים. המלבין פעל בשתי דרכים עיקריות:

1. חברי ארגון הפשיעה היו מפקידים את הכנסותיהם אצל החלפן, שהיה מעביר אותם לחו"ל דרך חלפן אחר שבבעלותו רשת בלדרים. בכדי להחזיר את הכסף ארצה, הקימו ארגון הפשיעה והחלפן עמותה שפעלה לסייע לנזקקים. הכספים שהועברו לחו"ל חזרו ארצה כשהם מוצגים כתרומות לעמותה מצד תורמים בלתי מוכרים בחו"ל.

2. החלפן השקיע את כספי ארגון הפשיעה בנדל"ן מניב, בשמו ובשם בני משפחתו, ואת פירות ההשקעה העביר לארגון הפשיעה במסווה של נכיון שטרות או המרת מטבע. פעולות אלו פוצלו בצורה מלאכותית לשורה ארוכה של פעולות קטנות, שאינן מחייבות בדיווח על-פי החוק לאיסור הלבנות הון.

חלפן אחר, העוסק בנכיון שטרות, נקט בשיטה שונה להלבנת כספיהם של מספר עבריינים: הוא רשם את העסקאות שביצעו העבריינים תחת שמותיהם של לקוחות אחרים, חלקם תמימים וחלקם פיקטיביים.

משרד ברלב מעריך את נזקי ההונאות בהן טיפל השנה ב-126.7 מיליון דולר - ירידה של 27% לעומת היקפן בשנה הקודמת. במקביל נרשמה עלייה דומה במספר המקרים בהם טיפל המשרד, כך שהיקף ההונאה הממוצע רשם ירידה ניכרת.

סכום זה אינו כולל את הלבנות הכספים בהם טיפל המשרד. כמו כן, יש להוסיף לו הונאות בהיקף של 500 מיליון דולר בהן טיפל השנה ברלב בחו"ל, באמצעות סניפו בלונדון המרחיב את פעילותו.

בשנה היוצאת התרחשו 50% מהמקרים בחברות פרטיות וציבוריות, לעומת 63% בשנה הקודמת. רק 3% מכלל המקרים היו בבנקים, חברות ביטוח וגורמים אחרים בשוק ההון, בעיקר בשל הגברת הבקרה הפנימית לצד הגברת הפיקוח הרגולטורי.

עם זאת, מדגיש ברלב, "המציאות המוצגת לציבור של מערכת בנקאית בטוחה לחלוטין, מוטעית. לקראת סוף השנה נוספו מספר מקרים נוספים המעידים על כשלים במערכות הפיקוח הבנקאיות".

הוא מוסיף: "המערכת הבנקאית עדיין לא השכילה להתמודד עם תופעות חריגות בביתה. למרות האירועים החריגים שאירעו בשנים האחרונות, נראה שעדיין לא הופקו הלקחים בגינם".

במקביל נרשמה עלייה ניכרת בהיקף השימוש של רשויות מקומיות בכלי הביקורת החקירתית, כנראה בשל המשבר בהן שהגיע השנה לשיאו. בעוד בשנים קודמות היוו הרשויות רק 2%-7% מכלל המקרים בהם טיפל המשרד, טיפס חלקן בשנת 2004 ל-21%.

ברלב אומר, כי מגמת האופטימיות שציין בדו"ח לשנת 2003, התחזקה בשנת 2004. המשרד מעריך, כי בשנים הקרובות יימשך תהליך הקטנת החולאים במשק הישראלי, שהביאו לשחיתויות בהיקפים גדולים בשנים הקודמות.