שרם ופודים פנויים עכשיו להתמודד על קופות הגמל של הבנקים

שרם-פודים-קלנר מכרה לברגר הולדינגס כ-10% ממניות דש ני"ע תמורת 11.9 מ' ש' ותוכל להתחרות בה * אחזקות ברגר הולדינגס בדש - 78.4% מההון

קבוצת שרם-פודים-קלנר (שרפ"ק) השלימה אתמול את מכירת מניותיה בחברת הברוקרים דש ני"ע לברגר הולדינגס. בהתאם להסכם בין הצדדים, הוקדם בשנה וחצי מימוש אופציית פוט שהעניקה ברגר הולדינגס לשרפ"ק, שמכרה לה את יתרת אחזקותיה בדש (כ-10% מההון) תמורת 11.9 מיליון שקל. מחיר האופציה - 15.7 שקל למניה - נמוך בכ-13% ממחיר השוק של מניות דש ני"ע.

השליטה בדש הועברה לברגר הולדינגס, אז עדיין בשליטה וניהול של עמית ברגר, בחודש מאי 2003. בעסקה, שבוצעה לפי שווי חברה של 100 מיליון שקל לדש, רכשה ברגר הולדינגס 50.01% ממניות חברת הברוקרים, שנסחרה באותו מועד לפי שווי של כ-60 מיליון שקל בלבד. זמן קצר לאחר מכן החלה הבורסה לטפס, והדבר ניכר היטב בתשואת המניה, שיותר מאשר הכפילה את מחירה מאז.

במועד חתימת העסקה ניתנו למוכרים (שרפ"ק, החברה הבת לידר ומנהלי דש, שמחה רשף ודב ילין) אופציות למכור את יתרת מניותיהם. האופציה קבעה ששרפ"ק, שנותרה עם אחזקה של כ-16% מההון בדש, לא תתחרה בדש בפרק זמן של שלוש שנים ממועד השלמת ההסכם.

ברם, בעקבות דיונים שקיימו הצדדים, הוחלט להקדים את מימוש האופציה. באוקטובר 2004 מכרה שרפ"ק לברגר הולדינגס כ-6% מההון של דש וכעת היא מוכרת את יתרת אחזקותיה. רווח ההון בו תכיר שרפ"ק מהמכירה הנוכחית עומד על 6 מיליון שקל (לאחר רווח של 3 מיליון שקל מהמכירה באוקטובר ורווח הון של 12.5 מיליון שקל ב-2003).

בעקבות המכירה, בוטלה התחייבות שרפ"ק לאי תחרות בשוק ניהול הכספים. מנכ"ל שרפ"ק, יאיר פודים, הודיע כבר באוקטובר כי הקבוצה מעוניינת לחזור לשוק זה והיא בוחנת התמודדות על ניהול קופות הגמל של הבנקים, בעקבות יישום הרפורמה בשוק ההון שעליה המליצה ועדת בכר.

מאידך, בברגר הולדינגס, שלאחרונה קיבלה מספר שחקני חיזוק (מוזי ורטהיים, חיים כצמן ונתן חץ) מבקשים לעבות את האחזקה בדש, עקב הערכות אופטימיות באשר לעתידה של דש, שמתמחה בניהול קופות גמל. העסקה הנוכחית מגדילה את אחזקותיה של ברגר הולדינגס ל-78.4% מההון בדש, חברת הברוקרים הפרטית הגדולה בישראל, שמנהלת כ-8 מיליארד שקל של כספי לקוחות.

דש, שמנוהלת בידי קובי לוינסון (לאחר פרישתו של המנכ"ל המשותף דן ללוז לאחרונה) מנהלת כ-3.6 מיליארד שקל בקופות הגמל שלה, לאחר גיוסים של כמיליארד שקל בשנה האחרונה, שנתמכו בתשואות גבוהות. היקף הנכסים של דש ני"ע מהווה, ככל הידוע, כ-50% מהיקף ניהול הכספים בקופות הגמל הפרטיות. בנוסף, מנהלת דש כ-3.5 מיליארד שקל בתיקי לקוחות ועוד כ-600 מיליון שקל בקרנות נאמנות.

פרישתו המפתיעה של ללוז מניהול החברה, במהלך חודש אוגוסט, גרמה לקיזוז בשיפור התפעולי שהציגה דש בתשעת החודשים הראשונים של 2004. ללוז, שמונה בחודש ינואר אשתקד למנכ"ל משותף בחברה לצד לוינסון, זכה לפיצויי עתק בהיקף של כ-4 מיליון שקל. דש ני"ע ציינה, כי ללא ההפרשה היה הרווח שלה מפעולות רגילות בתשעת החודשים הראשונים של השנה מסתכם ב-8.4 מיליון שקל, במקום 4.2 מיליון שקל, ולעומת 3.1 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה דש הכנסות של 42 מיליון שקל (14.7 מיליון ברבעון השלישי). עיקר ההכנסות נבעו לחברה מניהול קופות גמל (24 מיליון שקל) והיתרה בעיקר מדמי ניהול ועמלות ני"ע ומניהול קרנות נאמנות. תיק הנוסטרו של החברה תרם רווחים של 5.3 מיליון שקל. בשורה התחתונה רשמה דש רווח נקי של 4.1 מיליון שקל, שליש ממנו ברבעון השלישי.

ברגר הולדינגס, בעלת השליטה בדש ני"ע, נשלטת על ידי קרנות הפנסיה של הסתדרות עובדים לאומית, באמצעות השותפות יובלים שמנהיג מיקי צולר. בתחילת 2004 השתלטה יובלים על ברגר הולדינגס כשרכשה, בסדרה של מהלכים, את מניותיהם של מיכאל שטראוס, חיים סקאל ועמית ברגר.

למרות "ניקוי האורות" שבוצע בחברה לאחר העברת השליטה, שגרם לה להפסדים כבדים, כמו גם תשלומי שכר ועמלות שמנות לשורה של מנהלים ומתווכים, נהנו בעלי המניות בברגר הולדינגס מתשואה של כ-50% מאז העברת השליטה בחברה. הסיבה העיקרית לכך, היא ככל הנראה שורה של משקיעים מכובדים, בעלי מוניטין בשוק ההון, שהביעו בשנה האחרונה אמון בחברה ובניהולה.