מרדוק הקים במילאנו את "ניוז קורפ אירופה" כדי לשכפל הצלחתו בארה"ב

איל המדיה הבינלאומי רופרט מרדוק הודיע אתמול (ב'), שהוא מקים במילאנו שלוחה אירופית של "ניוז קורפ" שבשליטתו, שתפקידה יהיה לאתר השקעות במדיה האיטלקית, ובמקומות אחרים ביבשת האירופית. בכך מתכוון מרדוק להקים מקבילה אירופית לקבוצת השידורבידור "פוקס" שלו, שהתבססה היטב בארה"ב.

בראש החברה הבת "ניוז קורפ אירופה" תעמוד היו"ר לשעבר של שירות השידור הממלכתי RAI, לטיציה מוראטי (Moratti). מינוי רם דרג זה נועד, בין היתר, להקל את ההתנגדות הפוליטית למרדוק באיטליה: למוראטי קשרים פוליטיים ענפים, ומשפחתה מחזיקה באינטרסים בתעשיית הנפט.

במסיבת עיתונאים בלונדון גילה מרדוק, כי "ניוז קורפ" ותחנת השידור הפרטית הצרפתית TFI נמצאות ב"דיון מתקדם" עם חברת הטלפונים "טלקום איטליה", על הקמת מיזם משותף לשידורי טלוויזיה דיגיטלית שיתחרה ב"טלפיו" של קנאל פלוס הצרפתית.

לדבריו, יהיה זה "מיזם בשליטה איטלקית", שלטלקום איטליה יהיו בו %51, ל"ניוז קורפ" %39 ול-TFI הצרפתית %10.

"יש שני שוקי מדיה עיקריים בעולם - האחד הוא צפון אמריקה והשני אירופה. לשניהם גודל דומה, ואינך יכול להפוך חברה ("ניוז קורפ") לגלובלית, ללא פעילות מסויימת באירופה", הסביר מרדוק לכתבים.

דובר טלקום איטליה הכחיש, עם זאת, שמועצת המנהלים של חברתו אישרה כבר הסכם עם "ניוז קורפ" בישיבתה ביום שישי, אך הוא אישר שהיא בחנה את הפרוייקט בישיבה זו.

לדבריו, ההחלטה הסופית בנידון תתקבל על ידי המנכ"ל החדש של טלקום, פרנקו ברנבה, לשעבר יו"ר קבוצת האנרגיה ENI, ואחד המנהלים הנחשבים באיטליה, שנכנס לתפקידו אתמול (ב').

משחק של כסאות מוסיקליים

החלפת שותפים ובעלי ברית הפכו את מיגזר הטלוויזיה בתשלום באיטליה למשחק של כסאות מוזיקליים.

תחילה הגיעו RAI וטלקום איטליה להסכמה עם קאנאל פלוס, חברת שידורי הטלוויזיה בתשלום (כבלים ולוויין), להתחבר לפלטפורמת הטלוויזיה הדיגיטלית של "טלפיו", שברשותה 440,000 מינויים וזיכיונות מפתח למשחקי הכדורגל באיטליה ולסרטים הוליוודיים.

אבל שתי הקבוצות האיטלקיות החלו בצד זה לקיים שיחות עם עוד חברות מדיה אירופיות, לרבות עם מרדוק ו-TFI, על הקמת שירות מתחרה.

ראשי קאנאל פלוס ו"טלפיו" מציגים את הודעת מרדוק כ"בלוף מוחלט המזכיר את המקרה של גרמניה, שמרדוק מכריז מזה ארבע שנים כי הנה הוא עומד להיכנס למיגזר הטלוויזיה בתשלום בה, מבלי שהדבר קרה עדיין". למעשה, מרדוק מחזיק ב-%49 מערוץ "פוקס" הגרמני, בשותפות עם קבוצת ברטלסמן, אך זו אינה נוטה להרחיב את פעילות ערוץ הכבלים, שטרם הניב רווחים.

יו"ר "טלפיו" גם מסר, שקאנאל פלוס ממשיכה בשיחות עם טלקום איטליה - שחטיבת הטלוויזיה הדיגיטלית בתשלום שלה עומדת בפני פשיטת רגל - על התחברותה ל"טלפיו". בסוף השבוע שעבר גם נחתם הסכם עקרוני עם RAI, שאמור לסלול את הדרך לרכישת %10 מ"טלפיו" על ידי חברת השידור הממלכתית של איטליה