עוד חתונות בתעשיית המשקאות החריפים? פרנו ריקאר במו"מ עם אלייד דומק הבריטית

עסקה, בהיקף כ-13 מיליארד דולר, תהיה אחד השילובים החשובים האחרונים בתעשיית האלכוהול

מגמת הקונסולידציה המאפיינת את תעשיית המשקאות החריפים העולמית בעשור האחרון ניתרה אתמול צעד גדול קדימה, כאשר פרנו ריקאר הצרפתית הודיעה אתמול כי היא מנהלת מו"מ על רכישת אלייד דומק (Allied Domecq) מבריטניה, אחרי חודשים של שיחות לא רשמיות ביניהן. החברות לא הסכימו עדיין על מחיר העסקה אבל אנליסטים צופים כי פרנו עשויה לשלם עד 13 מיליארד דולר.

מיזוג של השתיים, שהיקף מכירותיהן שווה פחות או יותר, יכנס במסגרת עסקית אחת מותגים מפורסמים כמו סקוטש שיבאס ריגאל, ג'ין ביפיטר (Beefeater) ויינות ג'ייקוב קריק. העסקה תהיה אחד השילובים החשובים האחרונים בעסקי האלכוהול העולמיים, אומרים אנליסטים של התעשייה.

פרנו הודיעה אתמול כי רכישת דומק תתבצע במשותף עם פורצ'ן, יצרנית אמריקנית מאילינוי, שמותגיה כוללים את Jim Beam ו-Dekuyper. דוברי כל שלוש החברות מסרו כי השיחות הן בשלב מוקדם ולא חשפו פרטים על היקף כספי ותנאי העסקה.

אם הרכישה אכן תושלם תישלט תעשיית המשקאות החריפים העולמית על ידי החברה הממוזגת פרנו ואלייד, ועל ידי מס' 1 העולמית, דיאג'יו (Diageo) מבריטניה, יצרנית ג'וני ווקר, כשכל יתר החברות מפגרות הרבה מאחור.

העסקה גם תחולל שרשרת תגובות שישפיעו על מותגי צריכה ידועים אחרים. אלייד היא בעלת רשתות המזון המהיר דנקין דונאטס ובסקין רובינס, שיועמדו למכירה כיוון שפרנו איננה מעוניינת בעסקים אלה. הרשתות, שיימכרו קרוב לוודאי ביחד, צפויות להשיג למעלה מ-1.5 מיליארד דולר, קרוב לוודאי מחברות אקוויטי פרטיות, לדברי אנשים המתמצאים בעניין. פרנו גם אינה צפויה להחזיק בכל עסקי האלכוהול של אלייד, ומניחים כי היא תמכור כמה ממוצריה.

פרנו, שנוסדה ב-1933 על ידי פול ריקאר במרתף ביתו במרסיי, היתה עד לשנות השמונים חברה קטנה ולא ידועה מחוץ למעגל קטן, אבל מאז היא התרחבה במהירות, כשהיא רוכשת מותגי וויסקי איריים ולאחר מכן, בשנת 2001, כשליש מחברת סיגראם הקנדית תמורת 3.2 מיליארד דולר, רכישה שהעניקה לה שורת מותגים גלובליים (את שני השלישים הנותרים של סיגראם רכשה דיאג'יו).

גם לאחר העסקה תהיה החברה הממוזגת קטנה כדי מחצית מדיאג'יו, שמכירותיה בשנת 2004 הסתכמו ב-16.7 מיליארד דולר, בהשוואה ל-4.46 מיליארד של פרנו ולכ-4.21 מיליארד של אלייד.