תוכנית ויסקונסין יוצאת לדרך: המרכזים ייפתחו ביולי

נתניהו ואולמרט חתמו היום בטקס חגיגי על החוזה מול החברות הזוכות בהפעלת מרכזי ההשמה בארבע אזורים שונים

שר האוצר, בנימין נתניהו, ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, חתמו היום (ג') באשקלון על החוזים מול ארבע החברות שזכו במכרז להפעלת מרכזי התעסוקה במסגרת התוכנית מהל"ב (מהבטחת הכנסה להכנסה בטוחה) הידועה גם כתוכנית ויסקונסין. מטרת התוכנית לשלב מקבלי הבטחת הכנסה בשוק העבודה. עם חתימת החוזים החלו החברות בהקמת המרכזים, שצפויים לפעול מיולי השנה.

ארבעת החברות שיפעילו את התוכנית נבחרו מתוך שמונה הצעות שהתקבלו בעקבות פרסום מכרז בינלאומי. החברות הצטרפו לחברות ישראליות, ליצירת שותפות בהפעלת מרכזי התעסוקה.

חברת מקסימוס מארה"ב, שהצטרפה לחברת ORS הישראלית, נבחרה להפעיל את מרכז התעסוקה באיזור אשקלון ושדרות. A4E הבריטית, שחברה לאמ"ן הישראלית, נבחרה להפעיל את מרכז התעסוקה באיזור ירושלים. קלדר ההולנדית, שהצטרפה למרטנס-הופמן הישראלית, תפעיל את מרכז התעסוקה באזור נצרת ונצרת עלית.

החברה הרביעית היא אג'נס ההולנדית, שביחד עם יעוד הישראלית, תפעיל את איזור חדרה, פרדס-חנה, כרכור, ערערה, אור-עקיבא, כפר-קרע ובקעה אל-גרביה.

מפעילי המרכזים הם גופים פרטיים, אשר פועלים בשוק העבודה, כאשר התמריץ הכלכלי לפעילותם, לדברי נתניהו, הינו צמצום התלות ברמת האיזור. השקעה כוללת גם השתתפות בעלויות, הכשרה של כוח העבודה עבור המעבידים, מתן סובסידיות זמניות למעסיקים, סיוע לעסקים קטנים לפי תוכנית ההפעלה של החברות שזכו במכרז.

נתניהו אמר בטקס, כי התוכנית נועדה לשנות את המגמה הרווחת זה עשרות שנים, של אי-השתתפות מספקת בשוק העבודה, תוך פיתוח תלות מתמשכת בגמלאות המוסד לביטוח לאומי. לדבריו, הצלחת התוכנית תיבחן לפי מידת שילובם של מקבלי הגמלאות בשוק העבודה ולפי קצב ההפחתה במספר מקבלי הגמלאות באיזורים בהם תופעל התוכנית.

נתניהו אמר, כי "תוכנית זו היא נדבך נוסף במדיניות הממשלה, המעודדת מעבר מקצבאות לעבודה, שהיא המדיניות הנכונה להילחם בעוני. התוכנית חשובה מאוד מבחינה חברתית וכלכלית. לא המצאנו את הגלגל. תוכנית ויסקונסין נוסדה ופועלת בהצלחה בארה"ב ובאירופה. אני מאמין שאנחנו בדרך הנכונה".

אולמרט אמר בטקס, כי "הצלחת התוכנית תהיה בעלת משמעות מוחשית ומוצקה לשיפור אורח חייהם ורווחתם הכלכלית של מקבלי הגימלה להבטחת ההכנסה ומשפחותיהם. אנו יוצרים כלי נוסף ליצירת תעסוקה.

"ייחודה של התוכנית בכך שהיא סידרה של פתרונות, שמטרתן אחת - לאפשר למובטלים, ולא רק, לחזור ולהיכנס למעגל העבודה. אין כאן ניסיון במסגרת התוכנית לבטל את שירות התעסוקה, אלא ליצור תחרות בין שירות התעסוקה עם חברות פרטיות, שהתמודדו והשתתפו בשוק העבודה הישראלי".

לדברי אולמרט, הפעלת שיטות שונות בארבעה איזורים במשך שנתיים תאפשר למדינה להחליט על המודל הנכון לשילוב מקבלי הבטחת הכנסה בשוק העבודה. לדבריו, בהתבסס על הניסיון שיצטבר, תפעל הממשלה להרחיב את התוכנית בפריסה ארצית.

אוכלוסיית היעד של התוכנית היא מקבלי הבטחת הכנסה בישראל, שמספרם מוערך כיום ביותר מ-150 אלף משקי בית. קצב הגידול השנתי הממוצע של אוכלוסיית מקבלי גמלת הבטחת הכנסה בעשור האחרון נאמד ב-12%, בעוד הגידול הטבעי של האוכלוסייה הוא 2% בלבד.

לדברי אולמרט, בתקופה זו גם התארכה תקופת השהות הממוצעת של משפחה במערכת הבטחת ההכנסה ל-45 חודשים, לעומת 21 חודשים בשנת 1991.