ההמלצה של מזוז: ארגוני ההתיישבות זועמים; הארגונים החברתיים תומכים

ממליץ להקים ועדה שתבדוק ההסתייגויות להחלטה 979 ואשר תסדיר הזכויות בחלקת המגורים

החלטת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, מאתמול (ד') להמליץ לשר האוצר לא לאשר את החלטה 979 של מועצת מקרקעי ישראל גוררת אחריה תגובות נזעמות מצד ארגוני ההתיישבות, ותמיכה מצד ארגונים חברתיים.

החלטת מזוז הפתיעה רבים, שכן בשבועות האחרונים טענו גורמים רבים במשק, ובהם ראשי המינהל, שמזוז ימליץ לאשר את ההחלטה. החלטה 979 נוגעת להיוון חלקת המגורים במושבים.

בהחלטתו קובע מזוז, כי יש לפעול לפי הנחייתו של היועץ המשפטי לממשלה הקודם, אליקים רובינשטיין, ולהקים צוות מקצועי בינמשרדי לבדיקה יסודית של הטענות וההסתייגויות שהועלו לגבי נושא זה.

עוד ממליץ מזוז, שצוות העבודה ידון בשלב ראשון בהסדרת זכויות החקלאים בחלקת המגורים. לדבריו, שאלה זו כבר לובנה בוועדת מילגרום, אושרה על-ידי הממשלה, ולכן ניתן לקבל בה החלטה בזמן קצר יחסית.

במקביל הוא ממליץ לדון מחדש, בסוגיות הנוספות, ובראשן מתן אפשרות לחקלאים להקים שטחי תעסוקה בשטח של 500 מ"ר. מזוז מסתייג מאפשרות זו.

החלטה 979 מאפשרת לחקלאים להוון את חלקת המגורים, בשטח כולל של עד 2.5 דונם, תמורת היוון של 3.75%; להקים בתחום הנחלה החקלאית שלוש יחידות דיור בשטח של 375 מ"ר; וכן מבנה לתעסוקה בשטח 500 מ"ר, אם אפשרות להשכירו לאחרים.

נגד ההחלטה הוגש בג"ץ על-ידי פורום 15 הערים הגדולות ועל-ידי הקשת המזרחית הדמוקרטית.

ראשי התנועה הקיבוצית, נתן טל וגברי בר גיל, הביעו היום (ה') זעם רב על החלטת מזוז. לדבריהם, זוהי בשורה קשה לעשרות אלפי בתי אב בקיבוצים שציפו להחלטת היועץ המשפטי.

השניים קראו לממשלה לאשר את סעיפי 979 העוסקים בזכויות המתיישבים על ביתם, ללא הסתייגות, ולדון בנפרד על בזכויות המתיישבים בשטח הבנייה לצורכי תעסוקה.

לדברי ד"ר סנדי קדר, מהאגודה הישראלית לצדק חלוקתי וממגישי בג"ץ הקרקעות הראשון, מזוז הבין שלהחלטה יש בעיות חמורות של צדק חלוקתי, כמו גם בעיות תכנוניות ובעיות נוספות.

"אנו דורשים שהוועדה שתוקם על-פי המלצתו תשקף נקודות מבט ואינטרסים שונים ומגוונים", אמרה.

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, העומד בראש פורום ה-15 הערים הגדולות, אמר כי "יש לברך על כך שמזוז הכיר בצדקת עמדתנו המשפטית. אנו מקווים שממשלת ישראל תכיר גם בצדקת עמדתנו הערכית, לפיה לא מחלקים לקבוצה כל כך קטנה כל כך הרבה על חשבון הקבוצה הגדולה".