הסכם ממון בלי עלבון

מתנה לאוהבים בנדל"ן: במקום לומר לנו זה לא יקרה, שמרו על הזכויות בדירתכם מלפני הנישואים ע"י הסכם 'מדורג', שהוא יותר הוגן > ענת כהן

בשנים האחרונות, עם עליית גיל הנישואים ומסיבות אחרות, קורה לעיתים קרובות, שכל אחד מבני הזוג מגיע לנישואים עם רכוש ונכסים

שירש או שצבר בעבר. לפעמים, יש לאחד מבני הזוג דירה בבעלותו, בעוד שלבן הזוג השני אין רכוש בעל ערך כה ממשי. פערים כלכליים בין הצדדים עשויים להעלות יוזמה, שבאה מבן הזוג האמיד יותר בדרך-כלל, להחתים את האישה או הבעל לעתיד על הסכם ממון, במטרה להגן על הרכוש שצבר טרם הנישואין, אם במקרה קשר הנישואים יעלה על שרטון. על אף שהמודעות להסכמי ממון עלתה בארץ בשנים האחרונות, עדיין ישנם בני-זוג רבים שתופסים את ההסכם הזה כמעליב משהו.

עורכות הדין שרון פרילינג וחיה זינגר, ממשרד עוה"ד פרילינג-זינגר, מומחיות לדיני משפחה והסכמי ממון, אומרות, כי קיימות אפשרויות רבות ומגוונות לניסוח הסכם ממון, אשר יעניק לכל אחד מן הצדדים לנישואים את מידת הביטחון שלה הוא זקוק, וגם יגן על זכויותיו של כל אחד מבני הזוג.

* מה אומר החוק בנוגע לרכוש של זוג נשוי ולשם מה נחוץ הסכם ממון?

חוק יחסי ממון בין בני-זוג - החל על זוגות שנישאו החל מ-1/1/1974 ואילך - קובע, כי עם פקיעת הנישואים, זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שווי כלל הנכסים שנצברו על-ידי בני הזוג במהלך הנישואין. החוק קובע, כי נכסים שהיו בבעלות כל אחד מהצדדים לפני הנישואין, כמו לדוגמה, דירת מגורים שהייתה בבעלות אחד הצדדים לפני הנישואין, לא ייכנסו למסגרת הרכוש אשר יחולק בין בני הזוג בעת גירושים".

* מה בעצם קורה לדירה ששייכת לאחד מבני הזוג בטרם הכירו ונישאו?

"בנוסף לאמור לעיל, כאשר מדובר בדירת מגורים שאותה מביא אחד מבני הזוג אל קשר הנישואים, העניינים מורכבים יותר. כאשר בני-זוג מתגוררים שנים ארוכות בדירת מגורים של אחד מהם, עשויות לעלות טענות בדבר הזכויות שלהם זכאי בן הזוג השני בדירה שהתגוררו בה. כדי למנוע טענות ומחלוקות משפטיות עתידיות ביחס לדירה - יבקש לעיתים בן הזוג שהוא בעלי הדירה, מלפני הנישואים לחתום על הסכם ממון".

* מה ניתן לעשות מראש כדי למנוע מחלוקות משפטיות על רכוש בעת גירושים?

"אחת האפשרויות לפתרון סכסוכי רכוש עתידיים היא לקבוע בהסכם, כי הדירה תושכר, ודמי השכירות ישמשו לצורך כיסוי משכנתא בדירה אחרת שאותה ירכשו בני הזוג במשותף ויתגוררו יחד. כך נשמרות זכויותיו של בן הזוג, בעל הדירה, בנכס שהיה קיים בבעלותו לפני הנישואין, ומצד שני, זה לא מונע מבן הזוג האחר את האפשרות לרכוש נכס מקרקעין גם על שמו".

* ומה אם בני הזוג מעדיפים לגור במשותף בדירה הקיימת כבר של אחד מהם?

"במקרה כזה, הפתרון שיאפשר המשך המגורים המשותפים בדירה, הוא ליצור הסכם ממון 'מדורג', שבו ייקבע כי בשנות הנישואים הראשונות תונהג בין בני הזוג הפרדה רכושית ביחס לאותה דירה, כך שאם בני הזוג חלילה מחליטים להתגרש בתקופה זו, לא תהיה לכך השפעה על זכויות הבעלות בדירה. אולם עם השנים ובתום התקופה, כאשר ניתן להיווכח כי הנישואים הם איתנים ויציבים, הרי שיחול שיתוף רכושי בין בני הזוג בדירה".

* מה אומר הסכם ממון מדורג?

"את ה'מדרגה', שממנה ואילך יחול השיתוף, ניתן לקבוע באמצעות הסכמה משותפת על מספר שנות נישואין, או על נקודת זמן אחרת, כגון הולדת ילד ראשון, שממנה ואילך יחול שיתוף רכושי בין בני הזוג בדירה, בין אם שיתוף מלא ובין אם שיתוף חלקי, אשר ילך ויגדל ככל שהנישואין יתארכו. למעשה, בן הזוג שאינו הבעלים של הדירה, ירכוש בה זכויות באופן מדורג, באופן ההולך וגדל ככל שהנישואין מתארכים".

* האם תוכלו לתת דוגמה למה הכוונה בהסכם ממון מדורג?

"לדוגמה, אפשר לקבוע בהסכם כזה, כי לאחר חמש שנות נישואין, יירשם בן הזוג שדירה לא היתה בבעלותו, כבעלים של 25% מן הזכויות בדירה; לאחר 10 שנות נישואין הוא יירשם כבעל 50% מן הזכויות בדירה, וכו'. באופן כזה בן הזוג לא יישאר ללא כל רכוש אחרי הרבה שנות נישואים".

* איזה תוקף משפטי יש להסכם ממון?

"כאן חשוב לדעת, כי לאחר שבני הזוג חותמים על הסכם הממון, יש לאשר אותו בבית-המשפט לענייני משפחה או בבית-הדין הרבני. האישור נחוץ על מנת לוודא כי בני הזוג הבינו את תוכנו, את משמעויותיו וגם את תוצאותיו המשפטיות במקרה של פרידה. הסכם ממון שנחתם לפני הנישואין, ניתן לאישור גם בפני נוטריון, או רושם הנישואין". *