אוהד מראני: על האוצר להמשיך ולהפריט בשוק ההון את כל מניות המדינה בלאומי

"מכירה בבורסה היא דרך טובה יותר מחלוקת מניות לציבור הרחב או ממכירה למשקיעים פרטיים"

"מטרת-העל של משרד האוצר בכל הנוגע לאחזקותיו בבנק לאומי היא הפרטת הבנק. לכן מותר וצריך לשנות את אמצעי ההפרטה כאשר הם משפרים את סיכויי ביצועה, ולכן מכירת 6.5% מהמניות בשוק ההון אינה זיגזג, אלא מהלך חיובי ומוצלח".

כך אמר ל"גלובס" יו"ר בתי הזיקוק, אוהד מראני, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר ויו"ר ועדת מראני אשר גיבשה מתכונת למכירת בנקים ללא גרעין שליטה של משקיע אסטרטגי.

דו"ח מראני הוגש לפני כשנתיים, ומאז עבר את החקיקה הנדרשת במשק ולמעשה יצר פלטפורמה להפרטת חברות ללא מכירה למשקיע אסטרטגי, כפי שנהוג במדינות רבות בעולם.

מראני הוסיף, כי לדעתו מגיעות מחמאות רבות לשר האוצר, בנימין נתניהו, ולחשב הכללי, ירון זליכה, על המהלך המהיר. לדבריו, יש להמשיך ולהפריט חבילות של מניות לאומי בשוק ההון, עד למכירה של מלוא אחזקות המדינה בבנק.

מראני הדגיש, כי מכירה בבורסה היא דרך טובה יותר מחלוקת מניות לציבור או ממכירה למשקיע פרטי, משום שמדובר בדרך מהירה יותר ממכירה למשקיע פרטי שעלולה להתארך. הוא הוסיף, כי זוהי גם דרך זולה יותר מחלוקת מניות לציבור, שכרוכה במנגנון יקר ומורכב שעלולים להיות בו סיבוכים בלתי צפויים. "המהלך של אתמול הוא שדרוג הפרטת בנק לאומי, והמשכו ייצור הפרטה מהירה ויעילה", אמר מראני.

בתשובה לשאלה האם שוק ההון מסוגל לספוג את כמות המניות הגדולה שעוד נותרה בידי המדינה בבנק לאומי, אמר מראני, כי אם המכירה תבוצע במנות, השוק יהיה מסוגל לספוג את כל הכמות.

לדבריו, לאחר המכירה ייתכן מאוד שיתפתח מאבק שליטה בבנק, אך מדובר במהלך טוב ובריא לבנק, שקיים גם במוסדות בנקאיים ענקיים בעולם.

הוא הוסיף, כי החשש הוא מצורת הבקרה על גרעין שליטה שמורכב משולטים קטנים, אך החוק שחוקק בעקבות הוועדה שבראשה עמד, מגדיר את המפקחים על גרעין שליטה קטן שייווצר בשוק. "זה העולם המודרני", סיכם מראני.

מראני הוסיף, כי הפרטה בצורה כזו צריכה להתבצע גם ברוב החברות הממשלתיות.

"אין סיבה לא לנצל את הגאות בשוק ההון ואת המצב הכלכלי המשתפר, ולהפריט בצורה יעילה ומהירה את כל החברות הממשלתיות, הפרטה שפירותיה למשק יהיו חשובות וטובות", אמר.