פגישת ווייסגלס-רייס הלילה התמקדה בהתנתקות; עיקר הדיון על הבניה במעלה אדומים - בפגישה נוספת היום

שר השיכון הרצוג: "במשרד השיכון כל הבניה במעלה אדומים עניין תיאורטי * הבית הלבן: "אנו מתנגדים להרחבת פעילות ההתנחלויות"

פגישת המשלחת הישראלית, בראשות דב ווייסגלס, יועץ ראה"מ, עם שרת החוץ, קונדוליזה רייס, שנערכה אמש בוושינגטון, התמקדה בנושא ההתנתקות והמלחמה בטרור. עיקר הדיון על הבניה במעלה אדומים, סלע מחלוקת בין ישראל לארה"ב, יתנהל בפגישה נוספת בין שני הצדדים, שהתחילה היום (ג'), ב-4 אחה"צ לפי שעון ישראל. כך אמרו אמש לגלובס מקורות בוושינגטון.

לבד מווייסגלס, חברים במשלחת הישראלית שלום תורג'מן, יועצו המדיני של ראה"מ, ושגריר ישראל בוושינגטון, דני איילון.

ברקע הפגישות: הביקורת מחריפה של ממשל בוש על תכניות בניה ישראליות באזור מעלה אדומים. לפי הערכות בוושינגטון, אריאל שרון הוא שהמיט על עצמו גל חדש של ביקורת אמריקנית, בהצהירו אתמול, במושב של ועדת החוץ והביטחון, כי צריך להמשיך בבניית 3500 יחידות דיור לאורך הפרוזדור בן חמישה ק"מ, שמפריד בין ירושלים למעלה אדומים.

אך התבטאוית חדשות של שני אישים מרכזיים בממשלת ישראל, שכוונו לאזניים אמריקניות, עשויות לרמז ששרון מעדיף עתה לרדת מהעץ הגבוה של בניית רצף אורבני בין ירושלים למעלה אדומים, לפחות לפני פגישתו המתוכננת עם הנשיא ג'ורג' בוש, באמצע החודש.

בשיחת ועידה עם כתבים אמריקניים, מלשכתו בישראל, אמר אמש סגן ראה"מ, אהוד אולמרט: "רצועה (בין) ירושלים למעלה אדומים לבטח תיבנה. באיזה זמן, באלו נסיבות, באיזה שלב במהלך המו"מ... אני באמת אינני יודע".

אולמרט אף רמז, כי נסיגת ישראל לא תוגבל רק לעזה ולחלק מצפון השומרון, במסגרת תכנית ההתנתקות, אלא תורחב לנתחים נוספים מהגדה. הוא הדגיש, כי ישראל לא תעזוב לעולם את (מזרח) ירושלים, מפני שירושלים, בניגוד לעזה, היתה מאז ומתמיד חלק מתפילות הם היהודי. "אך הדברים אינם אמורים לגבי שאר השטחים".

וכמעט במקביל, אמר אמש שר השיכון, יצחק הרצוג, בשיחה עם אליוט אברמס, סגן היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, כי משרד השיכון אינו עוסק כרגע בשום תכניות בניה באזור מעלה אדומים. מדובר בתכנון ראשוני בלבד ולא נעשה דבר על הקרקע, אמר הרצוג לאברמס, לדברי מקור ישראלי.

קודם לכן, בהרצאה במכון וושינגטון למדיניות מזרח-תיכונית אמר הרצוג: ""בשלב זה, במשרד שלי כל זה (בינוי במעלה אדומים) הוא תיאורטי".

להערכת גורמים בוושינגטון, מצביעות התבטאויות אולמרט והרצוג על מאמץ ישראלי למנוע היווצרות ענן של חילוקי-דעות שיעיב על הפגישה בין שרון לבוש בחווה הנשיאותית בקרופורד, טקסאס. עם כתיבת שורות אלה, לא ברור אם ווייסגלס יאמר דברים דומים בפגישה השניה של המשלחת הישראלית עם רייס, אחה"צ, אך אין ספק שהוא ינסה להכהות את עוקץ המתיחות.

מקור ישראלי אמר אמש לגלובס: "בדבר אחד אתה יכול להיות בטוח. ווייסגלס ממונה על קביעת סדר היום של הפגישה בין בוש לשרון. הוא לא יניח שיישאר אפילו רבב של חילוקי דעות לפני הפגישה. תימצא נוסחה כלשהי, ששני הצדדים יוכלו לחיות אתה".

רמז לכך אפשר למלוא בהתבטאות נוספת של אולמרט אמש באזני הכתבים האמריקניים. הוא אמר, כי ישראל אינה זקוקה למעשה לשום הבטחות נוספות מארה"ב לגבי תמיכתה בגושי ישובים יהודיים גדולים בשטחים מפני שמכתבו של בוש לשרון, מאפריל אשתקד, כולל הבטחה "בהירה כשמש... כאשר הנשיא בוש עושה מחויבות אחת, זה מספיק".

ובכל זאת, אמר אולמרט, ייתכן שבמהלך הפגישה בין בוש לשרון בקרופורד, "המחויבות הזו תושמע שוב"...

לא מן הנמנע, שתמורת חזרה על המחויבות האמריקנית להשאיר בידי ישראל גושי ישובים גדולים, תסמוך ישראל את ידה על נוסחה שתמנע היווצרות מיידית או מהירה של רצף אורבני בין ירושלים למעלה אדומים, לפחות בשנים הקרובות, אך בה בעת תבטיח רציפות טריטוריאלית ישראלית בין שתי הנקודות. הנקודה שהישראלים צפויים להדגיש היא, שמעלה אדומים לא תוכל להיות אי, אמנם גדול, בים פלשתיני.

כך או כך, בינתיים ממשיך ממשל בוש במאמצים לסכל בניה ישראלית סביב מעלה אדומים. דובר הבית הלבן, סקוט מקלילן, אמר אמש, כי בוש יעלה את שאלת ההרחבה של מעלה אדומים בפגישה בקרופורד.

"אנו מתנגדים לכל הרחבה של פעילות ההתנחלויות", אמר הדובר. "זו היתה העמדה שלנו וזו מוסיפה להיות העמדה שלנו".

במקביל מנסים גורמי ממשל לצייר תמונה של לחץ אמריקני נמשך על ישראל כדי לאלצה להפסיק כל פעילות הקשורה בהרחבת ההתנחלויות. פקיד בממשל בוש, שצוטט בסוכנות רויטרס, אמר כי הממשל מפעיל לחץ על ישראל מאחורי הקלעים, לפני הפגישה בקרופורד. אחרים מנסים לצייר תמונה של אכזבה ותימהון בממשל מהצהרות שרון לגבי הבניה באזור מעלה אדומים.

אך ההערכה היא, שכל הקמטים האלה יגוהצו עד לפגישה בקרופורד.