פרוטרום השלימה הנפקת הענק בלונדון: גייסה 91.6 מיליון דולר

ג'ון פרבר, בעל השליטה בחברה, מכר במסגרת ההנפקה מניות בכ-15.3 מ' ד' * אורי יהודאי, נשיא החברה: "הייתה לנו הנפקה מאוד מאוד טובה. צירפנו שורה ארוכה של משקיעים מהשורה הראשונה"

פרוטרום השלימה אמש את הנפקת מניותיה בבורסה הראשית בלונדון, כשבתום המכרז נקבע המחיר שבו יונפקו המניות על 7.63 דולר (33.5 שקל) למניה. מחיר זה נמוך בכ-1.5% משער הפתיחה של פרוטרום היום בבורסה בתל אביב.

בסך הכל, מונפקות בלונדון 12 מיליון מניות פרוטרום בשווי של 91.6 מיליון דולר (402 מיליון שקל). מתוכן, 10 מיליון מניות שמונפקות על ידי פרוטרום עצמה, והיתרה במניות שנמכרו בהצעת מכר על ידי ICC, החברה של ג'ון פרבר ששולטת בחברה (15.3 מיליון דולר). התמורה נטו שתזרום לקופתה של פרוטרום מההנפקה מסתכמת ב-71 מיליון דולר. ההנפקה מגלמת לחברה שווי שוק של 435 מיליון דולר, אחרי הכסף.

במכרז ההנפקה של פרוטרום נרשמו ביקושי יתר של פי 4 מהכמות שהוצעה. בימים האחרונים שטף את שוק ההון גל שמועות, כשהפסימיים ציפו כי ההנפקה תיקבע בשער של 30 שקל למניה בלבד, ומנגד היו מי שצפו כי ההנפקה תתבצע ב-36 שקל למניה. הן בחברה והן החתמים סירבו עד כה להתייחס למחירים שנזרקו באוויר. היום אומר אורי יהודאי, נשיא החברה, כי "בעצה אחת עם החתמים החלטנו להנפיק במחיר של 33.5 שקל, כדי לתת למשקיעים אפשרות לאפסייד במניה".

בהנפקה הוקצו 90% מהמניות לגופים זרים ו-10% למקומיים. יהודאי טוען, כי החברה יכלה למכור הכל לזרים במחירים הללו ואף גבוהים יותר, אולם לאור פניות רבות של גופים מקומיים הוחלט בכל זאת להקצות להם 10% מההנפקה, לא כולל אופציית הגרין שו של החתמים.

לחתמים אופציית Green shoe למכירת 1.2 מיליון מניות נוספות (מחציתן על ידי פרוטרום ומחציתן מפרבר) למשך 30 יום, כך שעם מימושן תגדל התמורה נטו לפרוטרום ל-76 מיליון דולר. אם תמומש האופציה, כל המניות שיוקצו יהיו לגופים זרים, כך שמשקלם של המקומיים בהנפקה יירד ל-8% בלבד.

המסחר השוטף בפרוטרום בלונדון יחל ב-8 בפברואר (יום ג' הבא). היום כבר החל מסחר מותנה, שבו העסקאות יכולות להתבטל עד לתחילת המסחר הרשמית. היום, במסגרת המסחר המותנה, כבר טיפסה המניה לשער של 8 דולר (כלומר עלייה של כמעט 5% מעל למחיר ההנפקה), עם מחזור גבוה של למעלה מ-1.5 מיליון דולר.

"רכישה גדולה השנה"

"הייתה לנו הנפקה מאוד מאוד טובה", מסכם יהודאי. "צירפנו שורה ארוכה של משקיעים מהשורה הראשונה, גם מהמדינות הרלבנטיות לפעילות שלנו באירופה, וגם בארה"ב. נפגשנו עם כ-70 משקיעים ורובם הביעו עניין רב מאוד בחברה. גם מי שלא רכש עכשיו, אני מאמין יצטרף למשקיעים בעתיד.

"ההנפקה חשובה מאוד לפרוטרום, גם מבחינת האסטרטגיה, וגם בשל האפשרות לממן רכישות נוספות, ואני מאמין שנעשה רכישה גדולה כבר במהלך השנה הקרובה".

בימים האחרונים ריכזו מניות פרוטרום עניין רב בבורסה בתל אביב, על רקע ההנפקה. בימים האחרונים שטף את השוק גל שמועות, כאמור, כשמחד היו מי שטענו שההנפקה לא מתרוממת, ולכן המחיר בה ייקבע על 30 שקל בלבד. מנגד היו הערכות כי ההנפקה כן זוכה להיענות גבוהה, ומחירה יהיה גבוה - כ-36 שקל למניה - מעבר למחיר שבו נסחרה המניה בחודש האחרון.

על רקע השמועות הללו, נהנתה מניית החברה מעליות בימים האחרונים, כששערה עלה מתחילת השבוע ב-6.8%, תוך מחזורי מסחר גבוהים מאוד. היום, לאחר סיום ההנפקה, התגברה המגמה החיובית במניית החברה, ובשעות הצהריים היא קפצה בתל אביב ב-4%, תוך שהיא מרכזת מחזור ענק של כ-40 מיליון שקל - המחזור הגבוה ביותר שנרשם במניה מאז ומעולם.

ההערכות הן, כי המחזור הגבוה במניית החברה היום והעלייה החדה שנרשמה בה, נבעו מביקושים ערים שהזרימו גופים שרצו להיכנס בהנפקה, אולם בסופו של דבר לא קיבלו בה הקצאה, ולכן הזרימו את ביקושיהם בשוק הסחיר. כך או כך, בעקבות הביקושים הללו הגיע היום שער המניה ל-35.3 שקל - בדומה למסחר שנרשם במניה בלונדון.