סלילת כביש 531 עלולה להתייקר ב-319 מיליון שקל אם המכרז לביצוע העבודות לא יפורסם בשבועות הקרובים. כיום, מחלוקת בנוגע למימון בין משרדי האוצר והתחבורה מעכבת את פרסום המכרז לכביש. הרכבת מתכננת להתחיל בעבודות הקמה לרכבת הפרברית באוקטובר 2005 בתוואי הכביש, ואם לא ישולבו העבודות בין הכביש והרכבת תתייקר העלות ב-319 מיליון שקל.
משרד התחבורה ומשרד האוצר בוחנים את עלויות הביצוע של שתי אפשרויות: סלילה של הכביש בנפרד מעבודות הרכבת, וסלילת כביש ומסילה במשותף.
על-פי האפשרות הראשונה - עלות הקמת מערך מסילת הרכבת היא 698 מיליון שקל, תחילת העבודה מתוכננת לאוקטובר 2005 ומשך העבודה יהיה שלוש שנים. עלות הביצוע של הכביש בידי מע"ץ וזכיין פרטי תהיה 1.623 מיליארד שקל, 991 מיליון שקל לסלילה ו-632 לביצוע המחלפים שפיים, רשפון ושמריהו מזרח. סה"כ העלות לפי חלופה זו היא 2.321 מיליארד שקל.
עלויות הביצוע המשולב הן 495 מיליון שקל עבור ביצוע מערך מסילות הרכבת, 591 מיליון שקל עבור עבודות ברצועות הדרך על-ידי מע"ץ ו-907 מיליון שקל להשלמת עבודות הסלילה והקמת המחלפים בידי זכיין פרטי.
על-פי חלופה זו באוקטובר 2005 יתחילו העבודות על-ידי מע"ץ ורכבת ישראל. הזכיין הפרטי אמור לעלות לשטח ביולי 2007, ורוב העבודות אמורות להסתיים באוקטובר 2008.
עלות החלופה השנייה, לביצוע המשולב, היא 2.002 מיליארד שקל, כלומר חיסכון של 319 מיליון שקל למדינה, אם תוציא את העבודות לביצוע משותף של מע"ץ והרכבת.
הפערים בעלויות נובעים משתי סיבות עיקריות: הרכבת תאלץ לבצע עבודות בהיקף של 200 מיליון שקל, שלא הייתה מבצעת לו העבודות היו נעשות במשותף. הסיבה השנייה מתייחסת לעלויות הקמה גבוהות בעת סלילת כביש לצד מסילת רכבת פעילה.
כדי לבצע את הפרויקט במקביל לעבודות הרכבת חייב משרד האוצר לפרסם מכרז מייד, שכן מכרזי BOT הם מורכבים וארוכים.
החלק המערבי בפרויקט כביש 531, מרחוב סוקולוב בכפר-סבא ועד לחיבור עם כביש החוף (כביש 2) במחלף שפיים, אמור להיות כביש אגרה. ועדת המכרזים בראשות סגן החשב הכללי באוצר, צביקה חלמיש, אמורה לפרסם לכביש מכרז BOT.
בשבועות הקרובים אמור משרד האוצר להכריע בעתיד הפרויקט. הטיפול בכביש תקוע זמן רב על רקע מחלוקת מתמשכת בין משרדי האוצר והתחבורה על שיטת המימון המתאימה. בעוד משרד האוצר תומך במימון בשיטת ה-BOT, משרד התחבורה מעדיף לקדם את הפרויקט בשיטת ה-PFI.
משמעות שיטה זו היא שהכביש לא יופעל ככביש אגרה, אלא שהמדינה תשלם לזכיין סכום שנתי קבוע, במקום ציבור המשתמשים, בדומה למכרז בכביש הרוחב 431.
גורם במשרד התחבורה אמר, כי " אגף התקציבים והחשכ"ל חייבים להכריע בפרויקט הזה מיידית. לא ייתכן בשל ויכוח בין האוצר לתחבורה על שיטת מימון, המדינה תבזבז מאות מיליוני שקלים. זה אבסורד ולא מתקבל על הדעת. הפרויקט הזה חייב להיעשות במשולב עם רכבת ישראל".
שתי התוכניות, כביש 531 ורכבת הפרברים, הוגשו במשותף לוועדה לתשתיות לאומיות. מנהל הפרויקט מטעם מע"ץ, מיכה ליאונוב, אמר כי בשלב הזה הוסכם על שת"פ בין הרכבת למע"ץ רק בשלב התכנון.
כביש 531 הוא כביש רוחב שיחבר את מחלף חורשים בכביש חוצה ישראל עם כביש החוף במחלף שפיים. אורכו של הכביש 12.5 ק"מ והוא כולל 11 מחלפים.
בשלב הראשון ייסלל הכביש כדו-נתיבי, אך על-פי התכנון יהיו בו שלושה נתיבים לכל כיוון. על-פי התכנון, בין מסלולי הכביש תהיה מסילת רכבת שתשרת את היישובים לאורך הכביש ותאפשר גישה מהירה לתל-אביב.
על-פי לוחות זמנים שנקבעו בשנת 2002, המכרז לקטע המתחיל ברחוב סוקולוב ועד לחיבור עם כביש 2 אמור היה להתפרסם בתחילת 2003, והסלילה אמורה הייתה להסתיים עד אמצע 2006. בקטע המזרחי, בין כביש חוצה ישראל לרחוב סוקולוב, מבוצעות עבודות ע"י מע"ץ.
מנכ"ל מע"ץ, אלכס ויז'יניצר: "מע"ץ לא מתוקצבת וההכרעה היא של משרד האוצר. אנחנו מקדמים את התכנון ובמקביל לקראת סיום בדיקה כלכלית נוספת שבוחנת האם הכביש מתאים לביצוע בשיטת ה-BOT".
משרד האוצר מסר בתגובה, כי החלטת ועדת המכרזים בנוגע למתכונת המכרז עדיין לא התקבלה שכן זו תלויה בבדיקות כלכליות והנדסיות שהוועדה עורכת. ההחלטה צפויה להתקבל בשבועות הקרובים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.