ממשל בוש בוחן הטלת סנקציות חדשות על סוריה; אחד הצעדים שנבחנים: בידוד מערכת הבנקאות של סוריה

גמול על סירובה לפעול נגד מעניקי שירותים לוגיסטיים ופיננסיים לטרוריסטים בעיראק * סגן שר החוץ האמריקני ארמיטאג' השמיע באוזני אסד "אזהרה חמורה"

ממשל בוש בוחן הטלת סנקציות חדשות על סוריה. הסנקציות יתנו ביטוי למורת רוחה של ארה"ב מסירובה של סוריה לבלום גורמים בשטחה שמעניקים שירותים לוגיסטיים ופיננסיים לטרוריסטים בעיראק, למרות מחאות חוזרות ונשנות של וושינגטון.

בשנה שחלפה איימו פקידי ממשל כמה פעמים שארה"ב לא תהסס להטיל על סוריה סנקציות נוספות לאלה שכבר הוטלו עליה, אך איומים אלה היו בעצם בלוני ניסוי נועדו ללחוץ על נשיא סוריה, באשיר אסד, שינקוט יד תקיפה נגד הגורמים שמבריחים כסף, נשק וכוח אדם מארצו לעיראק.

יש הערכות שהפעם מדובר באיום של ממש, אם לא בהודעה מוקדמת על החלטה שכבר נעשתה. פקידי ממשל, מכמה משרדים המעורבים בעיצוב המדיניות האמריקנית נגד טרור, אמרו לניו יורק טיימס, שלמרות מחאות שקטות של ארה"ב, לא נקטה סוריה שום צעד נגד מה שמתואר כ"רשת של עיראקים" שמושיטה מסוריה סיוע לטרוריסטים בעיראק השכנה.

עיתוי ההדלפה על האיום, יום לאחר פגישה בין ריצ'ארד ארמיטאג', סגן שר החוץ האמריקני, לבין אסד, בדמשק, מצביע על כך שוושינגטון נואשה מסוריה. לפי פקיד אמריקני, המצוטט בטיימס, השמיע ארמיטאג' באזני אסד "אזהרה חמורה".

דובר משרד החוץ אדם ארלי, הגדיר זאת באופן יותר מעודן: ארמיטאג' הדגיש, כי "יש עדיין בעיה עם גורמים של הממשל הקודם (בבגדאד), שמשתמשים בסוריה כדי לסייע לחתרנות בעיראק וחשוב מאוד שהדבר הזה ייפסק".

אחת הסנקציות שנבחנות עתה בוושינגטון: הסמכת משרד האוצר לנקוט צעדים שלמעשה יבודדו את מערכת הבנקאות של סוריה. מדובר בצווים שיאסרו על כל בנק, בנקאי או סוחר לניירות ערך בארה"ב לשאת ולתת עם בנקים סוריים.

פקידים אמריקניים וסוריים רמי-דרג נפגשו כמה פעמים בחודשים שחלפו כדי לדון בקובלנותיה של ארה"ב. סוריה חזרה והבטיחה בפגישות אלה, כי היא מחויבת לעבוד יחד עם ארה"ב במאמץ להחזיר לעיראק ביטחון ואחדות. בימים שקדמו לפגישת ארמיטאג' אסד, השתדלו ארמיטאג' ופקידים אמריקניים אחרים לשבח את סוריה על הצעדים שהיא נוקטת לסגירת גבולה עם עיראק ולמנוע מעבר לוחמים זרים לעיראק דרך שטחה.

אבל מסתבר שהמציאות היתה שונה. גורם אמריקני בכיר ללוחמה בטרור אמר לטיימס, כי הצעדים שנקטה סוריה עד עתה אינם מספיקים. "יותר ויותר אנו רואים קבוצות, שממומנות ונתמכות ע"י גורמים במה שהיה משטר סדאם חוסיין; קבוצות אלה פועלות משטחה של סוריה ונהנות מתמיכת ממשלתה", אמר הגורם.

סוריה נאנקת זה מכבר תחת עולן של סנקציות אמריקניות שנובעות מהכללתה ברשימת המדינות התומכות בטרור. בעקבות לחץ של הקונגרס, הטיל בוש לפני כמה חודשים סנקציות נוספות על דמשק, שאוסרות, בין השאר, על יצוא סחורות לעיראק, למעט מזון ותרופות. למרות שלסוריה אין קשרים כלכליים ענפים עם ארה"ב, הטלת סנקציות נוספות על מערכת הבנקאות שלה, לאורך זמן, עלולה לגרום לגרום לה קשיים כלכליים קשים.