שדולת הנשים קיבלה 412 תלונות על פרסומות השנה

כך טוענת שדולת הנשים בתשובתה לבג"ץ במסגרת עתירת משרד הפרסום מקאן-אריקסון נגד הרשות השנייה בנושא פסילת פרסומות

שדולת הנשים קיבלה 412 תלונות במחצית השנייה של שנת 2004 בגין 16 פרסומות ששודרו בטלוויזיה המסחרית, המכילות מסרים מיניים או אלימים הפוגעים בטעם הטוב, ואף לא תלונה אחת בנושא פגיעה בנשים במסגרת התוכן בטלוויזיה.

הדבר מלמד על עצמת הפגיעה בנשים בפרסומות עקב הכלים השכנועים בהם משתמשים הפרסומאים כגון מסרים ממוקדים, חזרה על מסרים ועצמת הקול, המעבירים ומטמיעים תמונת מציאות מסוימת. כך טוענת שדולת הנשים בתשובתה לבג"ץ במסגרת עתירת משרד הפרסום מקאן-אריקסון נגד הרשות השנייה, בבקשה להורות על השוואת הקריטריונים של פסילת פרסומות לאלו של תוכן וכן על הבקשה להתיר לשידור את הפרסומת "הונדה-זונה".

כמו כן מבקשת השדולה מבג"ץ להכיר בנחיתות חופש הביטוי המסחרי מול חופש הביטוי האומנותי שעיקר מטרתו היא מכירת מוצרים או שירותים. עוד נטען כי אינטרס השימוש בגופה של האישה לצורך קידום מכירות הוא אינטרס כלכלי חזק של המפרסמים ומשליך על עצמת הפגיעה בנשים ומשום כך יש להגן על הציבור ממנו הגנה נפרדת מזו של תוכן.

שדולת הנשים טוענת כי האחריות הציבורית והחברתית של מנגנון מבקר על שידורי פרסומות חלה על הרשות השנייה והיא מחויבת לשמירה על האינטרס הציבורי מול חופש הביטוי המסחרי אליו טוענות חברות הפרסום: "הפרסומת להונדה אמורה למכור כלי רכב והיא עושה זאת תוך מתן לגיטימציה לשימוש בגופה של האישה לצורך מין כאילו היה חלק משגרת החיים של כל אזרח הקונה מכונית משפחתית... משכך עשתה העותרת שימוש באמצעי שלא מן העניין, שכל כוונתה ליצור פרובוקציה, תוך התעלמות מוחלטת מכך שהיא רומסת ברגל גסה את כבוד האישה וזכויותיה. שימוש בגוף האישה כאובייקט מיני לצורך מכירת רכב הוא בלתי ראוי, בלתי ענייני ומוטב היה שלא היה נעשה כלל."

עו"ד ציונה קניג-יאיר, מנהלת המחלקה המשפטית בשדולת הנשים בישראל: "מקאן אריקסון מבקשת מבג"ץ אישור חוקי לבסס אסטרטגיות שיווק שלה ושל פרסומאים אחרים על ביזוי והשפלת נשים. לא יתכן שקולן של הנשים הנפגעות לא ישמע אל מול כוחן הרב של חברות הפרסום הרומסות את כבודן לצורך מכירת מוצרים בשם חופש הביטוי."