מועצת מחפפי ישראל

לדעת מזוז המועצה קיבלה החלטה שיש לה השפעה כל כך רבה מבלי לשקול שיקולים אחראים ורציניים

את מה שאמר היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, למועצת מקרקעי ישראל ניתן לסכם במילה אחת - חיפפתם. קיבלתם החלטה שיש לה השפעה על כל כך הרבה מגזרים ונושאים חשובים בחיינו מבלי לשקול שיקולים אחראים ורציניים.

לדעתו ההחלטה התקבלה מבלי לקחת בחשבון את השפעתה על העיר, על איזורי התעשייה, על הפרבור, על הצדק החלוקתי, ועוד מילים שנמצאות כבר הרבה זמן בז'רגון של כולנו, ומשום מה נעדרות ממילון המונחים של מועצת מקרקעי ישראל.

לו מזוז מורה בבית ספר, היה מורח נכשל גדול על ההחלטה, ושולח את המועצה לעשות שיעורי בית, הפעם ביסודיות רבה יותר.

יחד עם זאת, אפשר להבין את צערם ואת סערת רוחם של ראשי המגזר החקלאי, ובמיוחד את כעסם של ראשי התנועה הקיבוצית. במשך שנה וחצי הם בונים תלי תילים של תוכניות בהסתמך על החלטה 979, בין השאר, תוכניות לשובם של הבנים העוזבים הביתה.

המלצת מזוז לשר האוצר, אולי לא הופכת את הקערה על-פיה לחלוטין, אך אין ספק שהיא מעכבת עוד יותר את השינויים שמתכננת התנועה הקיבוצית. אמנם ניתן לומר, שאף אחד לא הבטיח לראשי התנועה שההחלטה תאושר, ואולי התקוות שלהם היו מוקדמות מדי, אך גם הם, כמו כולנו, לא תארו לעצמם שהמלצה לא לאשר תהיה כה גורפת.

גם הזמן הרב שעבר בין אישור ההחלטה במועצה, לבין הודעת מזוז, לא עשה טוב לאף אחד, במיוחד לא למגזר שלם השרוי בשנים האחרונות במשבר מתמשך.

המסקנה המתבקשת היא, שהגיע הזמן שמי שממונה על הקמתן של וועדות, ובראשם שרי הממשלה, יבינו שהחלטות מסוג זה אי אפשר לקחת כלאחר יד, שאין זה ראוי לתת לוועדה מצומצמת, להחליט החלטות שיש להן השפעה כה גדולה על החברה הישראלית.

לא יתכן שוועדה המורכבת בעיקר מנציגי מושבים וקיבוצים תחליט החלטות שיש להן השפעה ישירה על המגזר העירוני, שכן כל מחסן וכל משרד הנפתחים במושב, משפיעים על הערים הסמוכות, ואפשרות למכור יחידות דיור במושב גורע ישירות מהביקוש בערים.

מזוז המליץ על הקמת ועדה חדשה, בעצם שתי ועדות. האחת לבדיקת נושא המגורים והשנייה לגבי התעסוקה. יש לקוות שהפעם ההחלטות לא רק שיהיו מאוזנות יותר, אלא שגם יתקבלו בסדר זמנים הגיוני יותר.