מדיח מי שמודח אחרון

ממשלת פרימקוב פוטרה ערב הליך הדחה נגד ילצין. מינוי "הנץ הנאמן", מוטל בספק

נשיא רוסיה בוריס ילצין, הדיח הבוקר (ד') במוסקבה את ראש הממשלה יבגני פרימקוב, ואת רוב חברי הממשלה, בתואנה שפרימקוב נכשל בהבראת הכלכלה הרוסית.

תחילה לא נומקה ההדחה בכלי התקשורת הרוסיים.

הבוקר מינה ילצין לראש ממשלה, את סגנו הראשון, שר הפנים סרגיי סטפאשין (47), הנחשב לאחד מנאמניו הקרובים. מינויו של סטפאשין, המכונה "הנץ הנאמן", ואשר היה אחד מ"מבשלי" המלחמה בצ'צ'ניה, הטיל את רוסיה למשבר שלטוני עמוק נוסף. סטפאשין גם עומד בראש כוחות המשטרה ויחידות העילית של משרד הפנים.

שתי הבורסות החשובות ברוסיה, הגיבו על ההתפתחויות במפולות חדות של %12 ו-%15.

פרימקוב מונה לתפקידו כמועמד של פשרה, לפני שמונה חודשים. הדבר היה בעיצומו של משבר פוליטי וכלכלי, אחרי שהממשלה הקודמת הכריזה מורטוריום למעשה על החזרי חובות החוץ של רוסיה. הצעד מוטט את המערכת הפיננסית ברוסיה, והביא למשבר גלובלי בשווקים.

עיתוי פיטוריו של פרימקוב, מדינאי ותיק שכיהן כשר חוץ, וכראש שירותי הביון של בריה"מ, נקבע ליום אחד בלבד לפני תחילת הליך ההדחה של ילצין בדומא, מחר (ה').

פיטורי פרימקוב, הנהנה כיום מתמיכה ציבורית רחבה, ומדורג בסקרים כמדינאי האמין והאהוד ברוסיה, בידי נשיא האוחז במוסרות השלטון במוסקבה ללא תמיכה ציבורית כלשהי, העלו את המתח במערכת הפוליטית במוסקבה. זו היריה ראשונה בקרב בין הקרמלין, לאופוזיציה השמרנית בשני בתי הפרלמנט.

הדומא, הנשלט ע"י הקומוניסטים והלאומנים, העניק גיבוי למדיניותו של ראש הממשלה המודח, ששאף להשיג הסכמה רחבה בכל שכבות האוכלוסיה. הוא האט את הרפורמות, כדי להרגיע את הציבור הרוסי, שעבר את אחד החורפים הקשים ביותר מאז התפרקות בריה"מ.

עימות עם הדומא

פיטוריו של פרימקוב, היו יריית פתיחה בקרב המתנהל למעלה משש שנים בין ילצין לדומא. בינתיים הוגש מינויו של סטפאשין לאישור הדומא, אך סביר להניח שהמינוי לא יאושר שם, צעד העלול להביא לפיזור הפרלמנט. אם יסרב הדומא להתפזר, כפי שכבר קרה ב-1993, עימות גלוי בינו לבין הנשיא, יהיה בלתי נמנע. לילצין יש היסטוריה ארוכה של עימותים עם הפרלמנט, ורשימה ארוכה של פיטורי מדינאים שהאפילו עליו. באוקטובר 1993 הוא הפעיל טנקים נגד הפרלמנט, במהלך דיכוי המהומות שפרצו אחרי שהדומא סרב להתפזר בהוראתו.

פרימקוב, שנחשב למדינאי שמרן, אך מתון ומנוסה, התנגד נחרצות לפתיחת הליך הדחתו של ילצין, שכהונתו אמורה להסתיים בקיץ הבא. "אמרתי לחברי הדומא אתמול: אנו (הממשלה) מתנגדים להדחה, הדחה אינה עולה בקנה אחד עם השגת יציבות", אמר פרימקוב ערב הדחתו.

אתמול נועד פרימקוב עם ראשי הסיעות השמרניות בדומא, בניסיון אחרון למנוע את הדחת ילצין, ולאשר חבילת רפורמות כלכליות, שהן תנאי להפשרת הלוואות סיוע חדשות מקרן המטבע הבינלאומית, בשווי 4.5 מיליארד דולר.

הליך ההדחה - סעיפי האישום

ראש המפלגה הקומוניסטית הרוסית, גנאדי זיוגנוב, הודיע כי בית הנבחרים נחוש לפעול להדחת הנשיא. ההצבעה על הדחת ילצין בבית התחתון צפויה בשבת הקרובה, ואם תזכה ברוב, היא תעבור להצבעה בבית העליון של הפרלמנט.

סעיפי האישום התלויים נגד ילצין, כוללים אחריות לפירוק בריה"מ, הזנחה פושעת של הצבא הרוסי שהביאה לניוונו, דיכוי אלים של מרד האופוזיציה ב-1993, פשעים נגד העם הרוסי, והסתבכות במלחמה בצ'צ'ניה שהפכה לוייטנאם הרוסית, והיא סעיף האישום היחיד שהוא בעל סיכוי לזכות בתמיכת שני השלישים מקולות הבית, הנחוצים להדחה.

הסיכוי לסלק את ילצין מקרמלין, לפני סיום הקדנציה שלו, קלוש, עקב מורכבות ההליך. מנהיג הסיעה הליברלית "יאבלוקו", גנאדי יבלינסקי, הגיב על פיטורי פרימקוב: "שליטי רוסיה, יהיו אלה צארים, קומוניסטים או ילצין, מעולם לא נשאו באחריות על מעשיהם"