בנק ישראל: הייסוף בשקל מול הדולר היה קטן יותר מבמשקים מתעוררים אחרים בעולם

זאת בשל תהליכים כלכליים מקומיים שדחפו לפיחות, ובכלל זה הירידה בפער הריבית והרפורמה במס, מנעו ייסוף חד יותר של השקל לעומת הדולר

הגורמים הגלובליים הקשורים בעיקר למשק האמריקאי דחפו לייסוף את שער החליפין של השקל כלפי הדולר, אולם הייסוף במטבע המקומי בישראל היה קטן יותר מבמשקים מתעוררים אחרים בעולם. זאת בשל תהליכים כלכליים מקומיים שדחפו לפיחות, ובכלל זה הירידה בפער הריבית והרפורמה במס, מנעו ייסוף חד יותר של השקל לעומת הדולר. כך אמר היום מנהל המחלקה לפעילות המשק במטח בבנק ישראל בלפור עוזר, במפגש השנתי של המחלקה של פעילות המשק במט"ח בנושא ביטול אפליית המס בניירות ערך ישראליים לניירות ערך זרים.

בלפור עוזר הציג את תחזית המחלקה לפעילות המשק במט"ח לשנת 05, הדומה לתחזית שניתנה בראשית 2004. ולפיה הלחץ הבסיסי על שער החליפין של השקל יהיה ניטרלי. כלומר התנועות היוצאות הקשורות בעיקר להתאמת תיקי הנכסים וההשקעות של מוסדים ויחידים, יקוזזו ואף יותר על ידי תנועות הון הנכנסות, הקשורות להנפקות של חברות ישראליות בחו"ל ולהשקעות תושבי חוץ במשק הישראלי.

בלפור עוזר הצביע על משקלם הרב של תנועות ההון היוצאות, הקשורות לתהליך התאמת התיקים של יחידים ומשקיעים מוסדיים על התפתחות שער החליפין של השקל בשנה היוצאת. זאת בין השאר בגלל רפורמת המס ובמיוחד ברבעון הראשון של השנה. כן ציין את עליית משקלם של תושבי החוץ בפעילות בבורסה בת"א בחודשים האחרונים של 2004.

דוקטור גולן בניטה מהמחלקה לפעילות המשק במט"ח ופרופ' חיים לוי מהאוניברסיטה העברית הציגו מחקר משותף, המצביע על השלכות ביטול אפליית המס על המשקיעים המוסדיים ועל היקף ההשקעות באגרות חוב. בניטה ולוי מעריכים כי בעקבות ביטול אפליית המס, סך ההשקעות הישראלים בחו"ל לטווח ארוך צפויים להסתכם בכ-11 מיליארד דולר.

ד"ר מאיר סוקולוב המשנה לנגיד בנק ישראל, חזר והדגיש את נושא האמינות של המדיניות המוניטרית והפיסקלית ואת ההשפעה שיש לאמינות על הרגיעה בשוק המט"ח המקומי. סוקולוב הדגיש פעם נוספת את הצורך לפתח את השווקים הפיננסיים, גם כדי לשמור על איכות גבוהה של מדיניות מקרו כלכלית.