הצעה לתיקון חוק: לאפשר לבנק העולמי להנפיק בישראל ניירות ערך בתנאים מיוחדים

מדובר בני"ע שאינם מקנים זכות השתתפות או חברות בבנק העולמי, וגם אינם ניתנים להמרה או למימוש בני"ע שמקנים זכויות אלה

הממשלה מבקשת לתקן את חוק ניירות ערך כדי לאפשר לבנק העולמי להנפיק בישראל את ניירות הערך שלו בתנאים מיוחדים, לרבות באמצעות רישומם למסחר בבורסה בת"א.

מדובר בני"ע שאינם מקנים זכות השתתפות או חברות בבנק העולמי, וגם אינם ניתנים להמרה או למימוש בני"ע שמקנים זכויות אלה. בתיקון החוק מבקשת הממשלה לפטור את הבנק מהחובות המקובלים של פרסום תשקיף ודיווח שוטף הנדרשים מתאגידים מדווחים. הדיווח לבורסה ולרשות ני"ע יהיה לפי הסדר מיוחד.

הצעת החוק הונחה על שולחן הכנסת בסוף השבוע שעבר וייתכן שתעלה לקריאה ראשונה כבר השבוע. הממשלה מציינת, כי היא נוקטת בצעד זה במסגרת המאמצים לעודד את פיתוח שוק ההון בישראל, באמצעות מכשירי השקעה חדשים.

לפי התיקון המוצע בחוק, הנפקת ני"ע של הבנק העולמי לציבור תהיה באמצעות מסמך הצעה השונה מתשקיף רגיל הן מבחינת תוכנו והן בעניין הגורמים הנושאים באחריות לגביו. הבנק גם יהיה פטור ממינוי נאמן לתעודות ההתחייבות שלו.

התיקון מסמיך את שר האוצר להתקין תקנות לפי הצעת רשות ני"ע או בהתייעצות עמה ובאישור ועדת הכספים, בדבר מבנהו וצורתו של מסמך ההצעה לציבור ובדבר הפרטים והמסמכים שיש לכלול בו. המסמך אמור להיות חתום בידי מנפיק ני"ע המיוחדים.

התקופה להגשת ההזמנות לני"ע המונפקים לראשונה בישראל תיתן לציבור המשקיעים שהות מספקת לבחון את ההצעה, בין אם ההנפקה תהיה בדרך של רישום למסחר בבורסה או מחוצה לה.

שר האוצר גם יקבע למנפיק הני"ע המיוחדים את סדרי הדיווח לבורסה ולרשות ני"ע, כל עוד ני"ע שלו נמצאים בידי הציבור, נסחרים בבורסה או רשומים בה למסחר. עם זאת, סמכות הרשות להורות על הפסקת מסחר בני"ע תחול גם על ני"ע המיוחדים.

התיקון מציע להחיל על המנפיק את הסדרי האחריות הקבועים בחוק, כך שיהיה אחראי לנזק שנגרם למשקיעים כתוצאה מפרט מטעה שנכלל במסמך ההצעה לציבור או בדיווחים לבורסה ולרשות, למעט אם מדובר במידע הצופה פני עתיד. האחריות גם לא תחול על דירקטור של המנפיק, על המנכ"ל שלו או על בעל השליטה בו.

הבנק העולמי לשיקום ופיתוח נוסד לפני 60 שנה והוא נמצא בבעלות 184 המדינות החברות בו, כולל ישראל שמחזיקה ב-0.3% מזכויות ההצבעה בו.