האבטלה בגרמניה לובשת מימדי מגיפה: 11.7% בפברואר - 5.22 מיליון מובטלים

זהו כמעט שיא מאז תום מלחמת העולם * האירוניה: הקשחת התנאים דוחפת את המובטלים להירשם

שיעור האבטלה בגרמניה עלה בפברואר לכמעט שיא חדש בתקופה שאחרי מלחמת העולם השניה, על רקע הנסיגה הכלכלית ברבעון האחרון של 2004 ושינויי תקנות הרווחה על ידי ממשלתו של הקנצלר שרדר, שהעלו את מספר האנשים שנרשמו כמובטלים.

מספרם של מחפשי העבודה עלה בפברואר ב-161,000 בניכוי גורמים עונתיים, מסרה לשכת העבודה הפדרלית בנירנברג. שיעור האבטלה המתואם עונתית עלה ל-11.7%, שיא של שבע שנים. כמות המובטלים לפני תיאום עונתי עלתה ל-5.22 מיליון, מ-5.04 מיליון בינואר.

הכלכלה המקרטעת, ההפחתה בהטבות למובטלים והקשחת תנאי קבלת דמי האבטלה שנכנסו לתוקפם בינואר, גרמו, בין היתר, לאובדן תמיכה במפלגתו הסוציאל-דמוקרטית של הקנצלר שרדר בבחירות שהיו בפברואר במדינת המחוז שלזוויג-הולשטיין. הגידול במספר המובטלים גם מקטין את הסיכוי להתאוששות בהוצאות הצריכה בגרמניה השנה.

שרדר מאבד רוב

"האבטלה היא הנושא החשוב ביותר מבחינת הבוחרים כיום, ובהרבה. הירידה בפופולריות של הממשלה נובעת מן העובדה שהיא לא הצליחה לשכנע אנשים שביכולתה לפתור את הבעיה הזו", אומר מתיאס יונג, אנליסט במכון סקרי דעת הקהל FG Wahlen.

הבחירות הכלליות הבאות ייערכו בשנת 2006. על-פי סקר של המכון הזה, מפלגות האופוזיציה - CDU, CSU ו-FDP היו זוכות היום ברוב של 7 נקודות אחוז למול מפלגות הקואליציה - SDU והמפלגה הירוקה. הסקר, שנערך עבור תחנת הטלוויזיה ZDF, פורסם ב-25 בפברואר.

23 כלכלנים צפו בממוצע גידול של 80,000 באוכלוסיית המובטלים בפברואר, חצי מן הגידול שנרשם בפועל. השיא באבטלה בגרמניה אחרי מלחמת העולם השניה נקבע באוקטובר 1997, 11.8%.

האירו נחלש ב-0.5%

האירו איבד בתגובה לנתוני האבטלה בגרמניה, המשק הגדול במרחב האירו ובאירופה, 0.5% מערכו מול הדולר, ל-1.3168 דולר, בשעת בוקר בפרנקפורט.

אחרי דו"ח האבטלה של ינואר, שהצביע בראשונה על כמות מובטלים של מעל 5 מיליון בגרמניה, הקנצלר שרדר אמר שהנתונים "מדכאים". שר הכלכלה והעבודה בממשלתו, וולפגנג קלמנט, אמר אז ש"יש חמישה מיליון סיבות לרפורמה בשוק העבודה".

הכלכלה הגרמנית נסוגה ב-0.2% ברבעון הרביעי של 2004 ביחס לרבעון השלישי, על רקע ירידה בהוצאות התאגידיות ובהוצאות הממשלה, וקיפאון בהוצאה הפרטית. BAG, התאחדות הסוחרים בגרמניה, המקיפה כ-5,000 רשתות שיווק וחנויות, מעריכה שהמכירות יירדו גם השנה, זו השנה הרביעית ברציפות.

מועצת היועצים הכלכליים הממשלתית בגרמניה צופה כעת צמיחה בשיעור שלא יעלה על 1% בתמ"ג הגרמני ב-2005. בנובמבר צפתה מועצה זו צמיחה בת 1.4%. בארה"ב, לשם השוואה, צפויה צמיחה שנתית של 3.6%, ובפברואר נרשמו 225,000 מקומות עבודה חדשים במשק האמריקני, להערכת כלכלנים. דו"ח התעסוקה יפורסם ביום שישי הקרוב.

העלות: פי-7 מפולין

לשכת העבודה הפדרלית הגרמנית הסבירה חלק מהסיבה לגידול המואץ באבטלה: על-פי חוק חדש, מובטל לתקופה ארוכה זכאי להשלמת הכנסה מלאה רק אם אשתו נרשמת גם היא כמובטלת. הסיבה הכללית לגידול באבטלה היא נדידת מקומות עבודה למדינות של שכר נמוך.

עלות העבודה הממוצעת בשנה בגרמניה היא 49,609 אירו (65,739 דולר) היקרה ביותר באירופה. עובד צרפתי מקבל 43,990 אירו בשנה ועובד בריטי מקבל 41,875 אירו, על-פי נתוני דלויט טוש. עלות עובד בסלובקיה, הנחשבת כיום ל"דטרויוט של אירופה", היא 6,490 אירו בשנה, בפולין היא 7,211 אירו ובאסטוניה עולה עובד ממוצע למעסיקו 7,423 אירו בשנה.