מנהיג הקומוניסטים, גנאדי זיוגאנוב, מתקרב למוסרות השלטון ברוסיה

זיוגאנוב, אידאולוג נוקשה שתבע בשעתו מגורבצ'וב לחזור בו מהרפורמות, מפחיד מאד את הקהילה הפיננסית במוסקבה

יו"ר המפלגה הקומוניסטית ברוסיה, גנאדי זיוגאנוב (54), קרוב היום מאד למוסרות השלטון ברוסיה, נוכח התגברות האכזבה מהנשיא ילצין שהביס אותו בבחירות לפני שנתיים.

זיוגאנוב הצליח לאושש את המפלגה הקומוניסטית לאחר שכמעט וחדלה להתקיים בשנת 1991. עם התמוטטות בריה"מ, שנה בה נאסרה פעילותה. ב-93' הצליח זיוגאנוב להביא לפשרה בין שני פלגים קומוניסטיים יריבים והקים את המפלגה לתחייה.

כעת חותר זיוגאנוב לכך שבידי מפלגתו תהיה השפעה רבה יותר על מינויים שונים בממשלה, ולביצוע שינויים בחוקה, שיגבילו את כוחו של הנשיא. הוא דרש שהמפלגות המתנגדות למינוי צ'רנומירדין, ומחזיקות שני שלישים מ-450 מושבי הפרלמנט, יהיו אלה שירכיבו את הממשלה הרוסית הבאה.

"לאלו שהעלו את המדינה באש אין כל זכות לשלוט בה, יש לנו כעת הזדמנות נדירה ליצור ממשלת אמון לאומי", אמר זיוגאנוב. אחת מדרישותיו היא שהממשלה תיטול לידיה את ניהול הבנקים וענפי התעשיה העיקריים, תדפיס עוד כסף כדי לשלם משכורות מעוכבות בשווי למעלה מ-1.5 מיליארד דולר, ותכניס לממשלה נציגים של כל המפלגות הגדולות.

זיוגאנוב אומר, כי ילצין אינו יכול ליהנות מאמון הציבור כאשר הוא ממנה ומפטר ממשלה כל כמה חודשים. לדבריו, יש להגביל את סמכויות הנשיא ללא קשר לזהות ראש הממשלה הבא. "עלינו להגן על הממשלה כדי שלא תיעלם בן-לילה", הוא אומר.

"הוא נורא, הוא האיש המפחיד את כל המשקיעים הזרים. הוא נתפס כגורם שלילי שלא יוציא את המדינה מהבוץ", אומר על זיוגאנוב אחד ממנהלי הסחר בחברת הברוקרים סנטראינווסט.

במהלך הדיונים על הקמת ממשלתו של צ'רנומירדין בסוף השבוע שעבר, הסכים זיוגאנוב לתמוך בו, אם הקומוניסטים יקבלו יותר השפעה על קביעת מדיניות הממשלה, ותמורת התחייבות של ילצין שלא יפזר את הממשלה עד הבחירות הבאות בשנת 99'. צ'רנומירדין הסכים, ואז חזר בו זיוגאנוב, ומינוי צ'רנומירדין לא אושר.

זיוגאנוב ידוע כאידיאולוג קומוניסטי קשוח, שכיהן במספר תפקידים בכירים במפלגה הקומוניסטית של בריה"מ. בשנת 91' היה בין החותמים על מכתב פתוח לנשיא דאז, מיכאיל גורבצ'וב, בו קרא לעצירת הרפורמות שביצע גורבצ'וב, ורמז לאפשרות לניסיון הפיכה שאכן בוצע באוגוסט 91', ונכשל