החדשות הטובות באות מיפאן: ההוצאה הצרכנית זינקה בינואר ב-8.2% ושיעור האבטלה ירד ל-4.5%

הנתונים מחזקים את ההנחה שהמיתון ביפאן, הכלכלה השניה בגודלה בעולם, הולך ומסתיים

הוצאות הצריכה של משקי הבית ביפאן רשמו בינואר את העלייה החדה ביותר בתקופה של תשעה חודשים. בינואר גם היה מספר מקומות העבודה החדשים שנוצרו ביפאן הגדול ביותר מאז 1992. הנתונים מחזקים את ההנחה שהמיתון ביפאן, בעלת הכלכלה השניה בגודלה בעולם, הולך ומסתיים.

היום (ג') דיווחה לשכת הסטטיסטיקה של יפאן שהוצאות הצריכה של משקי הבית שבראשם עומד שכיר זינקו בינואר, בתיאום עונתי, ב-8.2% לעומת דצמבר. בינואר נוצרו 470,000 מקומות עבודה חדשים, ושיעור האבטלה עמד על 4.5% - הרמה הנמוכה ביותר בשש השנים האחרונות.

ראש ממשלת יפאן, ג'וניצ'ירו קויזומי, אמר שהשיפור במצב התעסוקה והגידול בשכר מקדמים את ההתאוששות בהוצאות הצריכה, המהוות 50% מהתמ"ג היפאני. עקב העלייה בביקוש לעובדים, שילמו החברות היפאניות בונוסים שמנים יותר בסוף השנה, וחברת יישום כוח האדם הגדולה ביפאן, פסונה, הגדילה את שכר עובדיה.

"יש סיכוי טוב שמצב התעסוקה ימשיך להשתפר, וזה יוביל לעליה בצריכה", אמר אסוזה קטו, כלכלן ב-BNP פאריבה סקיוריטיס ג'פאן. "נראה שהכלכלה נמצאת שוב במגמת התאוששות".

אשתקד נכנסה יפאן למיתון זו הפעם הרביעית מאז 1991, עקב היחלשות הייצוא והירידה בהוצאות הצריכה. באוקטובר-דצמבר התכווצה הכלכלה ב-0.5%, לאחר שהתכווצה גם באפריל-יוני וביולי-ספטמבר.

גם הנתונים שהתפרסמו אתמול (ב') מצביעים על התאוששות. בינואר גדלה התפוקה התעשייתית ב-2.1% לעומת דצמבר, והתחלות הבניה קפצו ב-6.9% לעומת ינואר 2004 - העלייה החדה ביותר בתקופה של ארבעה חודשים.

חברת יישום כוח האדם הגדולה ביפאן, פסונה, העריכה שב-12 החודשים שיסתיימו ב-31 במאי יגדלו הכנסותיה ב-16% ל-182.2 מיליארד יאן (1.74 מיליארד דולר). בסתיו שעבר החלה פסונה להגדיל את שכר העובדים שאותם היא משכירה לחברות.

בינואר זינקו הוצאות הצריכה של משקי הבית ב-12% - העליה החדה ביותר מאז הוחל בסקר הוצאות הצריכה.

ב-24 בפברואר דיווח איגוד חנויות הכלבו של יפאן כי מכירות חנויות הכלבו, כולל טקשימיה ואיסטן, עלו בינואר לראשונה מזה 11 חודשים, הודות להנחות לרגל השנה החדשה.

היום (ג') אמר ראש ממשלת יפאן, קויזומי, לחברי הפרלמנט: "נראה שההתאוששות הכלכלית מתחילה להתרחב למשקי הבית".

הגידול בהוצאות הצריכה צפוי להגדיל את הכנסותיהם של 60,000 המסעדות והבארים של טוקיו, שבהם מועסקים 480,000 עובדים.

מפעילת המסעדות הגדולה ביפאן במונחי מכירות, סקיילארק, צפתה שבשנה הקלנדרית הנוכחית יגדל הרווח הנקי ב-8%-9% ל-8 מיליארד יאן, הודות לפתיחת מסעדות חדשות והרחבת פעילות ה-take-away ומשלוחי המזון המהיר.