טירה נפרד מכס נשיא התאחדות התעשיינים: "הישגים בלתי רגילים, כמעט ללא כשלונות"

"לא להתפתות לאופטימיות ולהביא בחשבון אפשרויות להתפרצות נוספת של הטרור, לצד נסיגה בכלכלה האמריקאית"

"החבורה שהלכה אתי, בעיקר הם ולא אני, הגיעה להישגים בלתי רגילים, כמעט ללא כשלונות". כך אמר היום (ד') עודד טירה, שיסיים מחר שש שנות כהונה כנשיא התאחדות התעשיינים, עם סיומה של הקדנציה השנייה שהיא גם האחרונה האפשרית לפי תקנון ההתאחדות.

לדברי טירה, תקציב המו"פ יגדל וגם החוק לעידוד השקעות הון, אשר נחשב היום בידי רבים ככישלון הגדול ביותר של התאחדות התעשיינים בתקופתו, אמנם ישונה, והתעשיינים אף קיבלו הבטחות בנושא זה.

לפי טירה ומנכ"ל ההתאחדות, יורם בליזובסקי, נמשכים הדיונים עם התמ"ת והאוצר, כאשר כבר סוכם להפחית את סף ההשקעה המינימלית המזכה להטבות (לעומת 400,000 בהצעת החוק שאושרה בידי הממשלה); לשנות את מסלול המגה (0% מס ו-0% מס על דיבידנד להשקעות במיליארד שקל של חברות בינלאומיות), כך שיופחת הסכום וניתן יהיה לקבל את ההטבה גם מכרמיאל בצפון ומבאר שבע בדרום; וכן ליצור מסלול תעסוקה מחייב שיחול לאותו פרק זמן של חוק ההשקעות, גם אם יקבע כתקנה חיצונית לחוק.

לדברי טירה, אין משמעות אם השינוי ייקבע כתקנה או כחוק, משום ש"לאור ניסיוני בכנסת בשנים האחרונות, חוק, תקנה וכו' הכול אותו דבר, כי חוק ההסדרים ממילא יכול להפוך הכל לחוכא ואיטלולא".

טירה הכחיש כי בכוונתו לפנות לפוליטיקה, אך הוסיף כי "בעולם העסקים, כאשר נמצאים במשא ומתן לא מדווחים ומי שמדווח מראש בדרך כלל לא סוגר כלום".

טירה קרא להימנע מבחירות, או לקיימן תוך 60 ימים, בקיצוץ מימון המפלגות למחצית והמשך התוכניות הכלכליות בהן התחילה הממשלה הנוכחית. עוד אמר כי אסור להתחיל לפזר כספים מתוך אופטימיות, ויש להביא בחשבון גם אפשרויות להתפרצות נוספת של הטרור, לצד נסיגה בכלכלה האמריקנית.

טירה הציג את תחזית ההתאחדות ל-2005, לצמיחה של 3.8%, גידול התוצר העסקי ב-5.2%. האבטלה, לפי תחזית ההתאחדות, תיוותר כ-10%, ללא פתרון לכך שנוספות משרות חלקיות, לעתים על חשבון קבועות. טירה קרא לממשלה לקבוע יעד אבטלה של 9.4%.

עוד אמר כי 80% מהצמיחה השנה היתה בהיי-טק, למרות מיעוט כוח האדם בו, לעומת תרומה של 6% בלבד לצמיחה מצד התעשיות המסורתיות, המעסיקות 300,000 מתוך 340,000 המועסקים בתעשייה כולה, אך מהוות 25% בלבד מהתפוקה.

כדי ליצור צמיחה מאוזנת, טען טירה, על הממשלה להקציב 4 מיליארד שקל בשנה לתקציבי צמיחה (מו"פ, השקעות הון, ייצוא ועידוד עסקים קטנים), לעומת 2 מיליארד שקל כיום. לדבריו, תוספת למו"פ חשובה יותר אפילו מהפחתת המיסוי.