ועדת הכספים אישרה: הנטו של בעלי רכב צמוד יקטן ב-100-400 שקל בחודש

נדחתה בקשה נוספת של האוצר, לחייב בתשלום מע"מ גם רכישת רכב מסחרי עד 3.5 טון לצרכים עיסקיים

הקואליציה בוועדת הכספים התפשרה היום (ג') עם האוצר על הגדלת שווי השימוש הפרטי ברכב צמוד לצורכי מס, אולם דחתה בינתיים בקשה נוספת של האוצר, לחייב בתשלום מע"מ גם רכישת רכב מסחרי עד 3.5 טון לצרכים עיסקיים.

תוספת ההכנסות למדינה מהגדלת שווי השימוש אמורה להיות 150 מיליון שקל בשנה. מתוספת המע"מ לרכב המסחרי מקווה האוצר לתוספת הכנסה של 250 מיליון שקל.

באשר לשווי השימוש, אישרה הוועדה ברוב קולות הגדלה מדורגת לפי שבע קבוצות הרכב הקיימות, במקום תוספת אחידה לכל הדרגות, בסך 400 שקל לכל קבוצה, בהתאם להצעת האוצר המקורית.

לפי תקנת המס שאושרה, התווספו 200 שקל לשווי הנקוב של הקבוצה הנמוכה, ובכל מדרגה תגדל התוספת ב-100 שקל עד 800 שקל לקבוצה השביעית והגבוהה ביותר.

סגן הממונה על אגפי המיסים, בועז סופר, נימק את בקשת האוצר בתחשיב שנעשה על-ידי חברת חשב, לפיו ההכנסה הזקופה של שווי השימוש הפרטי היא שליש עד מחצית עלות האחזקה הריאלית. בגלל השווי הנמוך, שיטת הליסינג ומתן רכב צמוד הפכה כדאית למעסיקים משיקולי מס, וכך נוצר תמריץ גדול לשימוש ברכב הצמוד לצרכים פרטיים.

בוועדה היתה התנגדות כללית לתוספת האחידה בסך 400 שקל. "יש גבול להתעללות בשכירים", אמר ח"כ ניסים דהן (ש"ס). ח"כ איוב קרא (ליכוד) הזהיר, כי "האנשים יתחילו לרמות אתכם".

סופר השיב באומרו, כי הטבת המס ברכב הצמוד היא כיום הרגרסיבית ביותר, וגם אחרי התוספת יש עדיין פער בין המיסוי לבין שווי השימוש הריאלי שנובע מהנסיעות הפרטיות ברכב הצמוד.

בהעדר רוב להצעת האוצר, ביקש יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב ליצמן, פסק זמן להתייעצות של נציגי הקואליציה בוועדה, ובה התקבלה הפשרה.