הדולר בשיא של שלושה שבועות מול האירו, על רקע פער הריביות המתרחב

"הפער בין הריבית בארה"ב ובמרחב האירו יהפוך בהדרגה לגורם שישנה את השוק מהקצה אל הקצה"


הדולר נסחר היום (ד') ברמה הגבוהה ביותר לעומת האירו בשלושת השבועות האחרונים, בשל ציפיות המשקיעים שהפער הגדל בין שער הריבית בארה"ב ושער הריבית במרחב האירו יגדיל את הביקוש לדולר.

אתמול (ג') פורסם פרוטוקול דיוני המועצה המוניטרית של הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) ב-14 בדצמבר, וממנו עולה כי במהלך הישיבה טענו המשתתפים שגם לאחר חמש העלאות הריבית שביצע הבנק אשתקד עדיין אין הריבית גבוהה דיה כדי לבלום את האינפלציה. השבוע עלה הדולר בקרוב ל-3% לעומת האירו, וב-2% לעומת היאן.

"בספטמבר מכרנו דולרים באגרסיביות, והחודש הנוכחי הוא החודש הראשון שבו אנו רוכשים דולרים באגרסיביות", אמר נעים ווחיד, אסטרטג מטבע ב-HBOS בלונדון. "הפער בין הריבית בארה"ב והריבית במרחב האירו יהפוך בהדרגה לגורם שישפיע על השוק וישנה את המצב מהקצה אל הקצה".

ב-29:10 הבוקר (ד') בלונדון נסחר הדולר ברמה של 1.3234 דולר לאירו, לעומת 1.3279 אתמול (ג') בניו יורק. במהלך המסחר אתמול העפיל הדולר ל-1.3220 דולר לאירו - הרמה הגבוהה ביותר מאז ה-16 בדצמבר. לעומת היאן, נסחר הדולר היום (ד') ברמה של 104.98 יאן לדולר, לעומת 104.56 אתמול (ג'), ובמהלך המסחר אתמול טיפס ל-104.99 יאן לדולר.

אתמול (ג') רשם הדולר את העלייה התלולה ביותר לעומת האירו מאז אוגוסט, ולעומת היאן מאז מאי. הדולר קפץ ב-3% מאז צנח לשפל של 1.3666 דולר לאירו ב-30 בדצמבר.

בישיבתם ב-14 בדצמבר אמרו קובעי המדיניות המוניטרית בבנק המרכזי של ארה"ב כי בדעתם להעלות את הריבית "בקצב שככל הנראה יהיה מתון".

כלכלנים שנסקרו לאחרונה בידי סוכנות הידיעות בלומברג העריכו כי במחצית הראשונה של 2005 צפוי הבנק האירופי המרכזי, הקובע את הריבית במרחב האירו, להותיר את הריבית ברמה של 2% - הרמה הנמוכה ביותר בשישים השנים האחרונות. הסקר התפרסם ב-31 בדצמבר.

"נראה שהפדרל ריזרב הולך לנקוט במדיניות אגרסיבית יותר בתחום העלאות הריבית", אמר טורו אוממוטו, אנליסט במרכז המחקר של אוניברסיטת קאיו. לדבריו, "מקבל הדולר זריקת מרץ", ובימים הקרובים הוא עשוי להיסחר ברמה של 1.31 דולר לאירו.