מיטב: תעשיית קופות הגמל צפויה להציג תשואות אפסיות בחודש מארס

הקופות הבנקאיות צפויות להציג תוצאות טובות יותר מהקופות הפרטיות, על רקע החולשה שהפגין שוק המניות

מדד מיטב לקופות הגמל וקרנות ההשתלמות במארס 2005 מצביע על תשואה נומינלית נטו משוקללת של כ-0.0%-0.2%, המייצגת תשואה ריאלית שלילית של כ-0.0% עד מינוס 0.2%. זאת, על רקע מדד פברואר שעלה ב-0.2%. התשואה הריאלית של קופת גמל נמדדת בהשוואה למדד הידוע ולא לפי המדד בגין.

בחודש מארס, מציינים במיטב, רשמו אפיקי ההשקעה השונים תנודות קלות מאוד לשני הכיוונים, "שוק המניות, שלאחר 4 חודשים רצופים של עליות שינה כיוון וסיים את החודש בירידות, צפוי לתרום באופן שלילי לתשואה של קופות הגמל בחודש מארס. מנגד, האפיקים הסולידיים הניבו בחודש החולף תשואות חיוביות קלות, אשר כיסו על הירידות של האפיק המנייתי, ואיזנו בחזרה לכיוון האפס".

להערכת כלכלני מיטב, צפויות הקופות הבנקאיות להציג תוצאות טובות יותר מהקופות הפרטיות, על רקע החולשה שהפגין שוק המניות, אשר מהווה רכיב מעט יותר גדול בדרך כלל בקופות הפרטיות. כמו כן, נוטות הקופות הפרטיות להחזיק חלק משמעותי יותר מהרכיב המנייתי שלהן במניות השורה השנייה, אשר ספגו ירידות חדות יותר מהמניות הכבדות. בנוסף, ביחס לגופים הפרטיים, קופות הגמל של הבנקים מחזיקות ברכיב לא סחיר צמוד מדד גבוה יותר, כך שגם רכיב זה ישחק לטובת תשואת הקופות הבנקאיות החודש.

מי שיביט על התוצאה הסופית של המדדים המובילים של שוק המניות בחודש מארס, יחשוב, כי היה זהו חודש רגוע עם ירידות קלות. אך בחינה מעמיקה יותר מגלה, כי מי ששרדו היו בעיקר המניות הכבדות, כשמנגד, במניות השורה השנייה ובמניות הטכנולוגיה נרשמו ירידות חדות הרבה יותר.

הבדלים ניכרים היו גם בתשואות בין המגזרים השונים. מדד ת"א 25 ירד בסיכום חודשי בשיעור קל של 0.6%. מדד ת"א 100 ירד ב-1.2% בעקבות ירידה חדה יותר של 2.5% במדד ת"א 75. מדד יתר 30 המשיך לבלוט לטובה בעלייה קלה של 0.6%. המגמה השלילית בנאסד"ק השפיעה על מניות הטכנולוגיה, ומדד תל-טק 15 נפל ב-4%. מבין האפיקים השונים ניתן לציין לחיוב את חברות ההשקעה, שעלו ב-3.5% בממוצע, כשמצידו השני של המתרס נמצאות מניות הבנקים, שהמדד המשקלל את תשואתן, ת"א בנקים, ירד בחודש מארס ב-4.1%. עיקר השקעותיהן של קופות הגמל הגדולות הן במניות ת"א 25, כך שהפגיעה השלילית של הירידות בתשואת הקופות צפויה להיות קלה יחסית.

איגרות החוב הממשלתיות הצמודות למדד עלו בשיעור קל של 0.3%, כאשר עיקר העלייה מתרכזת באג"ח הקצרות והבינוניות, ל-0 עד 2 שנים, ל-2 עד 5 שנים ול-5 עד 7 שנים: 0.4% כל אחד. מדד איגרות החוב השקליות עלה גם הוא בשיעור קל של 0.2%, והוא מייצג יציבות בשחרים ועלייה של 0.45% בגילונים. בגילונים הארוכים (5 פלוס) העליות היו החדות ביותר: 0.6%. המק"מים המשיכו להשיג את התשואה המצופה מהם: 0.35%.

האפיק המט"חי, שמיוצג בשיעור נמוך בקופות הגמל, בדרך כלל 3% עד 5%, שפגם מספר חודשים רצופים בתשואת התעשייה, התייצב במארס, כאשר השקל פוחת כלפי הדולר ב- 0.1%. למרות זאת ירדו צמודי המט"ח הממשלתי ב- 0.75% (איגרת אחת בלבד), וצמודי המט"ח הקונצרניים ירדו ב-0.3%.

רכיב נוסף שתרם באופן חיובי לתשואת התעשייה, ובעצם היה זה שניפק את התרומה הגדולה ביותר, היה האפיק הלא סחיר, שתשואתו הפנימית היא כ-0.45% לחודש (ובתוספת המדד הידוע: 0.65%).