לידר: קיימת אפשרות להמשך הורדת הריבית, ע"י בנק ישראל, במארס

שילוב של הורדת ריבית, מצב מדיני משתפר, עודף תקציבי גדול בינואר, צמיחה מהירה בפעילות ותשואות נמוכות בחו"ל תומכים עדיין בירידת תשואות ארוכות בטווח הקצר

"לפי הערכתנו, גם לאחר הורדת הריבית בפברואר, קיימת אפשרות להמשך הורדת ריבית במארס. מדד שלילי בינואר יתמוך בהורדת ריבית. ריבית בסיסית נמוכה יותר משפיעה גם על תשואות ארוכות נמוכות יותר". כך כותבים היום כלכלני לידר בסקירתם השבועית.

אין שינוי בתחזית האינפלציה בלידר: מינוס 0.3% בינואר, 0% בפברואר, ו- 2.5% בשנת 2005. יחד עם זאת, בבית ההשקעות הורידו את תחזית הריבית הבסיסית לסוף השנה ל-3.8%. לדבריהם, כלל לא טריוויאלי להעלות ריבית כל עוד האינפלציה בתחום היעד הרשמי.

עם זאת, מציינים הכלכלנים, בדו"ח האינפלציה בנק ישראל מביע חשש לחריגה ביעד האינפלציה גם בהנחה של יציבות בשע"ח.

עוד מציינים הכלכלנים, כי הפדרל רזרב, הבנק המרכזי האמריקאי, העלה, כצפוי, את הריבית הבסיסית בארה"ב ב-0.25% לרמה של 2.5%. כמו כן, נרשמה אכזבה בנתוני התעסוקה בארה"ב ולכן התשואות הארוכות ירדו ל-4.08% לעומת 4.13% לפני שבוע. מחירי הנפט ירדו מעט ל-46.48 דולר לחבית, לעומת 47.18 דולר לפני שבוע, ירידה של 1.5%.

במפתיע, גם השקל התחזק מול הדולר. בשבוע האחרון, שע"ח של השקל תוסף ב-0.8% ביחס לדולר ב-1.1% ביחס לסל, וב-1.4% ביחס לאירו. התחזקות בשקל תומכת בהמשך הורדת ריבית בסוף החודש.

שילוב של הורדת ריבית, מצב מדיני משתפר, עודף תקציבי גדול בינואר, צמיחה מהירה בפעילות ותשואות נמוכות בחו"ל תומכים עדיין בירידת תשואות ארוכות בטווח הקצר (וכמובן בשוק המניות).

בסך הכל, קיים spread גדול בין ריבית בנק ישראל (3.5%, בקרוב אולי 3.3%) לבין השחר הארוך (6.74%) של 3.2%. לפי התסריט של כלכלני לידר, שבו הריבית הבסיסית לא צפויה לעלות באגרסיביות, בהחלט סביר להניח שהשחר הארוך ייסחר מתחת ל- 6.5%.