דורות נדרשת להחזיר הלוואה שהעמידה לחברה של בעלי השליטה

רון רייטבלט, המחזיק בכ-10% ממניות דורות, דורש כינוס אסיפה כללית כדי לדון בהלוואה שהועמדה לחברה לפיתוח הטירה, בעלת שליש מפרוייקט מלונאי שנקלע לקשיים

מחריף המאבק בין חברת דורות , שבשליטת ד"ר צבי דינשטיין וגדעון ישפה, לבעלי מניות המיעוט בחברה. דורות, הפועלת בעיקר בתחום הנדל"ן המניב בחו"ל, דיווחה אתמול כי על פי דרישת בעל עניין בחברה (רון רייטבלט, המחזיק 10% ממניות החברה), היא מכנסת אסיפה כללית שתדון בתביעתו לפעול ללא דיחוי להחזר הלוואה בסך מיליון שקל, שהעמידה דורות לחברה לפיתוח הטירה.

פיתוח הטירה נמצאת בבעלות צמד בעלי השליטה בדורות. בבעלותה שליש ממניות חברת מלונות הטירה, בעלת זכויות להקמת פרויקט מלונאות וספא בהרי ירושלים, תואם מלון "יערות הכרמל". בעלי מניות נוספים במלונות הטירה הם חברת מלון ימית ת"א וחברת מלון הנביאים.

כחלק מהמגעים שנוהלו בעבר לרכישת החברה לפיתוח הטירה מידי בעלי השליטה, ולמרות שהעסקה לא עלתה לאישור האסיפה הכללית, העמידה לה דורות את ההלוואה. מולה, קיימת התחייבות של בעלי השליטה לשפות את דורות, אם ההלוואה לא תיפרע ע"י החברה לפיתוח הטירה. לפיכך, לא בוצעה עד כה הפרשה לירידת ערך ההלוואה.

את רכישת מניות החברה לפיתוח הטירה יזמו דינשטיין וישפה זמן קצר לאחר ההשתלטות על דורות, בשלהי שנת 2000. האחזקה היחידה של חברה זו היא מניות מלונות הטירה, שהיא בעלת זכויות חכירה ב-24 דונם הסמוכים לקיבוץ צובה, שעליהם אמור היה לקום הפרויקט המלונאי.

החזר מענקים

מדו"חות מלונות הטירה, המצורפים לדו"חות הכספיים של חברת מלון ימית, עולה כי בעקבות ביטול כתב אישור מרכז השקעות למלון ודרישתו להחזר מענקים שהתקבלו, כמו גם גרעון של 28.2 מיליון שקל בהון העצמי של מלונות הטירה, קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כ"עסק חי".

בכוונת מלונות הטירה, נכתב בדו"חות, לעכב את השלמת הפרויקט המלונאי עד להתבהרות המצב הפוליטי-ביטחוני.

בהסכם בין דורות לחברה לפיתוח הטירה, שכאמור לא מומש, נקבע כי בתמורה לרכישת הבעלות המלאה בפיתוח הטירה, תפעל דורות להעמיד ערבויות והלוואות בסכום של 2.3 מיליון דולר לשם שחרורם של דינשטיין ומשפחת ישפה מהתחייבויותיהם בחברה הנמכרת.

יצוין, כי דורות הפרישה אשתקד להפסד סכום של מיליון שקל בגין בדיקת כדאיות והשקעות נוספות שביצעה בנוגע לעסקה אחרת מול בעלי השליטה, שגם היא לא יצאה אל הפועל: רכישת מלון טירת בת שבע בירושלים, הנמצא בבעלות משפחת ישפה ושבהמשך נקלע לקשיים ומשמש כיום את הסוכנות.

דורות הוסיפה, כי גם כאן חברה פרטית של בעלי השליטה התחייבה להחזיר לה את הסכומים ששולמו בגין בדיקת הכדאיות, בתוספת ריבית, וזאת אם תתבקש לעשות כן ע"י ועדת הביקורת של דורות. דורות לא רשמה חוב בגין השיפוי שניתן לה, כאמור, מאחר וקיימות ספקות לגבי יכולתה לממש את השיפוי.

הפסד של 70%

בנוסף להחזר ההלוואה, דורש בעל מניות המיעוט, רייטבלט, כי האסיפה הכללית הקרובה של דורות תדון בחסרונו של דירקטור חיצוני בחברה. כבר שנה שוועדת הביקורת של דורות משותקת, מאז פרש ישעיהו רוזנבלום מתפקידו כדח"צ לאחר חודשיים בלבד. מאז, משמשת שירה פאיאנס-בירנבאום כדח"צית בודדה בדורות.

בשבוע שעבר סקרנו כאן בהרחבה את תלאותיה של דורות. דינשטיין וישפה רכשו את השליטה בחברה (לשעבר פיכה פלסט) במהלך שנת 2000 תמורת 31 מיליון שקל. השניים מופסדים כיום כ-70% על השקעתם.

במארס 2004 פרסמה דורות אזהרת רווח, שממנה עלה כי היא חשופה להפסד מעסקאות נדל"ן בהיקף גדול שבוצעו עבורה באמצעות חברת דוק ליין הבריטית. זאת, בעקבות חריגה שנתגלתה בחשבון הבנק של דוק ליין (בינתיים הוסרה אזהרת הרווח מדו"חות החברה).

בסוף אותו חודש התפטר מתפקידו סמנכ"ל דורות, צבי בכרך, שהעלה במכתב ההתפטרות טענות בנוגע לאופן בו מתנהלת החברה, ובעיקר לגבי אי העברת מידע מלא ומפורט לחברי הדירקטוריון ולרואי חשבון של החברה.

בעקבות ההתפטרות הוחלט בדירקטוריון דורות למנות רו"ח חיצוני, לבדיקת הטענות. מדו"ח הבודק, שנמסר לחברה בסוף חודש אוגוסט, עלו ממצאים מדאיגים לגבי האופן שבו התנהלה דוק ליין (באמצעות שותפיה הבריטים של דורות).

דורות, שלאחרונה דיווחה כי החליטה להגיש תלונה במשטרה כנגד אחד מבעליה של דוק ליין, עקב אי סדרים כספיים ויתרת חובה של 1.2 מיליון ליש"ט שנמצאה בספרי החברה, פועלת כיום למזעור הנזק שנגרם לה באמצעות מימון מחדש של הנכסים בבריטניה והעברתם לבעלותה הישירה. *