איתם: התוכנית לפירוק יחידות ההסדר בצה"ל - מהלך פוליטי שיוביל לניכור

הרב של אלון מורה: אנחנו לא כבשים שמובילים אותן לאן שרוצים; הפירוק יוביל למתקפת נגד

"אלה החיילים הטובים ביותר. אם הצבא יפרק את המחלקות הדתיות, הוא יקבל מתקפת נגד. לא נשתף פעולה ולא יהיו ישיבות הסדר וכזכור, מדובר במאות חיילים. אנחנו לא כבשים שמובילים אותן לאן שרוצים". כך אמר היום (ג') הרב אליקים לבנון, רבה של אלון מורה, בעקבות הפרסומים על כוונת צה"ל לפרק את יחידות חיילי ההסדר.

אתר YNET דיווח, כי ראשי ישיבות ההסדר כבר הודיעו כי יקיימו השבוע כנס חירום בירושלים, בהשתתפות הרבנים הראשיים לשעבר, הרב מרדכי אליהו והרב אברהם שפירא, במחאה על החלטה של ראש אכ"א, האלוף אלעזר שטרן, לפרק את היחידות. ראשי הישיבות ידונו בדרכי פעולה למנוע את יישום ההחלטה.

כיום משרתים חיילי ההסדר במחלקות הומוגניות. בצה"ל הוחלט לשלב אותם במחלקות רגילות כבר במארס הקרוב. ראש אכ"א אמר בדיונים לפני ההחלטה: "צה"ל צריך להיות צבא העם. שהחיילים יידעו שלאחר אין קרניים"

בתגובה לפרסום, דרש גם ח"כ אפי איתם לכנס בדחיפות את ועדת חוץ וביטחון של הכנסת בדיון בהחלטה לפרק את יחידות ההסדר. לדבריו, "חיילי יחידות ישיבות ההסדר שירתו למעלה מ-30 שנים ותיפקדו תמיד כיחידות מבצעיות ומקצועיות מהשורה הראשונה".

ח"כ איתם טען עוד, כי "ההחלטה אינה מקצועית אלא פוליטית והיא מאיימת לפגוע קשות ברקמה העדינה של הציונות הדתית בהשתלבות בצבא. בעידן בו הציונות הדתית עומדת תחת מתקפה קשה - מובילה החלטה זו לניכור והפרדה בין הציבור הציוני דתי למערכות המדינה".

לעומתו, אמר יו"ר סיעת שינוי, ח"כ רשף חן, כי ההחלטה לפרק את ישיבות ההסדר טובה, אך מאוחרת מדי. חן אמר כי "מלכתחילה אסור היה להקים יחידות שלמות בעלות זיהוי פוליטי מובהק הסרות למרות רבנים".

הוא הוסיף, כי "מדינת ישראל משלמת היום את מחיר שגיאה זו בצורה הקשה ביותר. מן הראוי שבהזדמנות זו, חיילי ישיבות ההסדר יתחילו לשרת תקופה מלאה כמו יתר חיילי צה"ל".

רבה של ישיבת ההסדר בקרית שמונה, הרב צפניה דרורי, הזהיר מפני ביטול ישיבות ההסדר: "נושא חיילי יחידות ההסדר הוא אינו נושא שהאלוף שטרן יכול להחליט עליו לבדו. מדובר בשינוי מהותי, בשינוי מגמה בקרב חיילי ההסדר ואם יפרקו את אותן יחידות אז חיילי ההסדר יצטרכו לפנות לאפיקים חדשים כמו הנח"ל החרדי", הוא ציין והוסיף: "אם האלוף שטרן יישם את תוכניתו צה"ל יפסיד את המעורבות של אותם חיילים בתוך הכוחות של הצבא והדבר יקרה ככל שילחצו את אותם חיילים יותר ויותר".

עוד הוסיף הרב דרורי, כי על מנת שהאלוף שטרן לא יקבל החלטה חד צדדית הם ישתדלו שהרמטכ"ל ואנשי משרד הביטחון ישכנעו את האלוף שטרן "שמדובר בצעד חד צדדי".

הרב אליקים לבנון הביע את בטחונו שההצעה לא תצא אל הפועל. להערכתו, מדובר רק ברעיון, שכנראה שלא ימומש. "רק היום מינה צה"ל קצין מיוחד לנושא שיבדוק את השילוב הראוי של החיילים מבחינה דתית. אם הדבר יקרה, משמעותו - הפסד של החיילים הטובים ביותר בצה"ל. נצטרך לשקול אם להמשיך או לא. אנחנו נגיב בהתאם, לא נשתף פעולה ותיפתח חזית נוספת נגדנו".

לדברי הרב לבנון, לאחרונה היו פגישות רבות עם נציגי צה"ל, וגם השבוע היתה פגישה, אך אין כוונה לכפות את פירוק המחלקות הדתיות.

הוא הבהיר, כי הבעיות העיקריות של שילוב חיילי יחידות ההסדר במחלקות רגילות הן בעיות הלכתיות של שילוב חיילים עם נשים ובעיות כשרות. "אין כוונה לאלץ בחורים דתיים בניגוד למצפונם ודרכם", אמר הרב לבנון. "ראש אכ"א, האלוף אלעזר שטרן, העלה את הרעיון הזה והוא נדון גם על ידי ישיבות ההסדר, אך להערכתי הדבר לא יגיע לידי מימוש".

לדברי הרב לבנון, לצה"ל צפויה חזית נוספת מול החיילים הדתיים אם תיושם תוכנית ההתנתקות. "ישיבות ההסדר הוקמו במגמה מסוימת ואם תוכנית ההתנתקות תיושם, זה ללכת ראש בראש ולפתוח עוד חזית. הציבור שלנו הוא ציבור נאמן לארץ ישראל, עם ישראל והציונות והמדינה תקבל מענה אם תיישם את התוכנית".