בדיקה של דרך ארץ: קנס של 230% בשנה עדיין נמוך בהשוואה לפרויקטים מקבילים ברחבי העולם

נבדקו קנסות על אי-תשלום חד-פעמי * בבג"ץ נמשכה עתירה נגד הקנסות שאיפשר חוק חוצה ישראל

גובה הקנסות המוטלים על משתמשים חד-פעמיים בכביש חוצה ישראל שאינן משלמים את חובם, עלול להגיע ל-230% מגובה התשלום המקורי בתוך שנה. מבדיקה שנערכה עבור דרך ארץ מתברר, כי החברה גובה את הסכומים הנמוכים ביותר ביחס לפרויקטים מקבילים בעולם, עבור אותן עבירות.

מדובר בבדיקה שבחנה את גובה תשלום הקנסות בגין אי תשלום חד-פעמי בזמן של שנה. הכבישים שנבדקו הם כבישים שאין בהם תחנות אגרה והחיוב נעשה דרך מערכת אגרה אלקטרונית.

מהבדיקה עולה, כי בישראל גובה התשלום המקורי עשוי להגיע לכל היותר ל-17.5 שקל והקנס על אי תשלום הוא 40 שקל - 230%; בקליפורניה גובה התשלום המקורי עשוי להגיע ל-2.5 דולר וגובה הקנס על אי תשלום הוא 100 דולר - 4,000%.

בצ'ילה גובה התשלום המקורי עשוי להגיע ל-12.5 פסוס (1.2 דולר) וגובה הקנס על אי תשלום הוא 600 פסוס - 5,000%.

באוסטרליה גובה התשלום המקורי עשוי להגיע ל-2 דולר ועוד גובה הקנס על אי תשלום הוא 100 דולר - 5,000%. בלונדון גובה התשלום המקורי הוא 5 פאונד וגובה הקנס הוא 365 פאונד - 7,300%. הבדיקה מתייחסת לעבירה חד-פעמית ולא לעבירות חוזרות.

במקביל, שני עותרים משכו עתירה בבג"ץ נגד הקנסות בחוצה ישראל. העתירה הוגשה נגד חוק כביש חוצה ישראל, אשר איפשר הטלת קנסות מוגדלים למי שלא שילם עבור החיובים.

העותרת, סמדר דניאל טענה נגד הקנסות שניגבו על אי-תשלום חיוב עבור נסיעות בכביש חוצה ישראל והגדירה אותן כדרקוניות.

לטענתה, היא חייבת 41 אלף שקל עבור 115 נסיעות עליהם לא שילמה. בתגובה הודיעה המדינה, באמצעות עו"ד ענר הלמן, כי הטענה שהעלתה דניאל לפיה החוק שונה והקנסות הופחתו מוכיחה שהקנסות היו לא מידתיים, אינה נכונה.

עם תחילת הדיון הציע הנשיא מישאל חשין לעותרת, אשר יוצגה על-ידי עו"ד איתן סגל, למשוך את העתירה. לאחר התייעצות משכה העותרת את העתירה והעתירה נמחקה. את חברת כביש חוצה ישראל ייצג עו"ד חנן מלצר, את חברת דרך ארץ, המפעילה את הכביש, ייצגו עו"ד יהודה רווה, יובל גרייבסקי ושרון פלורנטין.